Volvo s80 2001 2.4t misständning varm

EmulFFS
9 februari 2022 · 42 Inlägg

Tjenare!
TLDR, min bil har börjat misstända vid >2,500varv vid >80% gaspådrag, motorlampan blinkar efter kraftigt gaspådrag dock ingen motorlampa på bilen nu.
Jag har nu stött på ett problem med min bil (igen). Bilen misständer när motorn är varm och över 2,500 varv. Misständningen är så pass grov att ratten skakar så att det knappt går att hålla i den. Den misständer endast vid >80% gaspådrag men det är fortfarande störande när jag ska ut på ex E4.
Bilen har ingen motorlampa för tillfället, dock börjar motorlampan blinka efter kraftigt gaspådrag. Efter motorlampan börjar blinka fortsätter den tills jag har kört bilen lungt (inte tryckt på gasen alls) ungefär 15-20 sekunder.

Vill även tacka alla här på garaget för deras kunskap och vilja att hjälpa till då jag har en problembil och behöver hjälp någon gång ibland. Är väldigt tacksam för er hjälp med exempelvis felsökningen utav oljetryckslampan samt stereoinstallationen.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
ottorb
9 februari 2022 · 320 Inlägg

du får läsa av felkoderna som ger en vägledning vad felet kan vara

ottorb
9 februari 2022 · 320 Inlägg

du får läsa av felkoderna som ger en vägledning vad felet kan vara

ottorb
9 februari 2022 · 320 Inlägg

du får läsa av felkoderna som ger en vägledning vad felet kan vara

Jesper328
9 februari 2022 · 2 371 Inlägg

Låter som tändspole/kablar.
Är det en spole per cylinder på dessa, eller 3 + 2 tändkablar?

Felkoder ger dig nog svar på vilken cylinder som misständer, men du kan ju även demontera alla och se om du hittar några uppenbara sprickor.
Du kan även mäta motståndet i alla tändspolar och se om det diffar mellan dem.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
9 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Jesper328 skrev:
Låter som tändspole/kablar.
Är det en spole per cylinder på dessa, eller 3 + 2 tändkablar?

Felkoder ger dig nog svar på vilken cylinder som misständer, men du kan ju även demontera alla och se om du hittar några uppenbara sprickor.
Du kan även mäta motståndet i alla tändspolar och se om det diffar mellan dem.

En spole per cylinder på dessa. Troligast är gummit runt tändhatten sprucket. Alternativt själva tändspolen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang