Donk ljud när jag backar och bromsar.

Teffe
27 mars 2022 · 15 Inlägg

Hej bytte bromsbelägg (framaxeln) förra veckan sen dess har jag fått ett ljud som låter en gång vid broms när jag backar och sedan en gång till när jag kör fram bilen och bromsar.
Ljudet kommer endast en gång (dunk) sen försvinner det, men om jag kör fram igen kommer också endast en gång, om jag skulle backa igen så kommer det igen.. Så liksom det kommer endast när jag skiftar mellan D och R (kör fram eller bak bilen)?

Jag känner att ljudet kommer från bromsarna eller axeln?

Kan det ha med att det är nya belägg på bilen eller?
Fixas det om jag byter skivorna? För dem ser lite rostiga ut.

Annars så har jag inte en aning om vad det kan vara, kanske olja in beläggen, att dem glappar på skivan och släpps inte?
eller att oket inte sitter 100%?

Uppskattar verkligen alla svar, ska prova med allt.
Tack!

Utmarks-Loke
27 mars 2022 · 5 833 Inlägg

Låter konstigt, som om oken är ditsatta felaktigt eller några skruvar inte är åtdragna. Jag skulle börja med att plocka av hjulen igen och granska bromsarna

Xebers76
27 mars 2022 · 2 264 Inlägg

För små klossar?

Teffe
27 mars 2022 · 15 Inlägg

Xebers76 skrev:
För små klossar?

Njaa jag vet inte, från autodoc tydligen skulle det passa min bil.

Xebers76
27 mars 2022 · 2 264 Inlägg

Om dem är för små märks det när man monterar dem. På bilar som har bromsoket bakom spindeln så faller klossen av sin vikt men tvingas upp när man trycker till pedalen, gäller när man kör frammåt. Här kan man höra en duns om klossen är för liten och kan röra på sig.

På bilar med bromsoket framåt så finns i princip inte det problemet, blir ju dock en duns när man backar och trycker till bromsen.

Var bara detta jag ville få fram.

Senast redigerat av Xebers76 (27 mars 2022)

Teffe
28 mars 2022 · 15 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om dem är för små märks det när man monterar dem. På bilar som har bromsoket bakom spindeln så faller klossen av sin vikt men tvingas upp när man trycker till pedalen, gäller när man kör frammåt. Här kan man höra en duns om klossen är för liten och kan röra på sig.

På bilar med bromsoket framåt så finns i princip inte det problemet, blir ju dock en duns när man backar och trycker till bromsen.

Var bara detta jag ville få fram.

Jag har ju duns både fram o bak. Kan det vara så att belägen är för små? Att dem rör på sig?
Fann

Teffe
28 mars 2022 · 15 Inlägg

I alla fall. Har kollat bromsbeläggen. Tydligen har jag köpt den största storleken. Så kan det bero på att beläggen är för stora eller ?

uhlin
28 mars 2022 · 2 834 Inlägg

Har för mig det ska sitta små fjäderbleck på beläggen, monterade du såna? En på övre och en på nedre änden av belägget. Borde varit med de nya beläggen.

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 276 Inlägg

Som alltid är den bäst bevarade hemligheten vad det är för bil...

Är du helt hundra på att du inte missat någon detalj i monteringen och/eller att du satt allting precis som det ska sitta? Det blev ingenting över efteråt?

En bild på oket kan också hjälpa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Teffe
28 mars 2022 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Som alltid är den bäst bevarade hemligheten vad det är för bil...

Är du helt hundra på att du inte missat någon detalj i monteringen och/eller att du satt allting precis som det ska sitta? Det blev ingenting över efteråt?

En bild på oket kan också hjälpa.

Det var inte direkt jag som gjorde det. Var en mekaniker på en verkstad. Ska åka med den dit idag och be han kolla upp det igen. Men jag tar lite bilder också självklart. 🙏

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang