Behöver synpunkter kring förstabilen!! (Lutar åt Saab)

WiggoGradin
7 februari 2022 · 1 Inlägg

Tja!
Jag har kollat runt ett tag efter en förstabil och har nu fastnat med ögonen på en Saab 9-3 Aero från 05. Vet redan om det jag tycker låter bra med bilen så skulle uppskatta om nån kom med allt det negativa, det jag kan tänka mig suger är:
Den har gått långt, 27k mil men ska finnas bra servicebok
Den lär ju dra vääldigt mycket.
Det skulle finnas lite rost i kanterna.
Vad tycker ni?

Hamilton
7 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Att den skulle dra mycket stämmer nog inte, min drar mellan 07 och 08 lite beroende på årstid kör med steg 1.
Finns massor av info om vanliga fel så det är bara att söka.
Är det ett fint exemplar och rimligt pris ser jag ingen anledning till att inte köpa.

Fotograf på tierpidag.se
jaka54
8 februari 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför en SAAB ,ett bilmärke som inte längre existerar!?
Finns bra många bättre bilmärken att välja på.

torsen
8 februari 2022 · 7 233 Inlägg

VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Mangisen
8 februari 2022 · 1 034 Inlägg

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Pendlade mellan 2017-2018 6 mil om dagen i min nuvarande 9-5a, fan jag måste bara haft tur att ha kunnat komma till jobbet utan besvär Torsen? 🙂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 734 Inlägg

Mangisen skrev:

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Pendlade mellan 2017-2018 6 mil om dagen i min nuvarande 9-5a, fan jag måste bara haft tur att ha kunnat komma till jobbet utan besvär Torsen? 🙂

det får man nog hoppas att den klarar..   körde över 10k på med en seat arosa jag fick gratis gjorde istort sätt inget dom första 4åren sista året kostade jag på den delar för 500kr smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hamilton
8 februari 2022 · 8 864 Inlägg

big_smile

Mangisen skrev:

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Pendlade mellan 2017-2018 6 mil om dagen i min nuvarande 9-5a, fan jag måste bara haft tur att ha kunnat komma till jobbet utan besvär Torsen? 🙂

Samma här big_smile haft min nu i 15år utan oväntade verkstadsbesök. Mest dom med centrummonterad tummar som klagar.

Fotograf på tierpidag.se
amazinjoey
8 februari 2022 · 1 139 Inlägg

Mangisen skrev:

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Pendlade mellan 2017-2018 6 mil om dagen i min nuvarande 9-5a, fan jag måste bara haft tur att ha kunnat komma till jobbet utan besvär Torsen? 🙂

Samma här, 2014-2020 utan några problem smile  Enda gången den stanna till var pg snålade med vevaxelgivaren som dog dagen efter

12 000 problemfria mil smile

Senast redigerat av amazinjoey (8 februari 2022)

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2022 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

På ett sätt har du ju rätt, en japansk bil är lika spännande som att sätta sig på bussen... Så vill man verkligen bara ha ett transportmedel och inte en bil så är det rätt det du skriver.

Men... Nu är det här en sida för folk med bilintresse. Då måste ramarna och synfältet vidgas. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
8 februari 2022 · 2 366 Inlägg

WiggoGradin skrev:
Tja!
Jag har kollat runt ett tag efter en förstabil och har nu fastnat med ögonen på en Saab 9-3 Aero från 05. Vet redan om det jag tycker låter bra med bilen så skulle uppskatta om nån kom med allt det negativa, det jag kan tänka mig suger är:
Den har gått långt, 27k mil men ska finnas bra servicebok
Den lär ju dra vääldigt mycket.
Det skulle finnas lite rost i kanterna.
Vad tycker ni?

Är det det den fyrcylindriga Aeron så är det väl bara att köra sålänge den är fin.
Tändspolar är väl bland det vanligaste som kan strula med dom.

Nu har även jag renoverat 4-5st B207 med ventilsallad efter att ena glidskenan gått av.
Skenan som ligger mot kedjesträckaren.
Samtliga hade gått 23-27.000 mil.
Så hade jag fått för mig att köpa en 9-3 så hade jag bytt kedja och hela köret direkt.

Skapligt trevliga bilar annars.
Lite plastig interiör av tveksam kvalité, men det är ju en GM produkt.

Up the RA
trubbelturbo
8 februari 2022 · 1 458 Inlägg

torsen skrev:
VILL man ha en SAAB så ska man köpa det.
Vill man ha ett transportmedel ska man INTE köpa SAAB utan en japansk bil.
Köper man SAAB ska man se till att bosätta sig nära en SAAB-kunnig verkstad samt hållplats för allmänna kommunikationer. Ekonomin MÅSTE vara "ordnad".

Jag har pendlat 14 mil om dagen i 4år med SAAB och det har gått bra. Den har inte varit 100% felfri men inga allvarliga fel som gjort att bilen inte går att använda.

Är man bilintresserad och/eller spenderar mycket tid i bilen är det viktigt att man också trivs med den. Något i alla fall inte jag gör i en tråkig japsbil, det finns mer i bilägande än bara driftskostnader.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
jaka54
8 februari 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
När jag och andra här på forumet skriver att man ska undvika SAAB så gör vi nog det (kan bara tala för mig själv i och för sig) med glimten i ögat. Visst kan man köpa en SAAB om man nu vill ha en sån. Själv vill jag gärna ha en 96:a  från 1963-64 , en trubbnos med "djungeltrumma", men en "ny " SAAB , nej, då finns det så mycket bättre bilar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil där modermärket  försvunnit. Visst, reservdelar  finns säkert kvar några decennier framöver men det tar liksom emot att köpa ett sånt bilmärke...om det nu inte är en veteranbil förstås....

Mrsaab99turbo
8 februari 2022 · 103 Inlägg

Ett bra alternativ. Kolla att all elutrustning fungerar. Canbus system kan ställa till problem. Kolla även så att alla dörrar låser och låser upp med fjärrkontrollen. Kan vara glapp i låskistornas elektronik.
Sedan att fjädrarna är hela då det inte är ovanligt att de går av.
Har annars bara goda erfarenheter av 9-3  or. Lycka till med ditt köp !

torsen
8 februari 2022 · 7 233 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag och andra här på forumet skriver att man ska undvika SAAB så gör vi nog det (kan bara tala för mig själv i och för sig) med glimten i ögat. Visst kan man köpa en SAAB om man nu vill ha en sån. Själv vill jag gärna ha en 96:a  från 1963-64 , en trubbnos med "djungeltrumma", men en "ny " SAAB , nej, då finns det så mycket bättre bilar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil där modermärket  försvunnit. Visst, reservdelar  finns säkert kvar några decennier framöver men det tar liksom emot att köpa ett sånt bilmärke...om det nu inte är en veteranbil förstås....

En ishavsblå SAAB 96 Grand Luxe 1964 var min första nya bil.
För 700:- i tillägg kunde man få 4-växlad växellåda(med kromad spak i stället för den trista grå plåtspaken som 3-petarna hade).

Veteranbilar är bilar tillverkade till och med 1918.
Så SAAB kommer aldrig att få veteranbils status.
Inte Citroen heller för den delen, eftersom man började tillverka bilar 1919.

it_mutt Avstängd
9 februari 2022 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När jag och andra här på forumet skriver att man ska undvika SAAB så gör vi nog det (kan bara tala för mig själv i och för sig) med glimten i ögat. Visst kan man köpa en SAAB om man nu vill ha en sån. Själv vill jag gärna ha en 96:a  från 1963-64 , en trubbnos med "djungeltrumma", men en "ny " SAAB , nej, då finns det så mycket bättre bilar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil där modermärket  försvunnit. Visst, reservdelar  finns säkert kvar några decennier framöver men det tar liksom emot att köpa ett sånt bilmärke...om det nu inte är en veteranbil förstås....

En ishavsblå SAAB 96 Grand Luxe 1964 var min första nya bil.
För 700:- i tillägg kunde man få 4-växlad växellåda(med kromad spak i stället för den trista grå plåtspaken som 3-petarna hade).

Veteranbilar är bilar tillverkade till och med 1918.
Så SAAB kommer aldrig att få veteranbils status.
Inte Citroen heller för den delen, eftersom man började tillverka bilar 1919.

Vilket inte stämmer.

Jag utgår från att du avser FIVA:s klassningar.

Men, tänka sig, det är just olika klassningar av....drumroll....just det; veteranbilar.
I Sverige har inte "veteranbil" någon specifik ålder (förutom; mer än 30 år). Hela definitionen av "veteranbil" i Sverige är just "Bil som är äldre än 30 år".

Ditt påstående är inte heller sant enligt FIVA, då dessa ger veteranbilsklassen "veteran" ett spann på 1/1 1905 till 31/12 1918. Det är alltså inte alla bilar tillverkade till och med 1918...ens enligt FIVA. Bilar före 1/1 1905 är alltså inte hemmahörande i "Veteran"-klassen, utan "Antique"-klassen.

Med det inte sagt att jag har något emot deras klassning. Men, då vi vi är i Sverige och har en specifik definition av vad "veteranbil" innebär i Svenska språket, så är det givetvis lagom fel att påstå att en SAAB aldrig kommer få veteranbilsstatus. Det kommer den absolut få. I Sverige. Men den kommer inte hamna i FIVA:s veteranbilsklass "Veteran".

Senast redigerat av it_mutt (9 februari 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
9 februari 2022 · 7 233 Inlägg

it_mutt skrev:
Ditt påstående är inte heller sant enligt FIVA, då dessa ger veteranbilsklassen "veteran" ett spann på 1/1 1905 till 31/12 1918. Det är alltså inte alla bilar tillverkade till och med 1918...ens enligt FIVA. Bilar före 1/1 1905 är alltså inte hemmahörande i "Veteran"-klassen, utan "Antique"-klassen.

Med det inte sagt att jag har något emot deras klassning. Men, då vi vi är i Sverige och har en specifik definition av vad "veteranbil" innebär i Svenska språket, så är det givetvis lagom fel att påstå att en SAAB aldrig kommer få veteranbilsstatus. Det kommer den absolut få. I Sverige. Men den kommer inte hamna i FIVA:s veteranbilsklass "Veteran".

Rätt.
Borde ha skrivit att bilar tillverkade före 1905 klassas som Antique.
F ö kan diskuteras vad som i folkmun kallas veteranbil.
Jag har den personliga beteckningen skattesmitare på de bilar som är mer än 30 år gamla.
Besiktningssmitare kallar jag dem som är mer än 50 år gamla.
Båda ovanstående enligt ett rullande tidsschema.

Många bilbeteckningar har genom åren urholkats.
Till det grövsta hör VW:s beteckning Limousine på Typ 1.

I MG-kretsar diskuterades beteckningen Tourer, och vilka modeller som med rätta kunde ha detta epitet.
TD, TF och MGB har utvändiga dörrhandtag och den senare styggelsen fasta sidorutor, vilket MGA inte hade, utom på Coupén.
MGA är således en Tourer.
Finns de som hävdar att en Tourer inte får ha fast vindruta.
Men då snubblar man liiiite in på första Land Rovern, den utan prefix, som inte hade utvändiga dörrhandtag, men väl fällbar vindruta/vindrutor - som även Suzuki SJ/Samurai och Jeep YJ, TJ och KJ(okänt hur det är med JJ).

Intressant diskussionsämne, som aldrig tar slut.

Brådhis * Voff voff *
9 februari 2022 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Många bilbeteckningar har genom åren urholkats.
Till det grövsta hör VW:s beteckning Limousine på Typ 1.

Vilket i praktiken beror just på att folk över tid hittar på egna varianter som tex "skattesmitare" osv...

Enklast är ju att förhålla sig till hur dom myndigheter som har hand om detta i landet man bor i väljer att definiera det. Här är Skatteverket, Trafikverket och Transportstyrelsen överens om att 30 år är gränsen för veteranfordon.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
9 februari 2022 · 5 719 Inlägg

....And so it goes and goes and.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang