Lambdasond lampa Volvo 960

ArvidM
7 februari 2022 · 45 Inlägg

Tja. Min lambdasond lampa hr tänts i min Volvo 960 och jag vet inte riktigt varför har testat att byta luftmassemätare då bilen gick ojämt. Jag kopple också av minuspolen på batteriet för att reseta lampan men den tändes igen. Efter ca 20 min körning
Undrar vad felet kan vara och hur man kollar upp de på bäst sätt samt vad är det för saker som kan orsaka att lambda lyser
Mvh Arvid

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Xebers76
7 februari 2022 · 2 266 Inlägg

Läs av felkoder

Edit: Jag kan ju faktiskt vara mer hjälpsam än så!

För ett tag sedan fixade jag en Volvo 960 1995 som gick ojämnt på tomgång och lampan lös. Med hjälp av rökmaskin fick jag fram att packningen mellan insug och topp hade gett upp på cylinder 5 och 6. Ny packning och motorn gick fint.

Nästa problem, släcka lampan. Det visade sig vara en utmaning.


Denna länken gav mig den info jag behövde, nästan.

https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ … DCodes.htm



Det dem inte skriver om här är att alla felkoder måste presenterats innan man kan radera dem. I just denna bilens fall slocknade inte lampan av att felet åtgärdades. Jag var tvungen att släcka den. Att du kopplat ur luftmassemätaren har antagligen gett dig ytterligare en felkod utöver den som först tände lampan, om nu inte luftmassemätaren är felet.

Vill minnas att jag läst att det finns plats för max 3st felkoder.

Felkoden i mitt fall var att lambdaregleringen justerat utanför sitt tillåtna värde, vilket oftast tyder på läckage någonstans.

såg även denna kommentar:
See if this helps anymore. I always hold the button down like 8 seconds.
Also if it doesn't clear it might be a permanant fault.
It always take me 2 to 3 times to get the codes to clear.


Nu har du inte berättar vilken årsmodell du har så det är inte säkert denna infon gäller dig.

Notera också att jag inte påstår att det skulle vara samma fel på din bil som på den jag grejade med, berättar bara min erfarenhet på en 1995 års modell med blinkdosa.

Senast redigerat av Xebers76 (7 februari 2022)

ArvidM
10 februari 2022 · 45 Inlägg

Det är en 96-97 a och jag ska testa det där med rökmaskin och lösa felkoder men ett problem med felkoderna är att ECU-n från bilen kommer från en annan bil då min Gammla ECU brändes när jag kopplade in hregg då bilen är en a traktor. Men ska försöka
👍🏻

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Xebers76
10 februari 2022 · 2 266 Inlägg

Koppla in rökmaskinen på slangen som går till bränsletrycksregulatorn. Det funkade bäst för mig iaf

ArvidM
12 februari 2022 · 45 Inlägg

Tja glömde skriva att ibland får bilen konstig tomgång som ibland ligger på 1100 eller pendlar smått mellan 950-800
Om det har någon hjälp att felsöka vad som kan orsaka problemet ifall det hör ihop

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang