Montera ljuddämpare från annan bil på bilen?

Eleeb90
17 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag har en liten fundering på vad som händer om man monterar en ljuddämpare från en bil på en annan icke likadan bil.

Jag är rädd att det skulle strypa motorn på nått sätt.
Tänkte om det skulle gå att montera en slut dämpare från grannens Nissan micra på subarun som jag har.  Micran är en bil med typ 70 HK och min har 115 HK. Slutdämparna liknar varandra i utseende men subaruns slut dämpare har ett ingående rör och två utgående slutrör dvs dubbla utsug.

vad händer om man skulle göra vice versa montera för stor slut dämpare från en bil på typ 200 HK på en liten bil med 50 HK haha?

Tack.

Xebers76
17 februari 2022 · 2 265 Inlägg

Detta får mig att tänka på när mighty car mods monterade en potatis i avgasröret på en bil och den fick mer effekt.

Men vill du tysta bilen så kör original. Micra dämpare känns lite litet då motorvolymen skiljer såpass.

Utmarks-Loke
17 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Normalt får man mindre effekt när man sätter på en dämpare som är trängre och avgaserna får svårare att gå ut. Å andra sidan får man knappast mer effekt i Micran för att man sätter på en större ljuddämpare, då den troligtvis redan har så stor som den behöver.

torsen
18 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Eleeb90 skrev:
vad händer om man skulle göra vice versa montera för stor slut dämpare från en bil på typ 200 HK på en liten bil med 50 HK.

Ingenting!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang