Billiga men körbara a traktorer

Wilmer000
24 februari 2022 · 4 Inlägg

Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

simlar
24 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Kapa inte sönder bilar för att bygga en A-traktor.

Börja inte kapa sönder en bil med planen att bygga flak om du inte är bra på att svetsa.

Vill du ha en kapad A-traktor köper du en färdig, känns som det finns tusentals av dom redan.

Som jag förstått dagens regler så behöver man inte kapa och man behöver inte spärra växlar om bilen är nog modern så den kan spärras via motorstyrningen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zemet
24 februari 2022 · 4 036 Inlägg

Det är för mycket jobb att kapa en bil, det löser du inte själv om du inte har föräldrar som är riktigt duktiga på att meka bil. Sen skall man ju lacka den efter man kapat om det skall se hyfsat ut också.

Och det tar tid att få ihop ett sånt projekt, risken är stor att du fyllt 18 innan den är klar.

Så köp en färdig istället, verkar ju finnas hur många som helst.

Men du skriver att budgeten är begränsad.

Har tänkt steget längre? Har du råd att köra din A traktor? Studiebidraget räcker ju inte ens till en full tank...

Köp en moped istället, så har du pengar till annat...

Senast redigerat av zemet (24 februari 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2022 · 10 276 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Dom två vettigaste förslagen där är ju S80:in och 9-5:an. Rejäla bilar och tämligen lätta att regga om till A-traktor. Kan du dessutom överta din fars 9-5:a så är ju sannolikt kostnaden för "inköpet" låg. Då är den närmast en investering eftersom den går att sälja för betydligt mer när den är klar (och du är klar för körkortet).

Att kapa en idag är, sett till reglerna, helt meningslöst. Du vinner ingenting på det, förutom möjligen att du kommer vara en hejare på att svetsa när du är klar. smile

Senast redigerat av Brådhis (24 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2022 · 10 276 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

zemet skrev:
Har tänkt steget längre? Har du råd att köra din A traktor? Studiebidraget räcker ju inte ens till en full tank...

Köp en moped istället, så har du pengar till annat...

Jag tycker det helt klart ser ut som att han tänkt steget längre. Och om inte så är det ändå inte vår sak att titta i deras plånbok.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Dom två vettigaste förslagen där är ju S80:in och 9-5:an. Rejäla bilar och tämligen lätta att regga om till A-traktor. Kan du dessutom överta din fars 9-5:a så är ju sannolikt kostnaden för "inköpet" låg. Då är den närmast en investering eftersom den går att sälja för betydligt mer när den är klar (och du är klar för körkortet).

Att kapa en idag är, sett till reglerna, helt meningslöst. Du vinner ingenting på det, förutom möjligen att du kommer vara en hejare på att svetsa när du är klar. smile

ja en 9-5 är noll och inget värde som bil..  bästa sättet att fördubbla en saabs värde är att tanka fullt när man har halvtank ;-)

nu kan jag nada om saabarna.  men annars är ju bilar med diesel och bosch ecu helt klart dom enklaste bilarna   dom fungerar alltid ecu spärrar på som dessutom blir väldigt bra.    automatbilar blir helt underbara med riktig ecu spärr.. det är som vilken bil som helst.

men sen hurvida saab styrsystem är bra för att spärra med ecu spärr vete tusan.   men det kan ju inte vara svårt att hitta info om det.

men annars är det ju en lös fartspärr och det kräver en del kunskaper om bilen innan man ger sig in på det.       jag har ju sätt skräckexempel när folk yxar in dessa spärrar..  men oxå sätt ungar som försökt bokstavligt yxat bort spärren genom att klippa av hela motorhärvan för att få bilen att gå fortare än 30 smile         evu spärren är det säkraste sättet att spärra på    man kan inte koppla ur dom enkelt idag.    ett tag gick det att komma förbi men idag är det betydligt mycket svårare.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
amazinjoey
24 februari 2022 · 1 139 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Dom två vettigaste förslagen där är ju S80:in och 9-5:an. Rejäla bilar och tämligen lätta att regga om till A-traktor. Kan du dessutom överta din fars 9-5:a så är ju sannolikt kostnaden för "inköpet" låg. Då är den närmast en investering eftersom den går att sälja för betydligt mer när den är klar (och du är klar för körkortet).

Att kapa en idag är, sett till reglerna, helt meningslöst. Du vinner ingenting på det, förutom möjligen att du kommer vara en hejare på att svetsa när du är klar. smile

ja en 9-5 är noll och inget värde som bil..  bästa sättet att fördubbla en saabs värde är att tanka fullt när man har halvtank ;-)

nu kan jag nada om saabarna.  men annars är ju bilar med diesel och bosch ecu helt klart dom enklaste bilarna   dom fungerar alltid ecu spärrar på som dessutom blir väldigt bra.    automatbilar blir helt underbara med riktig ecu spärr.. det är som vilken bil som helst.

men sen hurvida saab styrsystem är bra för att spärra med ecu spärr vete tusan.   men det kan ju inte vara svårt att hitta info om det.

men annars är det ju en lös fartspärr och det kräver en del kunskaper om bilen innan man ger sig in på det.       jag har ju sätt skräckexempel när folk yxar in dessa spärrar..  men oxå sätt ungar som försökt bokstavligt yxat bort spärren genom att klippa av hela motorhärvan för att få bilen att gå fortare än 30 smile         evu spärren är det säkraste sättet att spärra på    man kan inte koppla ur dom enkelt idag.    ett tag gick det att komma förbi men idag är det betydligt mycket svårare.

ååhh du har så mycket om att lära med SAAB.


Saab 9-5  är nog lättaste bilen att göra till en A-Trackor PG öppet styrsystem och finns redan färdiga patches för att skapa dessa.  smile Finns en anledning så många saabar trimmas wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 733 Inlägg

amazinjoey skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Dom två vettigaste förslagen där är ju S80:in och 9-5:an. Rejäla bilar och tämligen lätta att regga om till A-traktor. Kan du dessutom överta din fars 9-5:a så är ju sannolikt kostnaden för "inköpet" låg. Då är den närmast en investering eftersom den går att sälja för betydligt mer när den är klar (och du är klar för körkortet).

Att kapa en idag är, sett till reglerna, helt meningslöst. Du vinner ingenting på det, förutom möjligen att du kommer vara en hejare på att svetsa när du är klar. smile

ja en 9-5 är noll och inget värde som bil..  bästa sättet att fördubbla en saabs värde är att tanka fullt när man har halvtank ;-)

nu kan jag nada om saabarna.  men annars är ju bilar med diesel och bosch ecu helt klart dom enklaste bilarna   dom fungerar alltid ecu spärrar på som dessutom blir väldigt bra.    automatbilar blir helt underbara med riktig ecu spärr.. det är som vilken bil som helst.

men sen hurvida saab styrsystem är bra för att spärra med ecu spärr vete tusan.   men det kan ju inte vara svårt att hitta info om det.

men annars är det ju en lös fartspärr och det kräver en del kunskaper om bilen innan man ger sig in på det.       jag har ju sätt skräckexempel när folk yxar in dessa spärrar..  men oxå sätt ungar som försökt bokstavligt yxat bort spärren genom att klippa av hela motorhärvan för att få bilen att gå fortare än 30 smile         evu spärren är det säkraste sättet att spärra på    man kan inte koppla ur dom enkelt idag.    ett tag gick det att komma förbi men idag är det betydligt mycket svårare.

ååhh du har så mycket om att lära med SAAB.


Saab 9-5  är nog lättaste bilen att göra till en A-Trackor PG öppet styrsystem och finns redan färdiga patches för att skapa dessa.  smile Finns en anledning så många saabar trimmas wink

när det gäller att man lätt kan gå in i styrsystemen så har jag inte missat det.  men det är ju inte samma sak som att man enkelt kan få till en fartspärr som fungerar utan abs givare osv smile   men visst man kan ju alltid låsa bilen på varvtalet men det blir ju en icke okörbar a-traktor i mina ögon. smile
men t5 och t7 styrsystemen är jag lätt inläst på.    det var ju poppis ett tag att använda dessa i volvosar pga dom var lätta att ändra i smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Krlsnvincent
24 februari 2022 · 14 Inlägg

Köp en färdig kapad om du vill ha det, har kapat 2st 945or själv, ena tog nästan ett år då jag lärde mig själv, andra tog någon månad.
Håller på att bygga en till som förmodligen är färdig snart, ska lackas originalröd. Sitter en ftt motor i. Är du intresserad så släpper jag för 15k:))

Men kan säga att kapa själv så behöver man kunskap och tålamod skulle jag säga.

amazinjoey
24 februari 2022 · 1 139 Inlägg

Growe skrev:

amazinjoey skrev:

Growe skrev:

ja en 9-5 är noll och inget värde som bil..  bästa sättet att fördubbla en saabs värde är att tanka fullt när man har halvtank ;-)

nu kan jag nada om saabarna.  men annars är ju bilar med diesel och bosch ecu helt klart dom enklaste bilarna   dom fungerar alltid ecu spärrar på som dessutom blir väldigt bra.    automatbilar blir helt underbara med riktig ecu spärr.. det är som vilken bil som helst.

men sen hurvida saab styrsystem är bra för att spärra med ecu spärr vete tusan.   men det kan ju inte vara svårt att hitta info om det.

men annars är det ju en lös fartspärr och det kräver en del kunskaper om bilen innan man ger sig in på det.       jag har ju sätt skräckexempel när folk yxar in dessa spärrar..  men oxå sätt ungar som försökt bokstavligt yxat bort spärren genom att klippa av hela motorhärvan för att få bilen att gå fortare än 30 smile         evu spärren är det säkraste sättet att spärra på    man kan inte koppla ur dom enkelt idag.    ett tag gick det att komma förbi men idag är det betydligt mycket svårare.

ååhh du har så mycket om att lära med SAAB.


Saab 9-5  är nog lättaste bilen att göra till en A-Trackor PG öppet styrsystem och finns redan färdiga patches för att skapa dessa.  smile Finns en anledning så många saabar trimmas wink

när det gäller att man lätt kan gå in i styrsystemen så har jag inte missat det.  men det är ju inte samma sak som att man enkelt kan få till en fartspärr som fungerar utan abs givare osv smile   men visst man kan ju alltid låsa bilen på varvtalet men det blir ju en icke okörbar a-traktor i mina ögon. smile
men t5 och t7 styrsystemen är jag lätt inläst på.    det var ju poppis ett tag att använda dessa i volvosar pga dom var lätta att ändra i smile

På t7 går det superlätt  att  lösa utan abs givare  big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2022 · 13 733 Inlägg

amazinjoey skrev:

Growe skrev:

amazinjoey skrev:
ååhh du har så mycket om att lära med SAAB.


Saab 9-5  är nog lättaste bilen att göra till en A-Trackor PG öppet styrsystem och finns redan färdiga patches för att skapa dessa.  smile Finns en anledning så många saabar trimmas wink

när det gäller att man lätt kan gå in i styrsystemen så har jag inte missat det.  men det är ju inte samma sak som att man enkelt kan få till en fartspärr som fungerar utan abs givare osv smile   men visst man kan ju alltid låsa bilen på varvtalet men det blir ju en icke okörbar a-traktor i mina ögon. smile
men t5 och t7 styrsystemen är jag lätt inläst på.    det var ju poppis ett tag att använda dessa i volvosar pga dom var lätta att ändra i smile

På t7 går det superlätt  att  lösa utan abs givare  big_smile

då så då är ju valet ännu lättare.. smile   jag tar ju inte i en saab ens med handskar smile
men det är ju bra för dom som gillar sånna bilar.. har ju sätt ett par saab a-traktorer

Senast redigerat av Growe (24 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Wilmer000
24 februari 2022 · 4 Inlägg

Krlsnvincent skrev:
Köp en färdig kapad om du vill ha det, har kapat 2st 945or själv, ena tog nästan ett år då jag lärde mig själv, andra tog någon månad.
Håller på att bygga en till som förmodligen är färdig snart, ska lackas originalröd. Sitter en ftt motor i. Är du intresserad så släpper jag för 15k:))

Men kan säga att kapa själv så behöver man kunskap och tålamod skulle jag säga.

Jag skulle absolut kunna köpa den du håller på med. Men det är ändå 1/5 år tills jag är 15 men om du ska fortsätta kapa egna så vet du att jag är intresserad.

Krlsnvincent
24 februari 2022 · 14 Inlägg

Wilmer000 skrev:

Krlsnvincent skrev:
Köp en färdig kapad om du vill ha det, har kapat 2st 945or själv, ena tog nästan ett år då jag lärde mig själv, andra tog någon månad.
Håller på att bygga en till som förmodligen är färdig snart, ska lackas originalröd. Sitter en ftt motor i. Är du intresserad så släpper jag för 15k:))

Men kan säga att kapa själv så behöver man kunskap och tålamod skulle jag säga.

Jag skulle absolut kunna köpa den du håller på med. Men det är ändå 1/5 år tills jag är 15 men om du ska fortsätta kapa egna så vet du att jag är intresserad.

jajjamen, tänker ett halvår innan man fyller är väll dugligt att skaffa. Man har erfarenhet efter några egenbyggda:)

torsen
24 februari 2022 · 7 233 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst.
Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Mycket beror väl på var du bor och hur du kommer att använda A-traktorn.
Ska du använda den som transportmedel till- och från skolan i Norrland, där det är dåligt med allmänna kommunikationer?
Eller ska du använda den som utgångsämne för en enorm ljudanläggning och bara sitta och spela i en stad tillsammans med kompisar?
I det första fallet vill du nog ha en modern säker bil med krockkuddar, antislir, antisladd m m samt 4x4.
En mindre 4x4-bil är inte fullt så oekonomisk som en stor dito.
En 4x4 behöver inte lastas med flera hundra kg ballast - i princip nyckelfärdig - så är som på lastförskjutningsskydd och "kula".

Jag vet vad jag skulle välja - och har försökt med ett barnbarn - men slutade med spansk 6-petad crossmoppe á drygt 40.000:- och hutlös försäkring.

De på forumet som känner mig vet vilken bil jag önskade att han, som har några mil till tätorten, skulle köpa. Suck!

Wilmer000
24 februari 2022 · 4 Inlägg

Krlsnvincent skrev:

Wilmer000 skrev:

Krlsnvincent skrev:
Köp en färdig kapad om du vill ha det, har kapat 2st 945or själv, ena tog nästan ett år då jag lärde mig själv, andra tog någon månad.
Håller på att bygga en till som förmodligen är färdig snart, ska lackas originalröd. Sitter en ftt motor i. Är du intresserad så släpper jag för 15k:))

Men kan säga att kapa själv så behöver man kunskap och tålamod skulle jag säga.

Jag skulle absolut kunna köpa den du håller på med. Men det är ändå 1/5 år tills jag är 15 men om du ska fortsätta kapa egna så vet du att jag är intresserad.

jajjamen, tänker ett halvår innan man fyller är väll dugligt att skaffa. Man har erfarenhet efter några egenbyggda:)

Finns det något ställe som jag kan höra av till dig på ett lättare sätt då inför framtiden möjligtvis.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2022 · 17 463 Inlägg

En kompis köpte en Saab 9-5 1,9 multijetdiesel för 10 papp. Byggde om den på någon månad (helger) och lämnade in den för ECU-spärr. Spärren kostade nog 4k. Tyvärr hade han en manuell låda så fick bygga en kuliss så bara R-1-2-3 gick in. Den kostade under 20k besiktigad och klar. Hans son körde den några veckor men ville ha bakhjulsdrivet så den såldes för 42k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Krlsnvincent
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Wilmer000 skrev:

Krlsnvincent skrev:

Wilmer000 skrev:

Jag skulle absolut kunna köpa den du håller på med. Men det är ändå 1/5 år tills jag är 15 men om du ska fortsätta kapa egna så vet du att jag är intresserad.

jajjamen, tänker ett halvår innan man fyller är väll dugligt att skaffa. Man har erfarenhet efter några egenbyggda:)

Finns det något ställe som jag kan höra av till dig på ett lättare sätt då inför framtiden möjligtvis.

lägg till mig på snapchat, heter samma som jag gör här på garaget.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2022 · 13 733 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis köpte en Saab 9-5 1,9 multijetdiesel för 10 papp. Byggde om den på någon månad (helger) och lämnade in den för ECU-spärr. Spärren kostade nog 4k. Tyvärr hade han en manuell låda så fick bygga en kuliss så bara R-1-2-3 gick in. Den kostade under 20k besiktigad och klar. Hans son körde den några veckor men ville ha bakhjulsdrivet så den såldes för 42k.

polarn försökte sälja en 9-3 a-traktor totalt omöjliga att sälja..   han fick nästan skänka bort den för att bli av med den..  men antar att motorvalet var knas.. diseslar har ju varit go to för a-traktor ägare..      men en 9-5 med 3liter diesel är nog inte lätt såld om man inte kan lura någon stackare.  för den där isuzu motorn är ju inte direkt känd för att vara hållbar..  annars är dom ganska pigga och allt..  bättre drag än en äklig d5 iaf=)  nu har jag bara kört en trasig 3liters saab diesel   men den gick bra men hade stora problem med att hålla tätt smile

Senast redigerat av Growe (25 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2022 · 13 733 Inlägg

hm jag har en perffekt men udda lösning..  du kommer ALDRIG möta en likdan a-traktor någonsin på vägen.. 
om du tar med en biltransport till örebro så kan du få en Peugeot 306 kombi helt gratis.  den behöver kylarbyte  lite ihopskruvning av värmepaketet och en kamrem (den som sitter är hel) alla delar finns  och fås med smile   förutom ett bra batteri för antar att det inte lever längre smile       det är en bil som skött sig under dom åren vi hade den smile    finns både sommar och vinterdäck till den ;-)
den är inte speciellt  frän inte pigg och den är inte speciellt snygg men gratis  smile

kan t.o.m skicka med någon stereo för att slippa bilen ;-)   

t.o.m bakaxeln fungerar vilket är otroligt otroligt ovanligt och har stått inomhus i garaget under alla år smile   ingen direkt rost att tala om lite galvsläpp på en bakskärm bara..    våga vara udda ;-)

Senast redigerat av Growe (25 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jocke_Edberg
25 februari 2022 · 6 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Mitt bästa tips är att satsa på något med automatlåda, fyrhjulsdrift och obd2 uttag då land annat BSR har strypningar som tar ca 5 min för en oerfaren att spärra bilen med.

Anledningen till automatlåda (ifall du inte redan vet det här redan) är för att på en manuell bil behöver du med största sannolikhet behöva spärra växlar då den oftast kan överskrida 30km/h på tomgång.

Anledningen till fyrhjulsdriften är rent av för att 60% av tjänstevikten på bilen ska ligga på drivande axel. Tar då din farsas Saab som exempel då driver den i fram och då behöver 60% utav tjänstevikten ligga på framaxeln.
Tar du en bil med fyrhjulsdrift så kan man ju inte följa den regeln med 60% på drivande axel eftersom att man kan ju inte fördela ut 60% utav tjänstevikten fram och 60% bak. Därav slipper du "vikta" som det kallas på a-traktor språk.

Och sen kan jag ju tillägga att varken Volvo eller Saab är särskilt kända för att göra bränslesnåla bilar. Du skrev att du kunde tänka dig att ha en Passat så min första tanke är faktiskt en Passat 1,8T eller 2,0TDI med 4motion (fyrhjulsdrift) B5 generationen då så 2000-2005 om jag minns rätt. Har själv haft en 1,8T från 04 med BSR steg1 trim så den låg på ca 200hk istället för 150hk och bränsleförbrukning på 0,8-1 liter milen (med ganska tung högerfot) dock var det en bil, men utan steg1 och bara ligger 30 så tror jag att det skulle kunna bli relativt billigt att åka runt. Åt i alla fall förbrukningsmässigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang