granadadr skrev:
om du kör in i en lyktstolpe,, så får du ju ut pengar/annan bil på förs,,så påstå att man får noll på helförs är ej sant

sen om du valt bärgning hyrbil etc är ju tillval,, jag har ALLT i mina helförs,, man vet nämligen aldrig

inte kul å stå 100 mil hemifrån å ej ta sig från platsen med husvagn

Observera att jag inte sa "man", jag sa "jag"... Är jag så klantig att jag kör in i en lyktstolpe står jag "gladeligen" för den kostnaden själv. Jag är dessutom 100% säker på att jag skulle få mer pengar av att själv sälja bilen i delar än att ta emot försäkringsbolagets schablonbelopp. Tänk på att det är gamla bilar jag har, som f-bolag vill skrota för minsta lilla

Hade jag haft en bil värd, säg, 50k, så hade det varit en annan 5a.
Jag har 2 trafikdugliga bilar och gott om plats, så skulle huvudbilen gå sönder så klarar JAG mig bra ändå. Inga problem att ha den trasiga/skadade bilen stående tills den är lagad, eller i värsta fall, isärskruvad i delar och skrotad, av mig.
100mil hemmifrån är det så otroligt sällan jag är(kan inte påminna mig att jag någonsin varit så långt hemmifrån i min egna bil....) att den risken räknar jag som snudd på obenfintlig. Husvagn har jag inte, så den risken kan definitivt räknas som obefintlig. Om det ändras i framtiden så är byte till helförsäkring bara ett mail/telefonsamtal bort

Allas situationer ser annorlunda ut, för mig täcker halvförsäkring allt jag behöver idag.