Service Volvo XC60

Icebear
21 mars 2022 · 225 Inlägg

Jag köpte en Volvo XC60 årsmodell 2019 i december förra året, då hade den gått ungefär 3800 mil och service hade gjorts vid 3063 mil på märkesverkstad. Nu har jag fått "Bilstatus meddelande" där det står att jag ska boka tid för service, går jag in på "Service" så står det att det är 16986 km eller 28 dagar kvar till service. Närmsta märkesverkstad ligger 12 mil enkel väg från där jag bor, och det låter som att det kan vara upp till 3 veckors väntetid där. Däremot så finns Mekonomen på orten där jag bor.

Är det bättre att boka tid för service på märkesverkstan eller är går det lika bra på Mekonomen?

spillolja
21 mars 2022 · 4 009 Inlägg

Vad tar Volvo resp Mekonomen för en service ?
vad ingår för garantier tex., fri bärgning vid fel etc.
Låter som att skulle kunna ta en heldag i anspråktagande att lämna in den hos Volvo

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Icebear
21 mars 2022 · 225 Inlägg

spillolja skrev:
Vad tar Volvo resp Mekonomen för en service ?
vad ingår för garantier tex., fri bärgning vid fel etc.
Låter som att skulle kunna ta en heldag i anspråktagande att lämna in den hos Volvo

Ja, det tar ju ungefär 3 timmar tur och retur till Volvo. Sen tar nog kanske servicen 2-3 timmar, beroende på vad som ska göras. Så man får nog räkna med 5-6 timmar om man lämnar in den på Volvo.

Jag har inte kollat upp några priser än, men jag skulle kunna tänka mig att Mekonomen är lite billigare kanske. Sen blir det säkert 4-500:- i bränslekostnad om man lämnar in den på Volvo.

Angående garantier så tror jag att Mekonomen har 3 års garanti på reservdelar, sen ingår även 1 års assistansförsäkring, vilken omfattar...

Motorstopp, drivmedelsbrist, starthjälp vid strömlöst batteri, punktering och förlust av bilnyckel, inlåsning av bilnyckel eller bilnyckel som bryts av.

spillolja
21 mars 2022 · 4 009 Inlägg

Då är det dags att lyfta på luren och boka tid hos Mekonomen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2022 · 10 203 Inlägg

Icebear skrev:

spillolja skrev:
Vad tar Volvo resp Mekonomen för en service ?
vad ingår för garantier tex., fri bärgning vid fel etc.
Låter som att skulle kunna ta en heldag i anspråktagande att lämna in den hos Volvo

Ja, det tar ju ungefär 3 timmar tur och retur till Volvo. Sen tar nog kanske servicen 2-3 timmar, beroende på vad som ska göras. Så man får nog räkna med 5-6 timmar om man lämnar in den på Volvo.

Jag har inte kollat upp några priser än, men jag skulle kunna tänka mig att Mekonomen är lite billigare kanske. Sen blir det säkert 4-500:- i bränslekostnad om man lämnar in den på Volvo.

Angående garantier så tror jag att Mekonomen har 3 års garanti på reservdelar, sen ingår även 1 års assistansförsäkring, vilken omfattar...

Motorstopp, drivmedelsbrist, starthjälp vid strömlöst batteri, punktering och förlust av bilnyckel, inlåsning av bilnyckel eller bilnyckel som bryts av.

När jag skulle serva min dåvarande V70 -07 för 7-8 år sedan så var Volvo rejält mycket billigare än Mekonomen... Så kolla noga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
22 mars 2022 · 225 Inlägg

Nu har jag kollat upp med Volvo och Mekonomen vad dom gör på 6000 mila servicen och vad priset ligger på, och jag måste ju säga att det skiljer lite på priserna och vad som görs.

Det som görs på Volvo...

Volvo Originalservice.
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning.
Motorolja 0W-20.
Oljefilterinsats.
Packning.
Spolarvätska.

Pris: 2988:-

Det som görs på Mekonomen...

Luftfilter Mahle
Tändstift Denso
Oljepluggsats Corteco 
Castrol Edge V 0W-20
Oljefilter Purflux 
Kupéfilter Mahle
Olja, BorgWarner-koppling

Pris: 5775:-

Som ni ser så skiljer det en hel del på vad som görs och på priset.

Olja till BorgWarner-koppling vet jag inte riktigt vad det är, men jag har läst att det kan vara bra att bytas efter ca. 6000 mil..?! Även tändstift kanske kan vara bra att byta efter dom milen..?! Vilket inte Volvo verkar göra. Inte heller luftfilter och kupéfilter verkar dom byta på Volvo vid 6000 mil.

Så vad tror ni, köra 24 mil tur och retur och lämna in den på Volvo och göra mindre på servicen till ett billigare pris eller lämna in den på Mekonomen som finns på orten där jag bor, och göra mer på servicen men till ett högre pris där det även ingår 1års assistansförsäkring?

Senast redigerat av Icebear (22 mars 2022)

spillolja
22 mars 2022 · 4 009 Inlägg

tag Volvo i år
Mekonomen nästa år
0W-20 är en riktigt tunn olja

eller begär ny offert från Mekonomen med bara oljebyteservice

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2022 · 10 203 Inlägg

Icebear skrev:
Nu har jag kollat upp med Volvo och Mekonomen vad dom gör på 6000 mila servicen och vad priset ligger på, och jag måste ju säga att det skiljer lite på priserna och vad som görs.

Det som görs på Volvo...

Volvo Originalservice.
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning.
Motorolja 0W-20.
Oljefilterinsats.
Packning.
Spolarvätska.

Pris: 2988:-

Det som görs på Mekonomen...

Luftfilter Mahle
Tändstift Denso
Oljepluggsats Corteco 
Castrol Edge V 0W-20
Oljefilter Purflux 
Kupéfilter Mahle
Olja, BorgWarner-koppling

Pris: 5775:-

Som ni ser så skiljer det en hel del på vad som görs och på priset.

Olja till BorgWarner-koppling vet jag inte riktigt vad det är, men jag har läst att det kan vara bra att bytas efter ca. 6000 mil..?! Även tändstift kanske kan vara bra att byta efter dom milen..?! Vilket inte Volvo verkar göra. Inte heller luftfilter och kupéfilter verkar dom byta på Volvo vid 6000 mil.

Så vad tror ni, köra 24 mil tur och retur och lämna in den på Volvo och göra mindre på servicen till ett billigare pris eller lämna in den på Mekonomen som finns på orten där jag bor, och göra mer på servicen men till ett högre pris där det även ingår 1års assistansförsäkring?

Om Volvo, som tillverkat bilen och satt serviceintervallen från början för den, inte anser att det är dags för tändstift så hade nog jag funderat både en och två gånger på varför en icke-märkesverkstad förespråkar det...?

Kolla vad kostnaden blir på Volvo med byte av oljan i BorgWarner-kopplingen och tändstiften... Icke-märkesverkstad ska vara påtagligt billigare än original, annars faller lite av idén.

Finns det inga fler verkstäder på din ort? Tex AD Bilverkstad eller Autoexperten?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
22 mars 2022 · 225 Inlägg

Brådhis skrev:

Icebear skrev:
Nu har jag kollat upp med Volvo och Mekonomen vad dom gör på 6000 mila servicen och vad priset ligger på, och jag måste ju säga att det skiljer lite på priserna och vad som görs.

Det som görs på Volvo...

Volvo Originalservice.
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning.
Motorolja 0W-20.
Oljefilterinsats.
Packning.
Spolarvätska.

Pris: 2988:-

Det som görs på Mekonomen...

Luftfilter Mahle
Tändstift Denso
Oljepluggsats Corteco 
Castrol Edge V 0W-20
Oljefilter Purflux 
Kupéfilter Mahle
Olja, BorgWarner-koppling

Pris: 5775:-

Som ni ser så skiljer det en hel del på vad som görs och på priset.

Olja till BorgWarner-koppling vet jag inte riktigt vad det är, men jag har läst att det kan vara bra att bytas efter ca. 6000 mil..?! Även tändstift kanske kan vara bra att byta efter dom milen..?! Vilket inte Volvo verkar göra. Inte heller luftfilter och kupéfilter verkar dom byta på Volvo vid 6000 mil.

Så vad tror ni, köra 24 mil tur och retur och lämna in den på Volvo och göra mindre på servicen till ett billigare pris eller lämna in den på Mekonomen som finns på orten där jag bor, och göra mer på servicen men till ett högre pris där det även ingår 1års assistansförsäkring?

Om Volvo, som tillverkat bilen och satt serviceintervallen från början för den, inte anser att det är dags för tändstift så hade nog jag funderat både en och två gånger på varför en icke-märkesverkstad förespråkar det...?

Kolla vad kostnaden blir på Volvo med byte av oljan i BorgWarner-kopplingen och tändstiften... Icke-märkesverkstad ska vara påtagligt billigare än original, annars faller lite av idén.

Finns det inga fler verkstäder på din ort? Tex AD Bilverkstad eller Autoexperten?

Mailade till Volvo och frågade om deras bytesintervall på tändstift, luftfilter, kupéfilter och byte av oljan i BorgWarner-kopplingen. Helt plötsligt är det ett bytesintervall på tändstift och luftfilter varje 6000 mil, vilket inte stod i första offerten jag fick.

Kupéfilter rekommenderas att bytas varje år, men om man kör väldigt lite så kan man byta varannat år.

Oljan i BorgWarner-kopplingen är det ingen service intervall på, men dom svarade att det inte är någon nackdel att byta oljan där. Med tanke på vad som skrivs om det på bland annat Volvoforum (jagrullar), så är det konstigt att inte Volvo har någon serviceintervall på det oljebytet, då man starkt rekommenderar att byta efter 6000 mil som Mekonomen anger.

Såå, ny fick jag snabbt som tusan en ny offert från Volvo med det som stod på första offerten + byte av tändstift, luftfilter, kupéfilter och oljebyte i BorgWarner-kopplingen.

Och priset hamnade på 8733:-... Så nu skiljer det nästan 3000:- i pris mellan Volvo och Mekonomen.

Näe, finns bara Mekonomen här nu. Förrut fanns även Volvo här, men det lades ner för några år sen.

Senast redigerat av Icebear (22 mars 2022)

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2022 · 10 203 Inlägg

Sedärja, ja då var det en annan sak. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
22 mars 2022 · 4 009 Inlägg

Är det inte Volvo som har fultricket att inte lägga till vattenpumpen vid kamremsservice i offerten vilket leder till lägre pris än konkurenterna, meken ringer sedan upp kunden och föreslår byte när allt är nedplockat och bilen upp-pallad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2022 · 10 203 Inlägg

spillolja skrev:
Är det inte Volvo som har fultricket att inte lägga till vattenpumpen vid kamremsservice i offerten vilket leder till lägre pris än konkurenterna, meken ringer sedan upp kunden och föreslår byte när allt är nedplockat och bilen upp-pallad

Är du säker på att det inte är konkurrenterna som kör fultricket att lägga till en vattenpump som går utan problem till nästa kamremsbyte för att tjäna mer pengar...? wink

Jag har haft ett antal Volvo där pumpen ej bytts vid första kamremsbytet (12000 mil resp. 16000 mil) och ingen av dom har behövt få en ny pump innan nästa kamremsbyte. Volvo själva sa iaf förut att pumpen skulle bytas på andra intervallet. Så ibland kan man misstänka att icke-märkesverkstäder vet hur dom ska få ut slantarna ändå... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
28 mars 2022 · 225 Inlägg

Volvo angav ju i sin offert: "Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning". Hur viktigt tror ni att det är att göra en sån uppdatering? Vad jag vet så gör inte Mekonomen några uppdateringar...

Senast redigerat av Icebear (28 mars 2022)

Icebear
28 mars 2022 · 225 Inlägg

Ingen som har synpunkter angående uppdatering och nedladdning av mjukvara till styrenheten?! Är det nåt som man bör göra? Vad är det som gör bilen bättre efter man gjort det? Är det värt 395:- ..?

spillolja
28 mars 2022 · 4 009 Inlägg

beställ oljebytessevice, låt utföra beställt jobb och få boken stämplad
bilen flyger inte i luften utan uppdateringar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Icebear
28 mars 2022 · 225 Inlägg

spillolja skrev:
beställ oljebytessevice, låt utföra beställt jobb och få boken stämplad
bilen flyger inte i luften utan uppdateringar

smile

Vid 6000 mil är det bytesintervall på mer än oljebyte. Även tändstift och luftfilter byts vid 6000 mila servicen.

Inget jobb är beställt än, men det lutar nog mot att det blir Mekonomen om inte uppdateringar är jätteviktiga, då dom är 3000:- billigare, stämpel i service boken får man oavsett om det är hos Volvo eller Mekonomen.

spillolja
29 mars 2022 · 4 009 Inlägg

För luftfilter och Tändstift kan man köra några mil extra och ta dessa vid nästa service
Motorolja och Filter bör man ej hoppa över liksom kamrem

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
29 mars 2022 · 7 189 Inlägg

Icebear skrev:
Är det bättre att boka tid för service på märkesverkstan eller är går det lika bra på Mekonomen?

Jag skulle ALDRIG lämna in en bil hos Mekonomen - inte ens en Volvo!

Icebear
29 mars 2022 · 225 Inlägg

torsen skrev:

Icebear skrev:
Är det bättre att boka tid för service på märkesverkstan eller går det lika bra på Mekonomen?

Jag skulle ALDRIG lämna in en bil hos Mekonomen - inte ens en Volvo!

Varför?

Jag lämnade i stort sett alltid in min förra bil på Mekonomen, utan några problem.

Senast redigerat av Icebear (29 mars 2022)

torsen
29 mars 2022 · 7 189 Inlägg

spillolja skrev:
För luftfilter och Tändstift kan man köra några mil extra och ta dessa vid nästa service
Motorolja och Filter bör man ej hoppa över liksom kamrem

smile

På min Suzuki och min Honda ska tändstiften, enligt tillsynsprogrammet, endast kontrolleras var 100.000:ende mil.
Byte finns inte med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang