Lackera om framskärm och hur hittar man rätt lackeringsfärg till bilen?

dwadw
24 mars 2022 · 292 Inlägg

Hejsan, jag kommer att behöva skaffa en ny framskärm till golf 2an för min har fått en smäll som inte skulle se bra ut om man försöker få ut den. Men jag undrar på om man inte hittar någon vit framskärm till golfen, och måste lackera om den hur enkelt är det? Eller kommer det bara att bli fult?

Sedan, vart hittar man rätt lackeringsfärg till bilar. Min golf är ju vit, finns det olika färgkoder till vit golf 2or?

uhlin
24 mars 2022 · 2 834 Inlägg

Ska det bli bra så krävs en riktig färgspruta och kompressor.

Tänker du på typ sprayflaskor kommer det aldrig bli bra att lacka så stora ytor.

Sen finns det sannolikt olika nyanser av vitt vilket borde framgå av färgkodsnummer.

Tänk också på att din nuvarande lack på bilen är med all säkerhet blekt så att få samma nyans på skärmen som resten av bilen är svårt.

Skulle åka till nån som kan "skjuta" din gamla färg och blanda efter det, men som sagt, kompressor och färgspruta är det som gäller om lacken i övrigt ska bli bra.

dwadw
24 mars 2022 · 292 Inlägg

uhlin skrev:
Ska det bli bra så krävs en riktig färgspruta och kompressor.

Tänker du på typ sprayflaskor kommer det aldrig bli bra att lacka så stora ytor.

Sen finns det sannolikt olika nyanser av vitt vilket borde framgå av färgkodsnummer.

Tänk också på att din nuvarande lack på bilen är med all säkerhet blekt så att få samma nyans på skärmen som resten av bilen är svårt.

Skulle åka till nån som kan "skjuta" din gamla färg och blanda efter det, men som sagt, kompressor och färgspruta är det som gäller om lacken i övrigt ska bli bra.

Aha ok, blir kanske bäst att hitta någon vit framskärm istället då.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
24 mars 2022 · 1 372 Inlägg

I bagaget på en klisterlapp nere vid reservhjulet mot bakstammen.
skulle tippa på att den vita du har heter : L90E
Du kan kanske hitta en bättre beg framskärm på bildelsbasen.se i rätt färg
kolla här
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … A4rm/Alla/

Senast redigerat av vw_audi (24 mars 2022)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
zzr94092
24 mars 2022 · 4 387 Inlägg

L90E fanns i ÅTTA varianter när jag var lackerare,beroende om/hur den var solblekt o.s.v....

torsen
25 mars 2022 · 7 236 Inlägg

Att gå på bilens lackkod är inte så lyckat.
På t ex MB 124 1988 fanns det 5 olika vita kulörer.
Sedan bleks färgen med ålder.
Kanske en nyans ovanpå bilen - huven t ex.
Sidorna in fullt lika blekta = en annan nyans.
Problemet kan bli att en framskärm stämmer endera nyansmässigt med huven - eller med framdörren.

Besök en färghandel som har "färgbar" och blandar till åt lackverkstäder.
En kunnig säljare kan hjälpa dig att få rätt kulör, och sedan valfritt få för proffssprutning eller på sprejburk för "amatörbruk".

Själv vänder jag mig till Barkmans i Eskilstuna.
Har aldrig blivit besviken (på kulören).
Deras sprejburkar har dessutom bredare stråle, jämfört med Biltemaburkar.
Värt en liten slant extra att få ett bra resultat - jämfört med Biltemadito - tycker jag.

I ditt fall kan du kanske lacka(spreja) skärmen lös.
Mindre risk för rinningar med "liggande" skärm - om man är amatör!
Glöm inte det bör vara minst rumstemperatur för ett resultat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang