Hål i ljuddämparen (Rost), ok att fortsätta köra?

Vansterfilen
1 mars 2022 · 94 Inlägg

Hej,
Har trubbel med min Peugeot 107. En misstänkt avgasläcka visade sig vara hål i ljuddämparen som uppstått på grund av rost. Nu mera låter bilen som en Lamborghini med avgassystem från Biltema. Lite charmigt ändå. Jag ska lämna in bilen för byte av ljuddämpare men undrar om det går att köra med den under tiden? Finns det risk för att något går sönder inuti motorn etc? Jag tänkte även ge mig på att temporärt fixa ljuddämparen, tror ni silvertejp kan vara en provisorisk lösning i någon vecka eller så?

Tack på förhand!

Steff240
1 mars 2022 · 1 005 Inlägg

Bara kör cool det värsta som kan hända är att du blir stämplad som epa-raggare av grannarna wink

Nybergrobin
1 mars 2022 · 2 377 Inlägg

Har du extrem otur så kan du få böter pga hög ljudnivå men det ät det värsta som kan hända

zzr94092
1 mars 2022 · 4 378 Inlägg

Kör bara och skit i silvertejp! Böter behöver du inte vara rädd för,du ska ju lämna in bilen....

Vansterfilen
1 mars 2022 · 94 Inlägg

Steff240 skrev:
Bara kör cool det värsta som kan hända är att du blir stämplad som epa-raggare av grannarna wink

Nybergrobin skrev:
Har du extrem otur så kan du få böter pga hög ljudnivå men det ät det värsta som kan hända

zzr94092 skrev:
Kör bara och skit i silvertejp! Böter behöver du inte vara rädd för,du ska ju lämna in bilen....

Tack för era betryggande svar, ska fortsätta plåga mitt grannskap! En följdfråga. Avgasröret har på grund av ljuddämparens olyckliga haveri hamnat delvis bakom plasten. Den går alltså inte under bilen, utan ligger bakom stötfångaren. Detta märkte jag då jag såg att plasten på stötfångaren hade börjat smälta och avgasröret var kolsvart längst ut. Avgaser är inte tillräckligt varma för att plast ska börja brinna va?...

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2022 · 10 244 Inlägg

Läste bara första inlägget och tänkte skriva att det finns en risk att du smälter eller sätter eld på saker... Men du verkar ha listat ut det själv nu ser jag. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vansterfilen
2 mars 2022 · 94 Inlägg

Brådhis skrev:
Läste bara första inlägget och tänkte skriva att det finns en risk att du smälter eller sätter eld på saker... Men du verkar ha listat ut det själv nu ser jag. tongue

Haha, att saker och ting smälter är jag inte särskilt bekymrad över. En brinnande stötdämpare lär däremot resultera i ett stelt samtal till försäkringsbolaget så det vill jag helst undvika.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang