Subaru Legacy -10 - klonkande framvagn?

AcidSleeper
7 mars 2022 · 25 Inlägg

Hej
Har en Subaru Legacy 2010 där jag sedan ett tag tillbaka har haft ett klonkande ljud när jag kör över exempelvis kullersten, ojämn isig väg eller ojämn grusväg… skallrar/klonkar riktigt illa.

De bytte av någon anledning hållarna till oken men det har inte blivit bättre vilket jag påpekat och sedan dess har jag inte varit tillbaka på verkstaden då de inte verkar ha koll..

En sak som jag har märkt är att bilen också är en aning svajig på motorväg.

Samt att oljudet (klonkandet) blir mindre om jag lägger foten på bromsen.

Har vi några idéer till varför de kan vara på detta sätt?

Tack på förhand

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
MrHyde
7 mars 2022 · 654 Inlägg

AcidSleeper skrev:
Hej
Har en Subaru Legacy 2010 där jag sedan ett tag tillbaka har haft ett klonkande ljud när jag kör över exempelvis kullersten, ojämn isig väg eller ojämn grusväg… skallrar/klonkar riktigt illa.

De bytte av någon anledning hållarna till oken men det har inte blivit bättre vilket jag påpekat och sedan dess har jag inte varit tillbaka på verkstaden då de inte verkar ha koll..

En sak som jag har märkt är att bilen också är en aning svajig på motorväg.

Samt att oljudet (klonkandet) blir mindre om jag lägger foten på bromsen.

Har vi några idéer till varför de kan vara på detta sätt?

Tack på förhand

Har du/verkstad kollat krängningshämmarstagen? Det ljud du beskriver stämmer ganska exakt in på det, förutom det där med bromsandet. Alternativt att kolla om det ligger glidskenor för beläggen i okhållaren, saknas de kan beläggen ligga löst och "skallra" så att säga.

Live long, and prosper.
AcidSleeper
11 mars 2022 · 25 Inlägg

Nepp inget de har sagt till mig att de kollat…

Ska kolla det! Tack!

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
Utmarks-Loke
11 mars 2022 · 5 845 Inlägg

Jag vet inte hur hjulupphängningen på Subaru ser ut men om inte stötdämparna är stenhårt fastskruvade kan de också klonka. Har hört det flera gånger på olika bilar, att bultarna kan glida några tiotals millimeter i i hålen räcker

husseman
11 mars 2022 · 1 597 Inlägg

Hmm, hade nog kollat "gnällstagen" först. Lycka till.

mvh/husse

AcidSleeper
28 mars 2022 · 25 Inlägg

Ska på vanlig besiktning på onsdag så ska jag hänga på då de är under och kikar. Ska be dem kolla extra noga på stag, broms och upphängning.

Hittas inget där får bilen lämnas till verkstad igen för koll.

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
jaka54
28 mars 2022 · 5 752 Inlägg

Hej!
Kolla så ingen fjäder gått av!

AcidSleeper
5 april 2022 · 25 Inlägg

Tyvärr så hittades inget vid besiktning. Han kollade extra noga då jag bad honom då jag upplevt klonkande i framvagn.

Så nu är jag rådlös. Antingen lämna in på felsökning igen och eventuellt inte hitta något eller ha det så ett tag och sen byta bil! 😔

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
Steelvillage
24 mars · 1 Inlägg

Hej!

Jag har en legacy 2009 med samma problem. Har du lyckats klura ut vad som var problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang