Katalysatorn glöder och bilen orkar inget (AUDI A4 2003)

AudiA420003
14 mars 2022 · 5 Inlägg

Var till farsans kompis nyligen och skulle se om vi hittade några felkoder om en motorfläkt som inte vill stänga av sig, påväg hem så började bilen hacka och bilen tappade all ork så vi fick svänga in på en grusväg, vi öppnade huven och katalysatorn var glödande, detta efter bara en 10 minuters lättare körning...

Idag skulle vi göra ett försök med att få hem bilen, den startade efter ett antal försök och lät bra ett tag, så vi provade och köra hem den men efter bara 1 minut så tappade den all kraft igen och vi fick stanna längs landsvägen, när vi kollade under huven så var den illröd igen och så såg vi ett hål i katalysatorn, så vi bogserade hem bilen.

Datorn hittar inga felkoder relaterat till problemet vi har. Någon som har en susning eller liknande erfarenheter?

Kan tillägga att den har varit svårstartad ett par gånger innan men när man väl fått igång den så har den gått som en klocka. EPC lampan har dock varit förekommande.

simlar
14 mars 2022 · 5 525 Inlägg

Skulle gissa på att katalysatorn är trasig.
Innehållet har förmodligen släppt eller smält och stryper då avgasflödet vilket kväver motorn till slut

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
14 mars 2022 · 10 279 Inlägg

Ser man katalysatorn under huven på en Audi A4...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
14 mars 2022 · 5 525 Inlägg

Brådhis skrev:
Ser man katalysatorn under huven på en Audi A4...?

På dom flesta A4 gör man det.
Sitter oftast direkt bakom turbon eller lite längre ner bredvid växellådan.

Hänger ju dock på vilken motor, men vanligast är ju 1,8T så antar TS har en sådan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
14 mars 2022 · 10 279 Inlägg

simlar skrev:

Brådhis skrev:
Ser man katalysatorn under huven på en Audi A4...?

På dom flesta A4 gör man det.
Sitter oftast direkt bakom turbon eller lite längre ner bredvid växellådan.

Hänger ju dock på vilken motor, men vanligast är ju 1,8T så antar TS har en sådan.

Aha, där ser man. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
15 mars 2022 · 7 236 Inlägg

Kanske inte relevant inlägg - men......
På min f d MB 124 hade jag liknande problem.
I s m resa så besökte jag Tranås.
Där fanns en allbilsverkstad som servade traktens MB-Taxibilar.
Påstods att det inte var ovanligt att de båda små "kattarna" sattes igen så att motorn tappade orken för att senare knappt gå att köra.
Han tog inte många kronor för öppna de båda "kattarna", rensa, och svetsa hop de tomma burkarna.
Och Mercan "var som ny".
Drygt 30.000 mil hade bilen körts när ovanstående inträffade.

AudiA420003
15 mars 2022 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Kanske inte relevant inlägg - men......
På min f d MB 124 hade jag liknande problem.
I s m resa så besökte jag Tranås.
Där fanns en allbilsverkstad som servade traktens MB-Taxibilar.
Påstods att det inte var ovanligt att de båda små "kattarna" sattes igen så att motorn tappade orken för att senare knappt gå att köra.
Han tog inte många kronor för öppna de båda "kattarna", rensa, och svetsa hop de tomma burkarna.
Och Mercan "var som ny".
Drygt 30.000 mil hade bilen körts när ovanstående inträffade.

Jo det låter ju som att det skulle vara katalysatorn som har satts igen, får läsa av felkoderna igen däremot för att försöka säkerställa att det inte är något annat som brände katalysatorn. Skulle ju inte vara så gött att slösa en ny katt.

Går det bra att svetsa ihop hålen på katalysatorn efter man rensat eller är det bättre att hitta en beggad i bra skick?

Mossan1
15 mars 2022 · 2 823 Inlägg

Rensar du katten på en 2003 kommer du få ilsken motorlampa ganska omgående med P0420 som felkod.
Katalysatoreffektivitet låg "

Dessutom blir fueltrim helt uppåt väggarna eftersom analyssonden (efter kat) kommer gå bananas.
Ytterligare felkoder,  och gå skräp.

Funkade nog förr (fram till avgastest på bilprovn) på bilar förr med EN lamdasond före kat.

Laga rätt i stället!

Mer felsökning krävs givetvis, även om jag också anser kat-diagnosen som fullt möjlig, baserat på tråden så här långt.
Tät kat eller avgassystem generellt ger inga felkoder.  Finns ingen övervakning där. Misständningar generellt isf.

MEN, den borde gå ok på låga varv med låg belastning, och strypa sig vid högre varv (avgasflöde). Redan efter få sekunder, varm som kall.

Efter minuter, är för lång tid.

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2022)

spillolja
15 mars 2022 · 4 024 Inlägg

2 sonder
man kan sätta en sådan hylsa på den bakre sonden:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en
sen är det bara att sätta en billig universalkatt i avgastunneln

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
15 mars 2022 · 2 823 Inlägg

En "lamda-diffuser" är inte heller någon lösning.  Sond2 (analyssonden) jobbar också med syrehalt som bör vara inom vissa parametrar för att motorn ska jobba optimalt med orginal mjukvara.

Nu verkar den i länken ha en minikat i sig.  Men jag undrar....

Sond 2 är inte bara "miljöpolis" liksom....

En sådan + universalkat måste vara dyrare och sämre än en begagnad orginalkat.
Men jag har inga aktuella priser, förståss.

Soppan är då tusan inte gratis så tex 0.5 -1dl mer /mil ger mycket pengar extra till statskassan.

Bäst att allt är tiptop.

Och,
Mer felsökning krävs!
Katten kan ju vara ett följdfel.
(Det var ju hål i den, så bytas/lagas måste den)

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2022)

spillolja
15 mars 2022 · 4 024 Inlägg

Den av mig länkade fakern innehåller en pyttliten kat som simulerar borttagen orinalmisse, det är den främre sonden som reglerar så motorn får rätt mängd med sås, har själv labbat med downpipe och universal besikningskatalysator, förbrukningen har inte ökat för mig iaf.
möjligen kan den bakre sonden ta över om det blir fel på den främre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang