Automat växlar upp sent, Honda Accord 92

skreech3
19 februari 2022 · 159 Inlägg

Haj
Nu har jag fått bytt olja i motorn, trågpackning och kamrem med allt som hör till. Tyckte bilen, automatväxlad, börjat växla upp väldigt sent jämfört med tidigare, och trodde det skulle sluta efter alla reparationer.

Men problemet kvarstår. Vet inte om det har att göra med väderleken då jag inte kört så mycket på vintern som nu.

Så då kommer tankar kring om det är något tjall med växellådan. Är det dags för olje byte? Har inte hört några konstiga ljud eller så.

Sen hade jag visst läck på olja (varav packningsbyte i tråget) som det är spår kvar av. Såg dock ut som det kunde vara läckage från automatlådan då det såg ut som olja där. Inte så det droppar då. Är det packning som kan behöva bytas där också?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2022 · 17 383 Inlägg

Är växellådan vajerstyrd av gaspedalen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
20 februari 2022 · 2 752 Inlägg

skreech3 skrev:
Haj
Nu har jag fått bytt olja i motorn, trågpackning och kamrem med allt som hör till. Tyckte bilen, automatväxlad, börjat växla upp väldigt sent jämfört med tidigare, och trodde det skulle sluta efter alla reparationer.

Men problemet kvarstår

Vad har du gjort för reparationer på lådan?  Det framgår inte.
Bara att du servat MOTORN som givetvis är bra, men inte har med lådan att göra alls.

Jag tolkar det som om lådan trilskades redan före kamremsbytet.

Senast redigerat av Mossan1 (20 februari 2022)

skreech3
20 februari 2022 · 159 Inlägg

Mossan1 skrev:

skreech3 skrev:
Haj
Nu har jag fått bytt olja i motorn, trågpackning och kamrem med allt som hör till. Tyckte bilen, automatväxlad, börjat växla upp väldigt sent jämfört med tidigare, och trodde det skulle sluta efter alla reparationer.

Men problemet kvarstår

Vad har du gjort för reparationer på lådan?  Det framgår inte.
Bara att du servat MOTORN som givetvis är bra, men inte har med lådan att göra alls.

Jag tolkar det som om lådan trilskades redan före kamremsbytet.

Det är ju sant, lådan har jag inte petat på. Det ska bytas olja i den snart vad jag vet. Men om det är något som påverkar är en annan femma. Har inte hört några konstiga ljud, det enda jag märkt är att det tar tid innan den växlar upp.

skreech3
20 februari 2022 · 159 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är växellådan vajerstyrd av gaspedalen?

Jaadu, det sitter nån slags vajer i motorrummet, men osäker om det är kopplat till växellådan.

skreech3
20 februari 2022 · 159 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-874720cb17af44924353994e8d9ec619.jpg

Går som en vajer vid bakdelen av motorn, röd ring på bilden om det går att urskilja. Är den enda vajer jag vet.

Xebers76
20 februari 2022 · 2 250 Inlägg

Det där är gasvajern.
Som så många andra Honda från den tiden är det antagligen motorstyrenheten som styr växellådan, dem är ihopbyggda. Många andra bilar har detta separat istället.

Med andra ord helt datorstyrd låda. Skulle gissa på att det är för mycket material i oljan som trögar ventiler osv. Dock bara en gissning.

Något som du kan testa är att koppla ur batteriet sådär en minut. Jag vet inte hur smarta dem datorerna är på den årsmodellen men ibland adapterar växellådan även på så gamla bilar.

Edit: ha koll så du har koden till radion om det nu är en sån modell innan du kopplar ur batteriet!

Senast redigerat av Xebers76 (20 februari 2022)

skreech3
20 februari 2022 · 159 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det där är gasvajern.
Som så många andra Honda från den tiden är det antagligen motorstyrenheten som styr växellådan, dem är ihopbyggda. Många andra bilar har detta separat istället.

Med andra ord helt datorstyrd låda. Skulle gissa på att det är för mycket material i oljan som trögar ventiler osv. Dock bara en gissning.

Något som du kan testa är att koppla ur batteriet sådär en minut. Jag vet inte hur smarta dem datorerna är på den årsmodellen men ibland adapterar växellådan även på så gamla bilar.

Edit: ha koll så du har koden till radion om det nu är en sån modell innan du kopplar ur batteriet!

Skummade lite på nätet och hittade något som hette "soleneids" som skulle finnas åtkomliga från utsidan av växellådan. Har dock ingen svensk motsvarighet. Kunde vara en möjlig orsak till sen uppväxling.

Men bara gissar.

Men kan den vara så avancerad för sin ålder med styrdator?

Cuefa Ain't no place like home...
21 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Har svårt att tro det, även om Japan låg före till viss del tror jag att denna lådan är styrd med tryck snarare än elektronik.

Tror mer att den behöver rengöras ordentligt om det inte finns någon kickdown-vajer som kan justeras (tänk på att den kan vara kopplad på länkaget till gaspedalen också, inte alla kickdowns sitter kopplade direkt på gasspjället.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2022 · 10 245 Inlägg

Vad innebär "väldigt sent" för dig?

Det är (väl?) en gammal hederlig fyrstegad automat, så om du är van vid hur tex en 6-7 stegad automat "från idag" växlar så kommer du uppleva den i Hondan väldigt annorlunda. Bland annat kommer den dra betydligt längre på växlarna.

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
21 februari 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:
Vad innebär "väldigt sent" för dig?

Det är (väl?) en gammal hederlig fyrstegad automat, så om du är van vid hur tex en 6-7 stegad automat "från idag" växlar så kommer du uppleva den i Hondan väldigt annorlunda. Bland annat kommer den dra betydligt längre på växlarna.

Vet inte hur jag ska förklara. Den varvar upp till 2-2500 varv innan den växlar upp från 1 till 2, märkt av det speciellt nu de senaste månaderna. Tycker den känns trögare. Kan det ha att göra med klimatet ute? Eller att motorn är för kall? Eller har jag blivit för snål på gasen?

Oljan i lådan byttes för ca 3500 mil sedan. Så är väl dags för byte där snart.

skreech3
21 februari 2022 · 159 Inlägg

Cuefa skrev:
Har svårt att tro det, även om Japan låg före till viss del tror jag att denna lådan är styrd med tryck snarare än elektronik.

Tror mer att den behöver rengöras ordentligt om det inte finns någon kickdown-vajer som kan justeras (tänk på att den kan vara kopplad på länkaget till gaspedalen också, inte alla kickdowns sitter kopplade direkt på gasspjället.

Vad är det man skulle göra rent i så fall? Läste om oljebyte att man ska tömma, fylla nytt, köra runt nån km på olika växlar, sen tömma igen och fylla på, köra runt och tömma och fylla på, totalt tre tömningar. Kanske är nån myt. Men det skulle tydligen rensa ut gammalt göck ur växellådan...

Cuefa Ain't no place like home...
21 februari 2022 · 4 628 Inlägg

skreech3 skrev:

Cuefa skrev:
Har svårt att tro det, även om Japan låg före till viss del tror jag att denna lådan är styrd med tryck snarare än elektronik.

Tror mer att den behöver rengöras ordentligt om det inte finns någon kickdown-vajer som kan justeras (tänk på att den kan vara kopplad på länkaget till gaspedalen också, inte alla kickdowns sitter kopplade direkt på gasspjället.

Vad är det man skulle göra rent i så fall? Läste om oljebyte att man ska tömma, fylla nytt, köra runt nån km på olika växlar, sen tömma igen och fylla på, köra runt och tömma och fylla på, totalt tre tömningar. Kanske är nån myt. Men det skulle tydligen rensa ut gammalt göck ur växellådan...

Spontant gissar jag att det finns ett filter i lådan som ska bytas.
Jag har bytt olja ett gäng gånger i lådan på Jeepen, och varje gång har jag även bytt filter.

Med en 4-stegad automat som din bil har så borde den växla till 2an typ vid 1500rpm.
Är det specifikt just 1-2 växlingen som är trög eller är den trögväxlad genom alla växlar?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2022 · 10 245 Inlägg

Cuefa skrev:

skreech3 skrev:

Cuefa skrev:
Har svårt att tro det, även om Japan låg före till viss del tror jag att denna lådan är styrd med tryck snarare än elektronik.

Tror mer att den behöver rengöras ordentligt om det inte finns någon kickdown-vajer som kan justeras (tänk på att den kan vara kopplad på länkaget till gaspedalen också, inte alla kickdowns sitter kopplade direkt på gasspjället.

Vad är det man skulle göra rent i så fall? Läste om oljebyte att man ska tömma, fylla nytt, köra runt nån km på olika växlar, sen tömma igen och fylla på, köra runt och tömma och fylla på, totalt tre tömningar. Kanske är nån myt. Men det skulle tydligen rensa ut gammalt göck ur växellådan...

Spontant gissar jag att det finns ett filter i lådan som ska bytas.
Jag har bytt olja ett gäng gånger i lådan på Jeepen, och varje gång har jag även bytt filter.

Med en 4-stegad automat som din bil har så borde den växla till 2an typ vid 1500rpm.
Är det specifikt just 1-2 växlingen som är trög eller är den trögväxlad genom alla växlar?

1500 rpm på en bensinare med fyrstegad automat? Då går det inte fort upp i fart... big_smile

Jag skulle säga att 2000-2500 rpm är fullt normalt vid normalt gaspådrag. Det är ju dessutom en Honda, dom gillar ju att varvas för att det ska bli nå´n kraft.

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
21 februari 2022 · 159 Inlägg

Det är nog främst första växlingen 1-2 som känns trögare än normalt, haha. Fast kanske är hjärnspöken.

MEN om det är filter och annat som behöver bytas och rengöras är det ju bra om det kan göras, om det underlättar för växling och körningen överlag.

Cuefa Ain't no place like home...
21 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

skreech3 skrev:

Vad är det man skulle göra rent i så fall? Läste om oljebyte att man ska tömma, fylla nytt, köra runt nån km på olika växlar, sen tömma igen och fylla på, köra runt och tömma och fylla på, totalt tre tömningar. Kanske är nån myt. Men det skulle tydligen rensa ut gammalt göck ur växellådan...

Spontant gissar jag att det finns ett filter i lådan som ska bytas.
Jag har bytt olja ett gäng gånger i lådan på Jeepen, och varje gång har jag även bytt filter.

Med en 4-stegad automat som din bil har så borde den växla till 2an typ vid 1500rpm.
Är det specifikt just 1-2 växlingen som är trög eller är den trögväxlad genom alla växlar?

1500 rpm på en bensinare med fyrstegad automat? Då går det inte fort upp i fart... big_smile

Jag skulle säga att 2000-2500 rpm är fullt normalt vid normalt gaspådrag. Det är ju dessutom en Honda, dom gillar ju att varvas för att det ska bli nå´n kraft.

Du får tänka på att en gammal automat "slirar" MASSOR på momentomvandlaren, så den kan ligga på 12-1400rpm under en längre tids acceleration, innan den byter växel.

I det här fallet är det ju också så att TS märker en skillnad mot hur bilen varit tidigare, så något verkar ha förändrats i hur lådan beter sig.
Just 1-2 växlingen brukar dessutom komma väldigt snabbt eftersom 1an oftast har väldigt "kort" utväxling.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
skreech3
21 februari 2022 · 159 Inlägg

Började leta i reparationshandboken nu och fanns ett felsökningsschema för automatväxeln.

Nu är jag inte helt insatt i alla termer men tyckte att det mest passande var "late upshift", möjligen "no upshift" men är nog långt ifrån. Den "tappar" ju inte växling, t.ex. och inga hårda uppväxlingar.

Och då får man förslag på att följande

-Modulator valve stuck

-1-2 shift valve stuck

-Cluch pressure control valve stuck


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-54b4b5b447f2f580586de472e5f7e89a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-14260bf262aab4e2bbb394987cb3b6ff.jpg

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2022 · 10 245 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Spontant gissar jag att det finns ett filter i lådan som ska bytas.
Jag har bytt olja ett gäng gånger i lådan på Jeepen, och varje gång har jag även bytt filter.

Med en 4-stegad automat som din bil har så borde den växla till 2an typ vid 1500rpm.
Är det specifikt just 1-2 växlingen som är trög eller är den trögväxlad genom alla växlar?

1500 rpm på en bensinare med fyrstegad automat? Då går det inte fort upp i fart... big_smile

Jag skulle säga att 2000-2500 rpm är fullt normalt vid normalt gaspådrag. Det är ju dessutom en Honda, dom gillar ju att varvas för att det ska bli nå´n kraft.

Du får tänka på att en gammal automat "slirar" MASSOR på momentomvandlaren, så den kan ligga på 12-1400rpm under en längre tids acceleration, innan den byter växel.

I det här fallet är det ju också så att TS märker en skillnad mot hur bilen varit tidigare, så något verkar ha förändrats i hur lådan beter sig.
Just 1-2 växlingen brukar dessutom komma väldigt snabbt eftersom 1an oftast har väldigt "kort" utväxling.

Just sliret i momentomvandlaren ger ju högre varvtal, inte lägre. Därav att varvet går ner när lockup går i tex. Tror inte ens min diesel växlar vid 1500 rpm om jag inte gasar extremt lite. På en gammal bensinare utan turbo finns noll och inget vrid under 1500 rpm. Bilen skulle bli helt okörbar om den växlar så tidigt.

Jag tror trådskaparen jagar ett fel som inte finns...

Vore intressant om han kunde filma varvräknaren vid körning.

EDIT: Om 1:an dessutom, som du skriver, har "kort" utväxling borde varvet sticka iväg direkt. Det skulle då innebär att bilen gick knappt promenadfart när 2:an läggs i.

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2022 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

1500 rpm på en bensinare med fyrstegad automat? Då går det inte fort upp i fart... big_smile

Jag skulle säga att 2000-2500 rpm är fullt normalt vid normalt gaspådrag. Det är ju dessutom en Honda, dom gillar ju att varvas för att det ska bli nå´n kraft.

Du får tänka på att en gammal automat "slirar" MASSOR på momentomvandlaren, så den kan ligga på 12-1400rpm under en längre tids acceleration, innan den byter växel.

I det här fallet är det ju också så att TS märker en skillnad mot hur bilen varit tidigare, så något verkar ha förändrats i hur lådan beter sig.
Just 1-2 växlingen brukar dessutom komma väldigt snabbt eftersom 1an oftast har väldigt "kort" utväxling.

Just sliret i momentomvandlaren ger ju högre varvtal, inte lägre. Därav att varvet går ner när lockup går i tex. Tror inte ens min diesel växlar vid 1500 rpm om jag inte gasar extremt lite. På en gammal bensinare utan turbo finns noll och inget vrid under 1500 rpm. Bilen skulle bli helt okörbar om den växlar så tidigt.

Jag tror trådskaparen jagar ett fel som inte finns...

Vore intressant om han kunde filma varvräknaren vid körning.

ja 1500 är ju inte mycket..   det växlar ju inte ens en allison automat i en buss under normal last.. 
och dom är ju extremt lågvarviga.. smile

vi har ju normalt inte automat på det sättet i våra bussar utan automatiska manuella lådor men vi köpte in en Temsa och den växlar vid 1500rpm när man kör normalt.   så tror oxå det är inbillning.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2022 · 17 383 Inlägg

Jag har en automatväxlad bil av årsmodell 2022. Robotlåda. Klen motor. Den drar gärna växlarna till 2500 rpm vid normal körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang