Mer strul med min V70.. Skickar den snart till skroten.
Anyway, felet artar sig följande.
När jag startar bilen så är tomgången väldigt orolig. Först fick jag ge den 4 startförsök innan den ens gick igång och väl igång så pendlar tomgången från att vilja dö till 1100rpm.
Försöker jag ge gas så svarar den antingen inte alls på gasen eller väldigt långsamt upp till 1400rpm där över fungerar gasen exakt som den ska. Men släpper jag gasen och varvtalet hinner sjunka under 1400rpm så blir det samma problem.
Jag provade att rycka LMM kontakten och resultatet var noll förändring.
Läste sen felkoder och fick: ECM-121d mass air flow sensor signal too low ECM-121b mass air flow sensor flow too low.
Detta pekar väl på att det bara är att byta LMMen? Bilen har varit hos autotech för knappt en månad sen nu och fått ny turbo osv. Tror inte att dom slarvade med slangar osv.
Det som varit under några år är att bilen emellanåt har ryckt när man ligger i jämn hastighet. Sen den kom hem ifrån autotech har dem blivit trögare och trögare att starta. Kan det vara tecken på att den varit påväg att gå?
Jag är så leds på biljäveln nu så snälla finns det någon själ som kan säga något om detta?
Jadu, blir det ingen skillnad med LMM urkopplad så bör ju rimligtvis felet ligga där, eller i kablaget. Kan du läsa av livedata med din felkodsläsare, och vad säger isåfall värdena för LMM vid tomgång och gas?
Att du fick dessa felkoder EFTER ATT DU KÖRT MED LOSSAD KONTAKT är ju inget konstigt alls. Om du hade felkoderna INNAN du gjorde detta vore det en annan sak.
Symptomen med svajande tomgång talar för gasspjället. Årsmodell står inte, men avataren visar en 2006'a. Du sitter i så fall ett ETA spjäll från Bosch som sällan krånglar, men även dom kräver rengöring emellanåt.
LMM är sällan sönder, utom i dom fall det monterats öppna inoljande sportluftfilter. = beställa dålig LMM. Men visst kan dom paja ändå.....
Tänkte också om det var gasspjället men sen som du skriver tänkte jag att det kanske inte är det iom att jag har en -06. Men hursom är jag så leds på att skruva nu så det blir bärgning till verkstad.
LMM är sällan sönder, utom i dom fall det monterats öppna inoljande sportluftfilter. = beställa dålig LMM. Men visst kan dom paja ändå.....
Eller om den råkat hanteras ovarsamt...
Jag tycker det låter som kass LMM. Svårstartad, seg på låga varv och ingen skillnad när man kopplar ur LMM tycker jag är rätt solklara symptom på dålig LMM...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ingen har petat på LMM så ovarsamt hanterad är den inte. Även öppet inoljat filter har jag inte på bilen. Ett K&N insats som är sparsamt oljat och låtit ligga och torka/suga in ordentligt i två dygn innan återmontering sitter.
Vet ej riktigt.. Den borde väl gå bättre när kontakten är ryckt?
Ett K&N insats som är sparsamt oljat och låtit ligga och torka/suga in ordentligt i två dygn innan återmontering sitter.
And we have a winner...
Där har du svaret, din LMM är problemet och orsaken är olja från filtret. Tyvärr! Ingen skillnad på insats eller öppet filter, oljan och problemen den orsakar är samma oavsett.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hm. Får väl ta ur den och känna i eftermiddag isåfall innan den bärgas. Borde ju vara kladdig isåfall. Måste ändå ge den pluspoäng att den hållit i 5-6 år med det filtret utan tjafs.
Borde väl räcka med att tvätta rent sensorn om jag plockar ur den ur huset? Oljan ska väl inte tränga in utan mer lägga sig som en hinna på ”sensorkortet” eller?
Och ja det sitter sportfilter för att bilen är mer än steg 1 trimmad. Inte för att det är coolt.
Hm. Får väl ta ur den och känna i eftermiddag isåfall innan den bärgas. Borde ju vara kladdig isåfall. Måste ändå ge den pluspoäng att den hållit i 5-6 år med det filtret utan tjafs.
Borde väl räcka med att tvätta rent sensorn om jag plockar ur den ur huset? Oljan ska väl inte tränga in utan mer lägga sig som en hinna på ”sensorkortet” eller?
Och ja det sitter sportfilter för att bilen är mer än steg 1 trimmad. Inte för att det är coolt.
Behövs så lite för att förstöra LMM så är inte säkert att du kan se/känna att något är fel. Men prova att rengöra, har du tur så funkar det.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?
Sitter det öppen dump på den?
Verkstaden säger att alla tänkbara givare är kollade. Vet ej om de kollat den dock. Får ringa dom imorgon igen.
Nope ingen öppen dump.
Det finns ju inte oändligt många givare som KAN ange trycket till 1,5 bar... Så någon av dom är det. För 1,5 är väl inte maxvärdet i systemet, så det handlar ju sannolikt inte om kabelbrott/kortis.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?
Sitter det öppen dump på den?
Verkstaden säger att alla tänkbara givare är kollade. Vet ej om de kollat den dock. Får ringa dom imorgon igen.
Nope ingen öppen dump.
Det finns ju inte oändligt många givare som KAN ange trycket till 1,5 bar... Så någon av dom är det. För 1,5 är väl inte maxvärdet i systemet, så det handlar ju sannolikt inte om kabelbrott/kortis.
Ja eller alltså dom förklarade för mig att systemet indikerar 2.5 bar och det borde vara 1 på marken. Men jag vet inte vad som är maxvärdet?
Vet du vilka fler givare det kan vara? Men du tror alltså inte på felande styrdon? För är det, det så vet jag inte om jag vill laga bilen. Lär bli väldigt kostsamt.
Juste, jag glömde nämna att detta hände när jag skulle byta mapp i bilen. Så skulle gå ifrån E85 till multifuel mappen.
Prövade självklart att byta tillbaka till E85 mapp utan resultat.
Verkstaden vill låna apcn för att prova att växla mellan mapparna i hopp om att bilen kan hoppa igång. Dom tror helt enkelt att styrdonet kan ha hängt sig.
Det var så simpelt som att det hade blivit något knas i APCn när mapparna fördes över från datorn till APC så en uppdaterad version av mapparna ifrån autotech löste problemet!