torsen skrev:
Apropå ingenting så.........
Citroen 2CV har haft i höjdled ställbara strålkastare sedan 1948.
Vid reg.bes. av min flyttgods-2CV 1990 sattes en tvåa på just "längdregleringen" av ljusbilden.
En ny reg.bes krävdes för att släcka tvåan.
Åtgärden bestod i att "skruva fast" regleringen med ett par självgängande skruvar.
Typade 2CV har i alla år passerat med "längdreglering" utan anmärkning.
När blev det "tillåtet" med "längdreglering"?
På minner om när man på MoPar-bilarna i slutet på 60-talet fick sätta systemet med inifrån reglerbara backspeglar ur bruk.
Och när man var tvungen att sätta varningsblinkersen ur spel på MoPar-bilarna.
Minns även när röda reflexer infördes bak på bilar i Sverige.
Hade i många år funnits på bl a tyska bilar.
DIN-normen föreskrev en viss miniyta.
Feltolkades/översattes av svenska myndigheter.
Din-normen föreskrev "sammanlagd" reflexyta.
I Sverige blev det "per sida".
Felet "upptäcktes" efter några år då flera motortidningar påpekat felet.
Svenska myndigheter borde i vissa fall ha förmyndare.