Granne som klagar på högljudd bil

Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg



Hallå folket!

Nu är det så att jag har en lite högljudd bil, som förvisso gått igenom besiktningen, och en granne som klagar på den. Jag har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta något och undrar om grannen har något lagligt stöd på sin sida som innebär att jag måste byta avgassystemet till något tystare. När jag brukar bilen är det vid 6 på morgonen jag åker till jobbet ifall det har någon betydelse.

uhlin
6 februari 2022 · 2 834 Inlägg

För det första. Har du en Fiat 127 eller en corvette.

Sitter original avgassystem på eller bortplockade ljuddämpare.

Senast redigerat av uhlin (8 februari 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2022 · 14 039 Inlägg

Ns257 skrev:


Hallå folket!

Nu är det så att jag har en lite högljudd bil, som förvisso gått igenom besiktningen, och en granne som klagar på den. Jag har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta något och undrar om grannen har något lagligt stöd på sin sida som innebär att jag måste byta avgassystemet till något tystare. När jag brukar bilen är det vid 6 på morgonen jag åker till jobbet ifall det har någon betydelse.

Det kan ju vara lite knivigt om du bor i ett hyreshusområde och bilparkeringen är alldeles utanför grannens fönster som kanske är på nedre botten. Det kanske inte är så roligt att vakna till ditt ljud varje morgon om man inte ska gå upp själv. Är man redan uppe så skulle i alla fall jag bry mig fan i om det låter lite i en halv minut. Nu bor jag på landet med bara en granne precis inpå och skulle det flytta in en så kallad bilburen familj med högljudda bilar så skulle jag uppriktigt sagt inte bry mig om det efter som jag gillar stora starka motorer med lite ljud i. Jag kör själv V8:a på somrarna och gillar just sånt ljud.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Marcus_89 Biltokig elektriker
6 februari 2022 · 3 352 Inlägg

Om grannen skulle anmäla dig för att det låter så kan man nog åka dit på det. Då kanske polisen dyker upp en morgon och kollar läget. Frågan är hur du bor och vad det är för bil smile

Robban_F Avstängd
6 februari 2022 · 301 Inlägg

Vad är syftet med din högljudda bil? Är du 18 år gammal och tycker det är "ballt" eller finns det en annan orsak?

uhlin
6 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ns257 skrev:


Hallå folket!

Nu är det så att jag har en lite högljudd bil, som förvisso gått igenom besiktningen, och en granne som klagar på den. Jag har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta något och undrar om grannen har något lagligt stöd på sin sida som innebär att jag måste byta avgassystemet till något tystare. När jag brukar bilen är det vid 6 på morgonen jag åker till jobbet ifall det har någon betydelse.

Det kan ju vara lite knivigt om du bor i ett hyreshusområde och bilparkeringen är alldeles utanför grannens fönster som kanske är på nedre botten. Det kanske inte är så roligt att vakna till ditt ljud varje morgon om man inte ska gå upp själv. Är man redan uppe så skulle i alla fall jag bry mig fan i om det låter lite i en halv minut. Nu bor jag på landet med bara en granne precis inpå och skulle det flytta in en så kallad bilburen familj med högljudda bilar så skulle jag uppriktigt sagt inte bry mig om det efter som jag gillar stora starka motorer med lite ljud i. Jag kör själv V8:a på somrarna och gillar just sånt ljud.

/Benny

Håller helt med... Finns det nåt bättre ljud än en V8 som mullrar.

Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Om grannen skulle anmäla dig för att det låter så kan man nog åka dit på det. Då kanske polisen dyker upp en morgon och kollar läget. Frågan är hur du bor och vad det är för bil smile

Jag bor i radhus och det är en subaru sti. Saken är att den i vanlig tomgång inte låter särskilt högt, men den ligger alltid på 1500 varv första gången man startar och gör det ett bra tag. Jag brukar gasa lite några sekunder efter att jag startat för då går varvtalet ner. Men om den är besiktigad i det skicket, finns det något polisen kan göra åt det?

Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg

Robban_F skrev:
Vad är syftet med din högljudda bil? Är du 18 år gammal och tycker det är "ballt" eller finns det en annan orsak?

Orsaken är att jag köpte bilen med det avgassystemet och gillar hur boxern låter. Kanske lite svårt att vara objektiv i frågan, men jag tycker inte att bilen låter överdrivet högt så att det kan uppfattas som störande. Som jag skrev i tidigare svar kan den första starten möjligtvis vara lite hög, men jag försöker att åka iväg så fort som möjligt.

Senast redigerat av Ns257 (6 februari 2022)

trubbelturbo
6 februari 2022 · 1 457 Inlägg

Är det original avgassystem? Om inte så finns en risk att du kan få böter och/eller föreläggande om registreringsbesiktning. Att den tidigare har gått igenom besiktningen har ingen betydelse.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Är det original avgassystem? Om inte så finns en risk att du kan få böter och/eller föreläggande om registreringsbesiktning. Att den tidigare har gått igenom besiktningen har ingen betydelse.

Sitter ett catback monterat

Xebers76
6 februari 2022 · 2 264 Inlägg

Just avgasljud är ju ofta dem där låga tonerna som hörs igenom väggar. Kl6 på morgonen kan jag också, som ungdom, känna är lite väl tidigt på morgonen att föra oväsen. Har ägt och äger bilar med rak pipa, inga problem att väsnas med dem för dem körs inte vid dem tidpunkterna.

Har enormt tåliga grannar här verkar det som, kan väsnas med motorer ganska mycket ibland. Men aldrig gör jag det tidigt eller sent, då hade det säkerligen kommit klagomål.

Bor i tätbebyggt villaområde.

Superb-linkan
6 februari 2022 · 275 Inlägg

Om du startar bilen, och kör iväg utan att "gasa några sekunder" så tror jag du gör dig själv en tjänst.
Varför varva maskinen när den är kall och går på "choke"?
Känns väll lite onödigt kan jag tycka.
Smyg iväg lite fint så kommer ingen klaga.

Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Om du startar bilen, och kör iväg utan att "gasa några sekunder" så tror jag du gör dig själv en tjänst.
Varför varva maskinen när den är kall och går på "choke"?
Känns väll lite onödigt kan jag tycka.
Smyg iväg lite fint så kommer ingen klaga.

Kanske borde uttryckt mig lite annorlunda. Bara en lätt blipp på gasen ca 10 sek efter att jag startat bilen, för att få ner varvtalen så att bilen blir lite tystare innan jag åker iväg.

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2022 · 10 276 Inlägg

Hade du inte varit ung och haft en bil som sticker ut så hade sannolikt inte grannen sagt ett ljud...

Så fungerar det i mellanmjölkens land. Folk vill bo där alla andra bor men är det någon som sticker ut eller hörs så ska det klagas. Radhus säger du? Prova att byta ut brevlådan eller skippa en städdag så får du se att frågan om ditt avgassystem är som bortblåst...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
6 februari 2022 · 4 385 Inlägg

Tror nog inte heller att polisen skulle komma ut kl 06 med decibel mätaren!!

granadadr
6 februari 2022 · 7 286 Inlägg

Robban_F skrev:
Du kan ju alltid tala med dina grannar och förklara att du gillar ljudet. Köp öronproppar till grannarna eller väx upp! Du väljer!

en turbosnurra mår bra av större öppnare avgas,, så förstår ts,, men en subba lever om satan med öppet avgas så förstår även grannen,,  går det att få en annan parkeringsplats?

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ns257
6 februari 2022 · 19 Inlägg

granadadr skrev:

Robban_F skrev:
Du kan ju alltid tala med dina grannar och förklara att du gillar ljudet. Köp öronproppar till grannarna eller väx upp! Du väljer!

en turbosnurra mår bra av större öppnare avgas,, så förstår ts,, men en subba lever om satan med öppet avgas så förstår även grannen,,  går det att få en annan parkeringsplats?

Står framför huset på uppfarten så annan plats är tyvärr inget alternativ.
Dock har jag funderat på om det kanske går att tillverka någon typ av db-killer som man sätter dit innan uppstart och tar bort när man åkt iväg en bit.

MrHyde
7 februari 2022 · 647 Inlägg

Ns257 skrev:

granadadr skrev:

Robban_F skrev:
Du kan ju alltid tala med dina grannar och förklara att du gillar ljudet. Köp öronproppar till grannarna eller väx upp! Du väljer!

en turbosnurra mår bra av större öppnare avgas,, så förstår ts,, men en subba lever om satan med öppet avgas så förstår även grannen,,  går det att få en annan parkeringsplats?

Står framför huset på uppfarten så annan plats är tyvärr inget alternativ.
Dock har jag funderat på om det kanske går att tillverka någon typ av db-killer som man sätter dit innan uppstart och tar bort när man åkt iväg en bit.

En del slutburkar har ju en insats, tror HKS bland annat har sånt. Vissa sitter bara med 1-2 skruv som du får bort på några sekunder.

Edit
Hittade ganska snabbt:
https://www.ddesign.nu/category/insatser-db-killers

Senast redigerat av MrHyde (7 februari 2022)

Live long, and prosper.
Eleeb90
7 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej!

Lagligt stöd finner du i jordabalken kapitel 12 25e paragrafen. Där står att hyresgästen får inte utsätta andra hyresgäster så att de kan vara skadligt för deras hälsa eller på annat sätt försämra deras bostsdsmiljö. Om det inte skäligen kan tålas.

I detta fall bör dina grannar kunna tåla detta.

För övrigt brukar man ju ha en regel som säger att det ska vara tyst mellan ca 22-07.

Det är ju en bedömningsfråga. Men om du startar bilen kl 6 (vilket är en ganska "normal tid" Då folk börjar bege sig mot jobb etc.)  dessutom om du startar bilen och kör iväg ganska direkt. Då får man ju bedöma det som befogat.
Lite vett och etikett skulle ju kunna vara om:
Du kanställa bilen på annan plats lite längre ifrån grannen. Då kan du ju så klart göra det.

Mvh

Ns257
7 februari 2022 · 19 Inlägg

MrHyde skrev:

Ns257 skrev:

granadadr skrev:

en turbosnurra mår bra av större öppnare avgas,, så förstår ts,, men en subba lever om satan med öppet avgas så förstår även grannen,,  går det att få en annan parkeringsplats?

Står framför huset på uppfarten så annan plats är tyvärr inget alternativ.
Dock har jag funderat på om det kanske går att tillverka någon typ av db-killer som man sätter dit innan uppstart och tar bort när man åkt iväg en bit.

En del slutburkar har ju en insats, tror HKS bland annat har sånt. Vissa sitter bara med 1-2 skruv som du får bort på några sekunder.

Edit
Hittade ganska snabbt:
https://www.ddesign.nu/category/insatser-db-killers

Tack! Verkar dock inte finnas i rätt storlek men jag letar vidare. Vet du om de funkar bra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang