zemet
21 februari 2022
· 4 036 Inlägg
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Jag har börjat med ett projekt att montera en ordentlig vinsch på min släpkärra.
För att driva vinschen kommer jag montera 2 lastbilsbatterier framför främre axeln under flaket på kärran.
Det blir en hel del vikt, ca 100 kg extra för bara batterier och lådor.
Dessa Lådor bultas fast i ramen på kärran.
Någon som vet om detta är ett problem för besiktningen?
Min plan är att besiktiga utan batterier och vinsch men låta lådorna sitta kvar.
Vi har en biltrailer på jobbet som fått både låda och elvinsch monterad, besiktningen har aldrig sagt något. Så att bara montera en vinsch eller låda är ju ingen fara så länge det sitter fast vettigt. Däremot får man ju inte hursomhelst börja borra eller svetsa i ramen, så tänk igenom hur/var du monterar lådorna.
100 kg extra på en släpvagn blir ju bara 100 kg förlorad lastvikt, iaf så länge du inte tänkt montera alltihop på dragramen tex så att kultrycket blir helt tokigt.
Frågan är nog mer vad du menar med "modifierad" i övrigt?
Batterierna kommer allt sitta fast ordentligt. 6 st M10 bult per låda och sedan ett band som spänner fast batteriet i lådan tillsammans med träkilar så det inte kan röra sig alls. Funderade på om jag skulle ta fällkilar i plast så det inte skulle svälla vid fukt men det blir lite överkurs och ganska dyrt.
Elinstallationen är också relativt seriös med 50mm2 skärmad kabel och 300A säkring med huvudbrytare.
Den mesta vikten blir precis framför första axeln, är en 3,5 ton boggie kärra så kultrycket ökar inte jättemycket.
Värre blir det när vinschen på 40 kg monteras. Men det blir nog inget överdrivet kultryck ändå.
Bra att veta att det fungerade för er iaf, jag var rädd att dem skulle börja tjafsa om att man ändrat tjänsteviken och behöver regga om eller liknande.
Senast redigerat av zemet (21 februari 2022)