Suzuki Jimmy torakku

Ricksnils
20 februari 2022 · 4 Inlägg

Hej,

Är i köp tankar om att köpa den nya Suzuki Jimny torakku. Undrar om någon här äger en sådan?

Bilen kommer mestadels gå i stadskörning, resor från och till jobbet(3 mil) och ibland ner till Småland cirka 30 mil.

Jag provkörde den igår och tycker den är väldigt trång och förstår att den inte är för motorväg. Men designen och känslan att köra går över vettet.

Finns det någon här som använder den till samma bruk som jag tänker göra? Kan man köra på automat i city eller är det bara manuell som gäller? Drar den mycket?

Tacksam för svar 😊😊

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2022 · 10 277 Inlägg

Ricksnils skrev:
Hej,

Är i köp tankar om att köpa den nya Suzuki Jimny torakku. Undrar om någon här äger en sådan?

Bilen kommer mestadels gå i stadskörning, resor från och till jobbet(3 mil) och ibland ner till Småland cirka 30 mil.

Jag provkörde den igår och tycker den är väldigt trång och förstår att den inte är för motorväg. Men designen och känslan att köra går över vettet.

Finns det någon här som använder den till samma bruk som jag tänker göra? Kan man köra på automat i city eller är det bara manuell som gäller? Drar den mycket?

Tacksam för svar 😊😊

Hur menar du där? Det är väl just i stan man vill ha automat? Varför skulle man inte köra på det tänker du? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ricksnils
20 februari 2022 · 4 Inlägg

Jag tänker om låg/hög automat växel bara är för terräng och har en låg Max hastighet?

Utmarks-Loke
20 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Finns den ens att köpa med automat? Jag har läst igenom faktabladen på Suzukis hemsida men kan inte se annat än den manuella femväxlade. Och automat är nog ingen höjdare i en bil med 102hk, dessutom skulle de dra ner andrahandsvärdet. Men det är nog en smart bil att köpa rent ekonomiskt annars, de ligger högt i andrahandsvärde och kommer fortsätta ligga högt. Synd att de inte får ha baksäte längre bara, men det kanske är lika bra.

Ricksnils
20 februari 2022 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Finns den ens att köpa med automat? Jag har läst igenom faktabladen på Suzukis hemsida men kan inte se annat än den manuella femväxlade. Och automat är nog ingen höjdare i en bil med 102hk, dessutom skulle de dra ner andrahandsvärdet. Men det är nog en smart bil att köpa rent ekonomiskt annars, de ligger högt i andrahandsvärde och kommer fortsätta ligga högt. Synd att de inte får ha baksäte längre bara, men det kanske är lika bra.

Jo men den har en låg och hög växel vad jag förstår, och det är väll automat då antar jag(inte så kunnig)

Och det jag undrar det är som automat och man kan köra på det tex i stan?

Utmarks-Loke
20 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Ricksnils skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Finns den ens att köpa med automat? Jag har läst igenom faktabladen på Suzukis hemsida men kan inte se annat än den manuella femväxlade. Och automat är nog ingen höjdare i en bil med 102hk, dessutom skulle de dra ner andrahandsvärdet. Men det är nog en smart bil att köpa rent ekonomiskt annars, de ligger högt i andrahandsvärde och kommer fortsätta ligga högt. Synd att de inte får ha baksäte längre bara, men det kanske är lika bra.

Jo men den har en låg och hög växel vad jag förstår, och det är väll automat då antar jag(inte så kunnig)

Och det jag undrar det är som automat och man kan köra på det tex i stan?

Det är en helt annan sak, lågväxeln gör att alla växlarna blir extra låga så du kan köra supersakta. Femman blir som trean brukar vara, och ettan som minus ett par växlar. Du kan alltså köra sakta och försiktigt i dålig terräng. Jimnyn är ju inte någon stadsjeep utan en av få "riktiga" terrängbilar.

Ricksnils
20 februari 2022 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ricksnils skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Finns den ens att köpa med automat? Jag har läst igenom faktabladen på Suzukis hemsida men kan inte se annat än den manuella femväxlade. Och automat är nog ingen höjdare i en bil med 102hk, dessutom skulle de dra ner andrahandsvärdet. Men det är nog en smart bil att köpa rent ekonomiskt annars, de ligger högt i andrahandsvärde och kommer fortsätta ligga högt. Synd att de inte får ha baksäte längre bara, men det kanske är lika bra.

Jo men den har en låg och hög växel vad jag förstår, och det är väll automat då antar jag(inte så kunnig)

Och det jag undrar det är som automat och man kan köra på det tex i stan?

Det är en helt annan sak, lågväxeln gör att alla växlarna blir extra låga så du kan köra supersakta. Femman blir som trean brukar vara, och ettan som minus ett par växlar. Du kan alltså köra sakta och försiktigt i dålig terräng. Jimnyn är ju inte någon stadsjeep utan en av få "riktiga" terrängbilar.

Ah okej då förstår jag hur växlingen funkar. Sett ganska många som kör i stan med dem faktiskt. Coola bilar iaf😏

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jimnyn är ju inte någon stadsjeep utan en av få "riktiga" terrängbilar.

Just det - en riktig bil!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2022 · 13 736 Inlägg

varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen..   det är ju skräp att köra vingliga höga bilar  dessutom bara onödigt törstiga.   en sak om man kör i skogen på landet osv.  där man till och från har nytta av en redig 4wd bil.   jag förstår inte det där med suv bilar heller..  dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Jag äger min fjärde "Lillsukka" - en Jimny - dock ej Torakku, sedan år 2001.
Har funderat på en 2021/2022.
Flera bekanta har Torakku.
Kan upplevas som trång = ryggstöden går ej att luta tillbaka tillräckligt.
Men det är enkelt fixat.
De standardfästen i karossen, med gängade hål(svetsmuttrar), finns i en "omgång till" c:a 1 dm bakom de som utnyttjas.
Således endast 4 skruvar att lossa för att flytta tillbaka lastförskjutningsskyddet, så att ryggstödet kan fällas mer.
En kompis har gjort så på sin Torakku.
Inte blir det som i en JEEP Grand Cherokee, men jag ryms gott och väl(trots att jag är "lite korpulent").
Dessutom har man ju valet (!?) att demontera lastförskjutningsskyddet och bara montera det till besiktningen!

Personligen avvaktar jag att någon fyrsitsig personbil med automatlåda ska bli till salu utan Malusskatt = 3 år gammal.
En Torakku kostar 7.581:- x 3 år - därefter 1.724:-/år i skatt.
Torakku - som betyder  lastbil på japanska - är en specialutgåva för Sverige - för att i viss mån runda Malusskatten.
En fyrsitsig personbil - som inte importeras reguljärt fr o m 2020 - kan kosta över 11.000:- i Malusskatt.

Begpriserna på Jimny 4 - ej Torakku - är hiskeliga.
Rekordet, som jag känner till, är en viss Mohammed i Piteå som begär över 350.000:- för sin Jimny 4 utan automatlåda.
Då har den bilen innan han köpte den gått som hyrbil ½ år hos Svedala flygplats.
Finns alltid folk till allting!

Jimny är nog en av världens bäst konstruerade bilar.
Längsgående smidda länkarmar(skiftnycklar kallade) fram och bak med stela axlar och skruvfjädrar.
Samma som Defender, G-Wagen, LandCruiser m fl.
INTE "dammsugarrör som NIVA, JEEP m fl.

Driftsäkerheten är god. Nuvarande Jimny är inne på sjätte året.
Som längst har jag ägt en "Lillsukka" 11 år - utan (större) bekymmer.
Men - det ska vara en Japantillverkad Sukka - INTE en spansk(Santana) som är sämre och svår med delar till.
Ska stå "J" i VIN - INTE "E"!

Ja det finns mycket att skriva om "småsukkorna" - men kvalitén är oomtvistad - av dem som ägt en.
Men visst finns det vanskötta exemplar, det vet jag - men det är INTE bilens fel!

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:
varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen..   det är ju skräp att köra vingliga höga bilar [b][/b] dessutom bara onödigt törstiga.   en sak om man kör i skogen på landet osv.  där man till och från har nytta av en redig 4wd bil.   jag förstår inte det där med suv bilar heller..  dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på

Suzuki Jimny 4/Torakku klarade Teknikens Världs "Älgtest" med bravur - vilket en del andra "vanliga" bilar inte gjorde!

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:
varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen..   det är ju skräp att köra vingliga höga bilar  dessutom bara onödigt törstiga.   en sak om man kör i skogen på landet osv.  där man till och från har nytta av en redig 4wd bil.   jag förstår inte det där med suv bilar heller..  dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på

Höga bilar är lättare att gå i och ur, därför Jimny företrädesvis köps och används av äldre människor = 60 - 80 år.
Men det finns även "ungdomar" i 40 - 50-årsåldern som uppskattar Jimny.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2022 · 13 736 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen..   det är ju skräp att köra vingliga höga bilar [b][/b] dessutom bara onödigt törstiga.   en sak om man kör i skogen på landet osv.  där man till och från har nytta av en redig 4wd bil.   jag förstår inte det där med suv bilar heller..  dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på

Suzuki Jimny 4/Torakku klarade Teknikens Världs "Älgtest" med bravur - vilket en del andra "vanliga" bilar inte gjorde!

nu är det inte vält risken jag tänker på.  utan känsaln.. att sitta där uppe och svaja runt uch..  jag förstår om man jobbar i skogen att man kan ha nytta av ett sånt fordon.  men ingen behöver den typen av fordon när man bara kör på motorvägen och i stan..      idag har det snöat säkert 2dm blötsnö i örebro och min a2 tar sig fram utan problem den spinner knappt. så man behöver ju ingen jeep i stan någonsin.


sen hurvida ett fordon välter eller inte när man gör kraftiga rattrörelseer så är det ju mer att man inte svänger på det sättet i trafiken någonsin för då ligger man brevid vägen.. finns ingen som svänger undan så där för en älg heller.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Ricksnils skrev:
Jag tänker om låg/hög automat växel bara är för terräng och har en låg Max hastighet?

Lågväxel underlättar mycket, i kombination med riktig 4x4, då bilen används som dragbil för t ex hästsläp, och man hamnar på en lerig stallplan vid hästtävlingar, där det kan vara både slirigt och trångt att parkera.
Jimny får dra 1.300kg på *B*-kort.
Klart att en NIVA är överlägsen med sina 1.490 kg på *B*-kort.
Men den finns inte med automatväxellåda(samt driftsäkerhet!).

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Ricksnils skrev:
Bilen kommer mestadels gå i stadskörning, resor från och till jobbet(3 mil) och ibland ner till Småland cirka 30 mil.

Svettig att köra i 120 km/t när det blåser, är jag den förste att vidimera, tyvärr.

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Cirkapriset för nya Jimny 2019/2020 3 passagerare är/var som följer:
189.900:- standardutförande
204.900:- standard med automatväxellåda
204.900:- Inclusiveutförande
219.900:- Inclusive med automatväxellåda
5.500:- tillägg för metalliklack
7.900:- tillägg för 2-tonslack -  t ex gul med svart tak

Cirkapriset för Jimny Turakko 2021/2022 är:
209.900:- standard lb-raggad =  1 passagerare
Lacktilläggen som ovan
Varken Inclusive eller automat importeras reguljärt.
Prisbilligaste nya Turakko jag vet såldes förra månaden för 180.000:-(men den gick min näsa förbi - tyvärr).

torsen
21 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:
idag har det snöat säkert 2dm blötsnö i örebro och min a2 tar sig fram utan problem den spinner knappt. så man behöver ju ingen jeep i stan någonsin.

Joo det har man ju läst, att 2-hjulsdrivna VAG-bilar är bäst på alla väglag.
Speciellt när det är 2 dm nysnö.
Nu är det ju några år sedan vi hade nya Golf,. Vento, Jetta, Passat - så det kanske är läge att slå till på en VAG-produkt igen.

zemet
21 februari 2022 · 4 037 Inlägg

Growe skrev:
varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen..   det är ju skräp att köra vingliga höga bilar  dessutom bara onödigt törstiga.   en sak om man kör i skogen på landet osv.  där man till och från har nytta av en redig 4wd bil.   jag förstår inte det där med suv bilar heller..  dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på

Finns många fördelar med SUV.
Det jag gillar mest med SUV/pickup är att man får så mycket bättre sikt.
Man har ordentliga backspeglar, sitter högt upp och ofta nära framrutan så man har bra sikt utan att A stolpen täcker 1/3 av synfältet.

Sen så är dem väldigt mycket bekvämare att gå i och ur som Torsen sa.

4 WD är ju en annan underbar grej som de flesta SUVar/pickupper har.

Skall man köra i stan så varför inte ha en SUV? Du kör ju aldrig rally i stan ändå så väghållning spelar ju ingen roll.

Man gör mycket filbyten på korta sträckor med bilar som kommer i varierande fart. Då är det väldigt skönt att ha bra sikt och stora backspeglar för att minska dödvinklarna.

Jag kör en C3a till jobbet de flesta dagarna, små backspeglar och begränsad sikt är inget kul i stan. Min Navara är 100 ggr bättre.

Sen sitter man lite högre upp så ser man ju ofta över bilarna framför och kan därför enklare se trafikflödet och enklare anpassa hastighet utan att behöva köra så ryckigt.

Jag uppskattar också möjligheten att enkelt kunna köra över trottoarkanter mm när man behöver gena.

Enda anledningen att inte köra SUV i stan är väll egentligen bara ekonomi. Dyrare inköp, försäkring och förbrukning.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
23 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Till Riksnils, och alla andra om är intresserade av Suzuki Jimny 4/Turakko:
Läs Teknikens Värld 23-2019 och 23-2021.
Där testas "Den enda Suzuki du vill ha" - enligt rubriken.
Jag instämmer.

Utmarks-Loke
24 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Hur är utväxlingen på nya Jimnyn? Är det 4000rpm på högsta växeln i motorvägshastighet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang