V70 D5 2006

Abbe1234
28 februari 2022 · 123 Inlägg

Hej
Jag har bytt länkarmarna och gjort hjulinställning på min bil v70 2006 D5
Men efter att bilverkstaden provkört bilen så lysste ABS lampan med cod 0070 spänningsmatning pumpmotor felaktig signal, jag undrar om jag kan byta motorn själv alltså den svarta hatten utan att jag behöver lossa allt och lufta?

Tack på förhand
MVH Abbe

zzr94092
28 februari 2022 · 4 387 Inlägg

"Hatten"? Behöver inte vara fel på "hatten",vad det nu är!? Gör en ordentlig felsökning, typ kablar ,säkring,

Mossan1
28 februari 2022 · 2 818 Inlägg

Antar att "hatten" är själva pumpmotorn. Kan väk se lite ut som en hatt med lite fantasi.

Jag vet flera som bytt endast motorn, på dylika Volvo  men jag tror det innefattar lite lödande.
Lutande vet jag inte.

Vissa har bara bytt kol i motorn, t.o.m.

Robban_F Avstängd
28 februari 2022 · 301 Inlägg

Varför felsöker du inte innan du byter en massa saker som du inte ens vet är trasiga?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2022 · 13 741 Inlägg

har du ens ström fram till pumpen?   inte säkert att det är så allvarligt kan ju vara en säkring som gått bara..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Abbe1234
4 mars 2022 · 123 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Hatten"? Behöver inte vara fel på "hatten",vad det nu är!? Gör en ordentlig felsökning, typ kablar ,säkring,

Har gjort felsökning på bilia de såg inget allt var som den ska
😊

Abbe1234
4 mars 2022 · 123 Inlägg

Mossan1 skrev:
Antar att "hatten" är själva pumpmotorn. Kan väk se lite ut som en hatt med lite fantasi.

Jag vet flera som bytt endast motorn, på dylika Volvo  men jag tror det innefattar lite lödande.
Lutande vet jag inte.

Vissa har bara bytt kol i motorn, t.o.m.

Bilia har felsökt bilen och inget fel på något.

Abbe1234
4 mars 2022 · 123 Inlägg

Robban_F skrev:
Varför felsöker du inte innan du byter en massa saker som du inte ens vet är trasiga?

Bilia har felsökt bilen och inget fel på bilen.

Abbe1234
4 mars 2022 · 123 Inlägg

Growe skrev:
har du ens ström fram till pumpen?   inte säkert att det är så allvarligt kan ju vara en säkring som gått bara..

Det är inget fel på bilen. ABS fungerar som det ska och Bilia har felsökt.

Mossan1
5 mars 2022 · 2 818 Inlägg

Så det var en tillfällig glitch alltså?

Annars är kolen ett flrekommande fel, och där byter man just motorn eller bara kolen.  Felkoden säger då "spänningsmatning pumpmotor".
Men självklart skall uteslutning av annat fel ske först, såsom tex ström fram.

Abbe1234
7 mars 2022 · 123 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så det var en tillfällig glitch alltså?

Annars är kolen ett flrekommande fel, och där byter man just motorn eller bara kolen.  Felkoden säger då "spänningsmatning pumpmotor".
Men självklart skall uteslutning av annat fel ske först, såsom tex ström fram.

Hej jag har läst din kommentar och åkte idag till skroten och plockat en pumpmotor till ABS enheten för 250kr, jag monterade den idag och felkoderna är borta. De kom inte tillbaka.
Skönt 😁😁 👌👌👌

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang