Montera strålkastare utan lysviddsreglering

lala_se
23 februari 2022 · 3 Inlägg

Har en yaris 2006 köpte fel nya strålkastare utan lysviddsreglering. Det är strålkastare med lysviddsreglering på bilen nu.
Jag har aldrig använt den funktionen på 15 år så jag klarar mig utan den. Hur gör jag för att koppla från den och montera nya strålkastare på bästa sätt?

MrHyde
23 februari 2022 · 647 Inlägg

Ladfors skrev:
Har en yaris 2006 köpte fel nya strålkastare utan lysviddsreglering. Det är strålkastare med lysviddsreglering på bilen nu.
Jag har aldrig använt den funktionen på 15 år så jag klarar mig utan den. Hur gör jag för att koppla från den och montera nya strålkastare på bästa sätt?

Du kan inte koppla från den på ett lagligt sätt, sitter det från fabrik så krävs det enligt lag och du bör(läs ska) få nedslag på besiktningen om du har "fel" strålkastare. Och jo, ljusviddsreglering sköts automatiskt så du har använt det hela tiden sedan du skaffade bilen. Ljusviddsreglering är mer eller mindre ett märkligare ord för ljusets nivåreglering.
Jag antar att du har Xenon? Isf har du små "armar" som sitter fast i en sensor, troligtvis en på länkarmen vänster fram och en bak. Dessa är kopplade till strålkastarna och ger rätt nivå på ljuset så du inte bländar mötande.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2022 · 13 734 Inlägg

MrHyde skrev:

Ladfors skrev:
Har en yaris 2006 köpte fel nya strålkastare utan lysviddsreglering. Det är strålkastare med lysviddsreglering på bilen nu.
Jag har aldrig använt den funktionen på 15 år så jag klarar mig utan den. Hur gör jag för att koppla från den och montera nya strålkastare på bästa sätt?

Du kan inte koppla från den på ett lagligt sätt, sitter det från fabrik så krävs det enligt lag och du bör(läs ska) få nedslag på besiktningen om du har "fel" strålkastare. Och jo, ljusviddsreglering sköts automatiskt så du har använt det hela tiden sedan du skaffade bilen. Ljusviddsreglering är mer eller mindre ett märkligare ord för ljusets nivåreglering.
Jag antar att du har Xenon? Isf har du små "armar" som sitter fast i en sensor, troligtvis en på länkarmen vänster fram och en bak. Dessa är kopplade till strålkastarna och ger rätt nivå på ljuset så du inte bländar mötande.

det beror på jag har manuella på alla mina bilar men ingen har xenon.  men jag använder mina när vi åker hela familjen då brukar bilarna bli lite baktunga..  sen att många inte vet att man kan ställa ner ljusen märks tydligt på vägarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrHyde
23 februari 2022 · 647 Inlägg

Growe skrev:

MrHyde skrev:

Ladfors skrev:
Har en yaris 2006 köpte fel nya strålkastare utan lysviddsreglering. Det är strålkastare med lysviddsreglering på bilen nu.
Jag har aldrig använt den funktionen på 15 år så jag klarar mig utan den. Hur gör jag för att koppla från den och montera nya strålkastare på bästa sätt?

Du kan inte koppla från den på ett lagligt sätt, sitter det från fabrik så krävs det enligt lag och du bör(läs ska) få nedslag på besiktningen om du har "fel" strålkastare. Och jo, ljusviddsreglering sköts automatiskt så du har använt det hela tiden sedan du skaffade bilen. Ljusviddsreglering är mer eller mindre ett märkligare ord för ljusets nivåreglering.
Jag antar att du har Xenon? Isf har du små "armar" som sitter fast i en sensor, troligtvis en på länkarmen vänster fram och en bak. Dessa är kopplade till strålkastarna och ger rätt nivå på ljuset så du inte bländar mötande.

det beror på jag har manuella på alla mina bilar men ingen har xenon.  men jag använder mina när vi åker hela familjen då brukar bilarna bli lite baktunga..  sen att många inte vet att man kan ställa ner ljusen märks tydligt på vägarna

Ja, Xenon har ju lag på att ha automatisk nivåreglering, men halogen har inte det. Men att du kan skippa det helt, manuellt eller automatiskt, får man inte. Det är det jag uppfattar att TS frågar om. Sen antar jag Xenon i TS bil på grund av att på Xenon sitter det ju en motor på strålkastaren kopplad till nivåstagen  och har TS köpt strålkastare utan motor för nivåregleringen så får TS inte byta till dom strålkastarna. Har TS däremot lyckats få tag på en strålkastare som helt saknar all typ av nivåregleringsfunktion, manuell eller automatisk, så är inte strålkastarna godkända i Europa ändå.

Live long, and prosper.
it_mutt Avstängd
23 februari 2022 · 10 388 Inlägg

MrHyde skrev:

Growe skrev:

MrHyde skrev:
Du kan inte koppla från den på ett lagligt sätt, sitter det från fabrik så krävs det enligt lag och du bör(läs ska) få nedslag på besiktningen om du har "fel" strålkastare. Och jo, ljusviddsreglering sköts automatiskt så du har använt det hela tiden sedan du skaffade bilen. Ljusviddsreglering är mer eller mindre ett märkligare ord för ljusets nivåreglering.
Jag antar att du har Xenon? Isf har du små "armar" som sitter fast i en sensor, troligtvis en på länkarmen vänster fram och en bak. Dessa är kopplade till strålkastarna och ger rätt nivå på ljuset så du inte bländar mötande.

det beror på jag har manuella på alla mina bilar men ingen har xenon.  men jag använder mina när vi åker hela familjen då brukar bilarna bli lite baktunga..  sen att många inte vet att man kan ställa ner ljusen märks tydligt på vägarna

Ja, Xenon har ju lag på att ha automatisk nivåreglering, men halogen har inte det. Men att du kan skippa det helt, manuellt eller automatiskt, får man inte. Det är det jag uppfattar att TS frågar om. Sen antar jag Xenon i TS bil på grund av att på Xenon sitter det ju en motor på strålkastaren kopplad till nivåstagen  och har TS köpt strålkastare utan motor för nivåregleringen så får TS inte byta till dom strålkastarna. Har TS däremot lyckats få tag på en strålkastare som helt saknar all typ av nivåregleringsfunktion, manuell eller automatisk, så är inte strålkastarna godkända i Europa ändå.

Vilken lag vill du här hänvisa till gällande att du inte skulle få koppla ur manuell räckviddsbegränsning?
Och vad grundar du det hela på att strålkastare utan manuell räckviddsbegränsning inte skulle vara godkända i europa?


Det är inte heller vidare ovanligt att strålkastera, både för xenon och halogen, säljs utan ställmotorerna, och dessa i sin tur ska flyttas över från de gamla strålkastarna.

Vidare har inte xenon per automatik lagkrav på automatisk räckviddsbegränsning. Det har med ljusstyrkan att göra, inget annat.

Senast redigerat av it_mutt (23 februari 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
23 februari 2022 · 10 276 Inlägg

Ladfors skrev:
Har en yaris 2006 köpte fel nya strålkastare utan lysviddsreglering. Det är strålkastare med lysviddsreglering på bilen nu.
Jag har aldrig använt den funktionen på 15 år så jag klarar mig utan den. Hur gör jag för att koppla från den och montera nya strålkastare på bästa sätt?

Utgår från att du har halogen, helt enkelt eftersom Yaris 2006 inte finns med xenon. Du monterar strålkastarna och struntar i att koppla in kablaget till ställmotorerna. Du får sedan ställa in ljusbilden manuellt, med en skruvmejsel troligen, och sedan är det klart. Så vitt jag vet finns inget krav på ljusviddsreglering på halogen, oavsett årsmodell, så du bör klara dig fint även på besiktningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
lala_se
23 februari 2022 · 3 Inlägg

Tack! Halogen javisst.

MammDiin
24 februari 2022 · 2 019 Inlägg

Ladfors skrev:
Tack! Halogen javisst.

Som It_mutt skrev så brukar de vanligen komma utan ställmotor. Du kan ju kolla på de nya strålkastarna hur det ser ut där ställmotorerna är på de gamla.

Sen så behöver de även ställas in så de lyser ''rakt'' fram och inte bara höjdled. Man ser bra om man kör rakt mot något om mitten av ljusbilden (där upphöjningen till höger börjar) drar åt något håll.

Mossan1
24 februari 2022 · 2 796 Inlägg

En helfordonsgodkänd bil får ändras extremt lite, så att ta bort regleringen är sannolikt inte tillåtet ens på halogen.

Men på halogen är det inte en funktion som kontrolleras av bilprovningen,  (inte rengöringen heller) så i praktiken spelar det nog ingen roll.

På xenon/LED kontrolleras funktionen av både reglering  och rengöring.

Övrigt så är det sannolikt bara att flytta över ställmotorerna till nya strålkastarna.

granadadr
24 februari 2022 · 7 286 Inlägg

Mossan1 skrev:
En helfordonsgodkänd bil får ändras extremt lite, så att ta bort regleringen är sannolikt inte tillåtet ens på halogen.

Men på halogen är det inte en funktion som kontrolleras av bilprovningen,  (inte rengöringen heller) så i praktiken spelar det nog ingen roll.

På xenon/LED kontrolleras funktionen av både reglering  och rengöring.

Övrigt så är det sannolikt bara att flytta över ställmotorerna till nya strålkastarna.

vem märker om ts tar bort den funktionen??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 734 Inlägg

granadadr skrev:

Mossan1 skrev:
En helfordonsgodkänd bil får ändras extremt lite, så att ta bort regleringen är sannolikt inte tillåtet ens på halogen.

Men på halogen är det inte en funktion som kontrolleras av bilprovningen,  (inte rengöringen heller) så i praktiken spelar det nog ingen roll.

På xenon/LED kontrolleras funktionen av både reglering  och rengöring.

Övrigt så är det sannolikt bara att flytta över ställmotorerna till nya strålkastarna.

vem märker om ts tar bort den funktionen??

ja det är ingen som testar funktionen det enda dom gör är att lägger den i noll läge om den lyser lågt.   annars bryr dom sig inte.
det enda jag märkt efter varje jävla bes är att någon jävel slår av halvljuset i tid och otid   rör man något ska reglagen tillbaka på samma ställe som när man satte sig i bilen...  en annan har ju åkt runt utan lyse mer än en gång efter bes pga deras korkade påfund smile

Senast redigerat av Growe (24 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
24 februari 2022 · 4 385 Inlägg

Håller med om varför det alltid ska vara så svårt att ställa tillbaka reglagen, märkligt!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 734 Inlägg

zzr94092 skrev:
Håller med om varför det alltid ska vara så svårt att ställa tillbaka reglagen, märkligt!

haha inte bara jag som har reagerat.. hände alltid när man åkte volvo..  problemet är ju att man har alltid halvljuset på så man rör ju aldrig vredet så man blir ju väldigt förvånad när man rätt vad det är några dagar senare upptäcker att man inte har något lyse fast det är tokmörkt..   i städerna med ´gatlysen ser man inte detta..   så det kan ju ta en vecka eller 2

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
24 februari 2022 · 7 233 Inlägg

Apropå ingenting så.........

Citroen 2CV har haft i höjdled ställbara strålkastare sedan 1948.
Vid reg.bes. av min flyttgods-2CV 1990 sattes en tvåa på just "längdregleringen" av ljusbilden.
En ny reg.bes krävdes för att släcka tvåan.
Åtgärden bestod i att "skruva fast" regleringen med ett par självgängande skruvar.
Typade 2CV har i alla år passerat med "längdreglering" utan anmärkning.
När blev det "tillåtet" med "längdreglering"?

På minner om när man på MoPar-bilarna i slutet på 60-talet fick sätta systemet med inifrån reglerbara backspeglar ur bruk.

Och när man var tvungen att sätta varningsblinkersen ur spel på MoPar-bilarna.

Minns även när röda reflexer infördes bak på bilar i Sverige.
Hade i många år funnits på bl a tyska bilar.
DIN-normen föreskrev en viss miniyta.
Feltolkades/översattes av svenska myndigheter.
Din-normen föreskrev "sammanlagd" reflexyta.
I Sverige blev det "per sida".
Felet "upptäcktes" efter några år då flera motortidningar påpekat felet.

Svenska myndigheter borde i vissa fall ha förmyndare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 734 Inlägg

torsen skrev:
Apropå ingenting så.........

Citroen 2CV har haft i höjdled ställbara strålkastare sedan 1948.
Vid reg.bes. av min flyttgods-2CV 1990 sattes en tvåa på just "längdregleringen" av ljusbilden.
En ny reg.bes krävdes för att släcka tvåan.
Åtgärden bestod i att "skruva fast" regleringen med ett par självgängande skruvar.
Typade 2CV har i alla år passerat med "längdreglering" utan anmärkning.
När blev det "tillåtet" med "längdreglering"?

På minner om när man på MoPar-bilarna i slutet på 60-talet fick sätta systemet med inifrån reglerbara backspeglar ur bruk.

Och när man var tvungen att sätta varningsblinkersen ur spel på MoPar-bilarna.

Minns även när röda reflexer infördes bak på bilar i Sverige.
Hade i många år funnits på bl a tyska bilar.
DIN-normen föreskrev en viss miniyta.
Feltolkades/översattes av svenska myndigheter.
Din-normen föreskrev "sammanlagd" reflexyta.
I Sverige blev det "per sida".
Felet "upptäcktes" efter några år då flera motortidningar påpekat felet.

Svenska myndigheter borde i vissa fall ha förmyndare.

ja svenska myndigheters jobb är att göra alla svenskars liv så jävligt det bara går... ju mindre skit grejer man kan hitta på ju bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang