en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp en sån får man väll ur 170hk med en optimering. sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.
så har ju jag på min Polo jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.
polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat. dom fick labba lite innan det blev perfekt. men sen blev det tydligen väldigt bra.. man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer.
man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar.. men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet. på tok för tunga och otypliga. väldigt kort varvtals register. osv
Vill absolut inte ha en diesel i den!
då säger jag K-swap the world ;-) en k24 med snurra på en 500hk ;-)
Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.
Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?
Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.
AQ171A är en 16v-maskin. Har den klarat sig sedan 1987 ska nog vevlagren klara sig en stund till.
största faran med dom äldre b230 var koaxialagret som gick sönder och stakarna... men det var ju på b230Et dessa har ju 182hk orginal och dom jag vet som gick sönder på den tiden körde över 1bars ladd ofta med hårdare tryckplatta.. men renoverar man motorn vilket är enkelt att göra så kan man bygga om dom med dubbla koxiallager så håller dom bättre.. men på en båt har du ju aldrig trycket koaxialt på veven som en bil med manuell låda
Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.
aq151 ska väl vara en 8v 2.5 på 146hk och aq171a är 16v 2.5l på 167hk
Stämmer bra det!
men 167hk måste vara väldigt låg effekt.. du har 159hk med insprutning och kat på en b234f då sitter det en massa balansaxlar och skit som snor effekt.
så ett insprutning system borde öka effekten markant.. en vocare har ju 170-180hk på 8v och 2.3 största öd..
om du någon gång känner för lite mer effekt och oroar man sig för lambdan så behöver man inte köra det på ett eftermarknads system..
då säger jag K-swap the world ;-) en k24 med snurra på en 500hk ;-)
Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.
Vad menar du med "stora långvariga motorer"?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Vad menar du med "stora långvariga motorer"?
/Benny
jänkeskrot mer eller mindre som får ventilflyt över 3500rpm typ cheva 305 350 mfl
Men om dom är långvariga så borde dom väl hålla länge, eller?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
jänkeskrot mer eller mindre som får ventilflyt över 3500rpm typ cheva 305 350 mfl
Men om dom är långvariga så borde dom väl hålla länge, eller?
/Benny
Låg varviga menar jag, ventilflyt över 3500rpm är också rent skitsnack. Ja jänkemotorer funger ypperligt i båtar. Eller stora dieselar, om man nu finner det intressant. Finns en anledning till att Pentas d3 (5 cylindrig diesel från bilarna) oftast fungerar riktigt dåligt i båtar.