Megane 3 110 dci metallspån i insprutningsmunstyckena

Petpower
13 februari 2022 · 2 Inlägg

Hej, Tänkte be om råd här. Börjar med detaljerna enligt forumreglerna:

Modell: Renault Megane 3, 110 dci.
Årsmodell: 2011
Mil: ca 11000
Hur yttrar sig felet: Motorlampan lyser. Bilen fick motorstopp. Bilia felsökte och hittade metallflisor i/nära insprutningsmunstycke för en av cylindrarna.
En cylinder rörde sig således ej. Efter urspolning började alla fyra cylindrarna fungera igen, efter några kilometers körning blev cylinder igensatt igen, motorlampa lyste åter. Bilen rullade dock, på färre cylindrar hem till garaget.

Bilias konstaterande: Metallflisor, som fastnar på magnet, troligen från bränsletryckspumpen (märke "Delphi") så den måste bytas, och troligen har den kontaminerat hela systemet.
Bilias förslag:  Hela bränslesystemet måste bytas för att vi ska kunna garantera jobbet (att metallflisor inte kommer tillbaka. Pris 85000kr (material och jobb). Bilia ändrade sig sedan och meddelade att dom inte vill göra jobbet men att dom kan "Skrota bilen åt dig gratis".

Mekonomens förslag: Mekonomen ville inte heller göra jobbet och föreslog att skrota bilen.

Vad vill jag?:Spola rent bränsletanken och alla slangarna och rören inklusive insprutningsmunstyckena, testa spruta trycksatt vatten genom insprutningsmunstyckena, går något inte få rent, byt enbart det munstycket (2500 kr styck) (4 stycken finns totalt).

Varför?:Har sett på YouTube att människor med liknande problem byter enbart filter samt bränslepumparna, och tvättar/spolar igenom systemet, och att detta ofta kan räcka för att lösa problemet med metallflisorna. Kostnad för detta (material) skulle bli ca 17-20000kr vilket är mera värt det. Kamrem kanske också behöver bytas för att komma åt bränsletryckspumpen vid motorn, isåfall kanske ca 12000 kr till? Vi säger 32000kr plus arbete/hjälp med arbete med hjälp av någons amatörverkstad?

Historik:Haft bilen sedan den rullade ut från Bilia och tagit väl hand om den, rostskyddat, lackskyddat, servat enligt boken eller oftare. Känns sorgligt att ge upp såhär.

Tacksam för förslag vad man kan/bör göra.

Senast redigerat av Petpower (13 februari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2022 · 13 729 Inlägg

ja du..  det är ju tyvärr ett bränslesystems byte som gäller eftersom felen du beskriver uppstår. 

jag skulle satsa mina pengar på att jaga delar online.  du kommer spara sjuka pengar på det.

sen hitta någon som byter dom åt dig.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
13 februari 2022 · 2 364 Inlägg

Har gjort det där jobbet ett par gånger på MB Citan (Renault Kangoo), som det bör sitta samma motor i.
Själva jobbet är inte speciellt tidskrävande, så där lär du komma undan relativt billigt.

Spridarna samt rail + rör kanske du kan lämna in på service för att få dem rengjorda, men jag skulle ha bytt dem.
Lågtryckpumpen i tanken, bränslefilter, högtryckspump bytes.
Tanken görs rent ordentligt.
Finns säkert prisvärt på typ Trodo eller Autodoc.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
13 februari 2022 · 10 275 Inlägg

Om du som skriver har haft den sedan ny, vet du om den blivit feltankad någon gång?

Om ja, togs detta på försäkringen (tanktömning osv)? För det är ofta det som är boven när en högtryckspump på en diesel skär (och börjar släppa ifrån sig metallspån)... Och ja, togs det på försäkringen då så finns det ju en (mikroskopisk) chans att det går att koppla ihop detta med det. Vilket sannolikt kan spara dig en hel del pengar...

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Petpower
16 februari 2022 · 2 Inlägg

Tack så mycket alla för svaren! Jag ska ringa runt till verkstäder enligt era rekommendationer samt kolla upp billigare delar.
Bilen hade feltankats med 2 liter bensin när den var ett år gammal (slutet på 2012), den tankades direkt full med diesel sekunderna efter detta och kördes vidare utan annan åtgärd, eller synliga fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2022 · 17 448 Inlägg

Helförsäkring? Värdet på bilen ligger väl på ca 50k enligt dem. Då blir nog inlösen aktuellt. Råkade ut för samma sak fat på en Chrysler 2018. Trots att bilen bara rullat 8000 mil blev den inlöst. Fick dock väldigt bra betalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang