A traktor viktning

Felixwedin00
20 mars 2022 · 4 Inlägg

Tjena tänkte göra om min s60 -01 automat till a-traktor och undra om någon har koll på hur man skall vikta bilen så det blir godkänt. bilens tjänstevikt är 1610kg och är framhjulsdriven.
Och hur gör jag med batteriet som sitter i skuffen… man måste vell bygga igen allt bak i bilen… ska jag flytta fram batteriet bakom sätet eller kan det ligga kvar i skuffen. tacksam för svar.

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2022 · 10 275 Inlägg

Felixwedin00 skrev:
Tjena tänkte göra om min s60 -01 automat till a-traktor och undra om någon har koll på hur man skall vikta bilen så det blir godkänt. bilens tjänstevikt är 1610kg och är framhjulsdriven.
Och hur gör jag med batteriet som sitter i skuffen… man måste vell bygga igen allt bak i bilen… ska jag flytta fram batteriet bakom sätet eller kan det ligga kvar i skuffen. tacksam för svar.

Byggde nyligen om min förra V70N -07 till A-traktor. Jag tog ur allt bak och byggde skiljevägg. Kändes som en bättre lösning än att vikta upp till 2000 kg (går det ens utan att överskrida axelbelastningarna på en S60?).

Jag slutade på en viktfördelning på 39/61 om jag minns rätt, så det klarade sig precis.

Vad det gäller att komma åt batteriet så lämnar man ett utrymme innanför bakluckan så att man kommer åt batteri och glödlampor tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Felixwedin00
20 mars 2022 · 4 Inlägg

Okej tack för svar! borde kunna gå o göra liknande på min s60 dom har vell samma vikt? Eller har jag fel?

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2022 · 10 275 Inlägg

Felixwedin00 skrev:
Okej tack för svar! borde kunna gå o göra liknande på min s60 dom har vell samma vikt? Eller har jag fel?

S60 är lättare än V70N. Du får börja med att väga den axel för axel så att du vet vad du har för viktfördelning från början.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Felixwedin00
20 mars 2022 · 4 Inlägg

Okej spelar det någon roll vad jag får för totalvikt efter viktningen? Eller kan jag väga båda axlarna och sen ta bort vikt bak tills jag når 60-40?

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2022 · 10 275 Inlägg

Felixwedin00 skrev:
Okej spelar det någon roll vad jag får för totalvikt efter viktningen? Eller kan jag väga båda axlarna och sen ta bort vikt bak tills jag når 60-40?

Ja och nej, totalvikten blir oförändrad. Däremot tjänstevikten kommer att förändras och det är tillåtet, bilen vägs vid registreringsbesiktningen och får då sin nya tjänstevikt.

Så ja, du kan väga den i nuvarande utförande och sedan är det bara att plocka bort...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang