[Volvo V40 D2 2013] Dödsdömd efter körning med trasig vattenpump?

granadadr
12 februari 2022 · 7 286 Inlägg

har ni kollat om den fått vatten i oljan ?  är den brunsvart inga problem,,ser den ut som grädde typ då är det bara å tacka för kaffet wink betyder man har vatten i oljan,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
husseman
13 februari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, skoj tråd- gick från kass motor till normalläge. Ja hade oxå velat se vattenpumpen som byttes ut. En vattenpump är en väldigt simpel konstruktion.
Antingen driver den propellern, eller inte. Visst händer det att propellern släpper från axeln o står still..men det är inte nåt vanligt problem på nån bil enligt mig.
Så nåt säjer mig att du la 11k att fixa nåt som inte va trasigt...- men va vet ja?
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2022 · 13 734 Inlägg

Xebers76 skrev:
öppna enbart locket är motorn är HELT kall, med andra ord svalnat över natten. Justera nivån till MAX-sträcket. Om den varnar för låg nivå igen så gör samma sak, öppna locket efter att bilen stått över natten, är nivån låg nu? Justera! Som nämnt här innan så kan vissa bilar lufta sig under en lång tid. Se till att köra en längre runda på motorväg så det verkligen får jobba och vrid på max värme i någon minut (ta ner rutorna för att reglera temperaturen i bilen under tiden).

Om det fortsätter krångla efter en vecka så hade jag börjat misstänka att något är trasigt dock.

skulle förvåna mig om en stor verkstad som volvo inte vacuumsuger hela systemet innan fyllning. 

trodde ingen normal verkstad ens tänkte tanken att bara fylla på utan vacumsugning först.   
en utrustning för under 1000kr  det tar bort så många faktorer.  man ser direkt om det är ett läckage och man får ALLTID ur all luft.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
13 februari 2022 · 7 286 Inlägg

Growe skrev:

Xebers76 skrev:
öppna enbart locket är motorn är HELT kall, med andra ord svalnat över natten. Justera nivån till MAX-sträcket. Om den varnar för låg nivå igen så gör samma sak, öppna locket efter att bilen stått över natten, är nivån låg nu? Justera! Som nämnt här innan så kan vissa bilar lufta sig under en lång tid. Se till att köra en längre runda på motorväg så det verkligen får jobba och vrid på max värme i någon minut (ta ner rutorna för att reglera temperaturen i bilen under tiden).

Om det fortsätter krångla efter en vecka så hade jag börjat misstänka att något är trasigt dock.

skulle förvåna mig om en stor verkstad som volvo inte vacuumsuger hela systemet innan fyllning. 

trodde ingen normal verkstad ens tänkte tanken att bara fylla på utan vacumsugning först.   
en utrustning för under 1000kr  det tar bort så många faktorer.  man ser direkt om det är ett läckage och man får ALLTID ur all luft.

har då aldrig hört talat om att någon vacuumsuger ett kylssytem,, bara ac smile

Christian S
13 februari 2022 · 4 816 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

Xebers76 skrev:
öppna enbart locket är motorn är HELT kall, med andra ord svalnat över natten. Justera nivån till MAX-sträcket. Om den varnar för låg nivå igen så gör samma sak, öppna locket efter att bilen stått över natten, är nivån låg nu? Justera! Som nämnt här innan så kan vissa bilar lufta sig under en lång tid. Se till att köra en längre runda på motorväg så det verkligen får jobba och vrid på max värme i någon minut (ta ner rutorna för att reglera temperaturen i bilen under tiden).

Om det fortsätter krångla efter en vecka så hade jag börjat misstänka att något är trasigt dock.

skulle förvåna mig om en stor verkstad som volvo inte vacuumsuger hela systemet innan fyllning. 

trodde ingen normal verkstad ens tänkte tanken att bara fylla på utan vacumsugning först.   
en utrustning för under 1000kr  det tar bort så många faktorer.  man ser direkt om det är ett läckage och man får ALLTID ur all luft.

har då aldrig hört talat om att någon vacuumsuger ett kylssytem,, bara ac smile

Det gör man ju på fabriken när bilen byggs, iallafall hos oss på Volvo. Först trycksätts systemet för att kolla så att det är tätt, sedan vaccumsugs det innan det fylls på med rätt mängd kylarvätska.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
13 februari 2022 · 2 796 Inlägg

Är det någon verkstad som INTE vakumsuger en modern bil?
Vi snackar inte Volvo 940 nu...

Så man bla kan vara säker på fyllnaden och slippa ha tillbaka kunden för efterfyllning, och/eller luftning av bränslevärmare och annat....

Mennjag instämmer i att man intr bara ska kassera motorn med en axelryckning utan genomföra några tester för att få.mer fakta på bordet.
Eller, så har första verkstaden felsökt mer än vad som framgår här och den är skräp.

Senast redigerat av Mossan1 (13 februari 2022)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2022 · 10 276 Inlägg

torpis skrev:
När man bytt detaljer i kylsystemet så kan det finnas luftfickor. Exakt var och hur man luftar en sådan bil vet jag inte. Där emot gjorde min V70 D5 likadant efter att jag bytt bland annat vattenpump.  Jag fyllde på och luftade efter konstens alla regler efter några dagar varnade den för låg nivå och jag vart helt uppgiven. Fyllde på och den varnade igen. Fyllde upp och vips fungerade det. Så i mitt fall var det luft någon stans och det tedde sig som om det läckte.

Kan flika in att det var exakt likadant på min V70 efter jag bytte kylare på den. Fick fylla på 2-3 gånger utslaget över ett par dagar, sedan var det klart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
13 februari 2022 · 2 264 Inlägg

Även om verkstaden borde använt en vakuumpump vid luftning så kan det ju finnas en anledning att man inte gjort det just denna gången. Allt från att verktyget gick sönder en timme tidigare till att mekaninern varit trött och distraherad och helt enkelt glömt.

Vissa såna verktyg går på tryckluft och har kompressorn inte fungerat just då så har den inte heller använts. Det krånglar även i en stora fin modern verkstad, precis som att det krånglar när man meckar hemma.

Med det sagt, hur går det med bilen i fråga? Sjunker kylarvätskan ännu?

Joakim99
14 februari 2022 · 13 Inlägg

Tack för era svar, kul att så många är engagerade på detta forum.

Just nu står bilen på bilia igen, uppdaterar när de kikat.

Det enda vi vågat köra bilen med sen tråden startade är till Bilia, ett par mil. Och jag gjorde som föreslogs tidigare och kollade kylarvätskan innan jag körde. Den låg på min, så jag fyllde upp den halvvägs till Max, när jag kom fram hade den stigit något. Upplevde inga problem den turen…

torpis Forummoderator
14 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Joakim99 skrev:
Den låg på min, så jag fyllde upp den halvvägs till Max, när jag kom fram hade den stigit något. Upplevde inga problem den turen…

Låter precis som det skall vara!

Kanske du inte skall låta Bilia skruva mera på bilen eller så :-/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang