Besiktning av modifierad släpkärra, vad gäller?

zemet
21 februari 2022 · 4 036 Inlägg

Jag har börjat med ett projekt att montera en ordentlig vinsch på min släpkärra.

För att driva vinschen kommer jag montera 2 lastbilsbatterier framför främre axeln under flaket på kärran.

Det blir en hel del vikt, ca 100 kg extra för bara batterier och lådor.

Dessa Lådor bultas fast i ramen på kärran.

Någon som vet om detta är ett problem för besiktningen?

Min plan är att besiktiga utan batterier och vinsch men låta lådorna sitta kvar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Robban_F Avstängd
21 februari 2022 · 301 Inlägg

Varför ringer du inte Bilprovningen och frågar? De vet troligen bättre i just detta ämne än många kompetenta medlemmar här.

Eller är det så att du ska fuska och visa upp en släpvagn som den enbart ser ut på besiktningsstället och sedan lägga till olagliga detaljer så din släpkärra blir en trafikfara?

Det finns en sund mening med besiktning av fordon som ska framföras på allmän väg!

Senast redigerat av Robban_F (21 februari 2022)

zemet
21 februari 2022 · 4 036 Inlägg

Därför att dem jag fått prata med endast kan hjälpa kunder som inte begriper sig på internet att boka tider. Det är bara kundtjänst jag fått prata med, inte bes tekniker.

Men du har helt klart en poäng, skulle kunna be att få bli kopplad till en station men det är för sent för det idag och bokade bes tidigt imorgon.

Besiktningen håller på med viktiga saker som trafiksäkerhet, dem håller också på med massa skit som inte gör något alls för trafiksäkerhet.

Så det skulle inte förvåna mig om det finns någon trubbig regel som förbjuder modifikation, även om det inte är trafikfarligt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2022 · 10 276 Inlägg

zemet skrev:
Jag har börjat med ett projekt att montera en ordentlig vinsch på min släpkärra.

För att driva vinschen kommer jag montera 2 lastbilsbatterier framför främre axeln under flaket på kärran.

Det blir en hel del vikt, ca 100 kg extra för bara batterier och lådor.

Dessa Lådor bultas fast i ramen på kärran.

Någon som vet om detta är ett problem för besiktningen?

Min plan är att besiktiga utan batterier och vinsch men låta lådorna sitta kvar.

Vi har en biltrailer på jobbet som fått både låda och elvinsch monterad, besiktningen har aldrig sagt något. Så att bara montera en vinsch eller låda är ju ingen fara så länge det sitter fast vettigt. Däremot får man ju inte hursomhelst börja borra eller svetsa i ramen, så tänk igenom hur/var du monterar lådorna.

100 kg extra på en släpvagn blir ju bara 100 kg förlorad lastvikt, iaf så länge du inte tänkt montera alltihop på dragramen tex så att kultrycket blir helt tokigt.

Frågan är nog mer vad du menar med "modifierad" i övrigt? smile

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
21 februari 2022 · 4 036 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Jag har börjat med ett projekt att montera en ordentlig vinsch på min släpkärra.

För att driva vinschen kommer jag montera 2 lastbilsbatterier framför främre axeln under flaket på kärran.

Det blir en hel del vikt, ca 100 kg extra för bara batterier och lådor.

Dessa Lådor bultas fast i ramen på kärran.

Någon som vet om detta är ett problem för besiktningen?

Min plan är att besiktiga utan batterier och vinsch men låta lådorna sitta kvar.

Vi har en biltrailer på jobbet som fått både låda och elvinsch monterad, besiktningen har aldrig sagt något. Så att bara montera en vinsch eller låda är ju ingen fara så länge det sitter fast vettigt. Däremot får man ju inte hursomhelst börja borra eller svetsa i ramen, så tänk igenom hur/var du monterar lådorna.

100 kg extra på en släpvagn blir ju bara 100 kg förlorad lastvikt, iaf så länge du inte tänkt montera alltihop på dragramen tex så att kultrycket blir helt tokigt.

Frågan är nog mer vad du menar med "modifierad" i övrigt? smile

Batterierna kommer allt sitta fast ordentligt. 6 st M10 bult per låda och sedan ett band som spänner fast batteriet i lådan tillsammans med träkilar så det inte kan röra sig alls. Funderade på om jag skulle ta fällkilar i plast så det inte skulle svälla vid fukt men det blir lite överkurs och ganska dyrt.

Elinstallationen är också relativt seriös med 50mm2 skärmad kabel och 300A säkring med huvudbrytare.

Den mesta vikten blir precis framför första axeln, är en 3,5 ton boggie kärra så kultrycket ökar inte jättemycket.

Värre blir det när vinschen på 40 kg monteras. Men det blir nog inget överdrivet kultryck ändå.

Bra att veta att det fungerade för er iaf, jag var rädd att dem skulle börja tjafsa om att man ändrat tjänsteviken och behöver regga om eller liknande.

Senast redigerat av zemet (21 februari 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2022 · 10 276 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Jag har börjat med ett projekt att montera en ordentlig vinsch på min släpkärra.

För att driva vinschen kommer jag montera 2 lastbilsbatterier framför främre axeln under flaket på kärran.

Det blir en hel del vikt, ca 100 kg extra för bara batterier och lådor.

Dessa Lådor bultas fast i ramen på kärran.

Någon som vet om detta är ett problem för besiktningen?

Min plan är att besiktiga utan batterier och vinsch men låta lådorna sitta kvar.

Vi har en biltrailer på jobbet som fått både låda och elvinsch monterad, besiktningen har aldrig sagt något. Så att bara montera en vinsch eller låda är ju ingen fara så länge det sitter fast vettigt. Däremot får man ju inte hursomhelst börja borra eller svetsa i ramen, så tänk igenom hur/var du monterar lådorna.

100 kg extra på en släpvagn blir ju bara 100 kg förlorad lastvikt, iaf så länge du inte tänkt montera alltihop på dragramen tex så att kultrycket blir helt tokigt.

Frågan är nog mer vad du menar med "modifierad" i övrigt? smile

Batterierna kommer allt sitta fast ordentligt. 6 st M10 bult per låda och sedan ett band som spänner fast batteriet i lådan tillsammans med träkilar så det inte kan röra sig alls. Funderade på om jag skulle ta fällkilar i plast så det inte skulle svälla vid fukt men det blir lite överkurs och ganska dyrt.

Elinstallationen är också relativt seriös med 50mm2 skärmad kabel och 300A säkring med huvudbrytare.

Den mesta vikten blir precis framför första axeln, är en 3,5 ton boggie kärra så kultrycket ökar inte jättemycket.

Värre blir det när vinschen på 40 kg monteras. Men det blir nog inget överdrivet kultryck ändå.

Bra att veta att det fungerade för er iaf, jag var rädd att dem skulle börja tjafsa om att man ändrat tjänsteviken och behöver regga om eller liknande.

Boggievagnar tenderar ju att ha rätt muppigt kultryck ändå om man inte har en dragbil med precis rätt höjd på kroken så på en 3,5 tonnare märker du sannolikt ingenting.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
22 februari 2022 · 7 286 Inlägg

Robban_F skrev:
Varför ringer du inte Bilprovningen och frågar? De vet troligen bättre i just detta ämne än många kompetenta medlemmar här.

Eller är det så att du ska fuska och visa upp en släpvagn som den enbart ser ut på besiktningsstället och sedan lägga till olagliga detaljer så din släpkärra blir en trafikfara?

Det finns en sund mening med besiktning av fordon som ska framföras på allmän väg!

dem kommer ej bry sig så länge allt sitter fast,, men tänk bara på vikter,, att du förlorar 100 kg lastvikt, vilket jag tycker är katastrof smile  har själv biltrailer men man winch å den ligger i dragbilen vid färd

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
zemet
22 februari 2022 · 4 036 Inlägg

Då var bes utförd, fick inte ens en kommentar om lådorna som var monterade(utan batteri).

Får se vad dem säger om 2 år när batterier och vinsch är på plats.

Kärran får ju lasta 2,7 ton så blir det 2,5 ton eller jag kör med 3,7 ton totalvikt istället för 3,5 tror jag spelar väldigt liten roll.

5-6% mer max vikt bör inte spela jätte stor roll.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang