2331
Sök

Mercedes läcker stora mängder diesel från tanklock

3 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#1
Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! 🙈

* Voff voff *
10 987 Inlägg
28 mars 2022
#2
Blir det likadant om den står utan tanklock? Dvs så att tryck inte kan byggas upp i tanken.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#3
Vet tyvärr inte, trycket byggs dock upp utan att bilen är igång eller rullar.
Fick svar från verkstaden nu att 2 av 4 spridare är defekta, och att de två som fungerar sjunger på sista versen. Är inte detta något som jag borde märkt av under körning isåfall?

Dryga 40’ för att reparera iaf….!

3 124 Inlägg
28 mars 2022
#4
20 liter? Har du ringt brandkåren och fått hjälp med saneringen? Hoppas det inte runnit ner i någon brunn.
Senast redigerat av viccoA (28 mars 2022)


* Voff voff *
10 987 Inlägg
28 mars 2022
#5
Haam skrev:
Vet tyvärr inte, trycket byggs dock upp utan att bilen är igång eller rullar.
Fick svar från verkstaden nu att 2 av 4 spridare är defekta, och att de två som fungerar sjunger på sista versen. Är inte detta något som jag borde märkt av under körning isåfall?

Dryga 40’ för att reparera iaf….!

Defekta spridare borde nog märkas, men framförallt så orsakar inte defekta spridare så att det bygger tryck i din tank.

40k låter saftigt för byte av 4 spridare...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

614 Inlägg
29 mars 2022
#6
rinner det ut 20 liter när den står still, är det dags att välta över den så den står på alla 4 hjul igen

7 674 Inlägg
29 mars 2022
#7
Nu vet jag inte hur det är med din Mercedes, och kanske har jag fel teori.
Är det stopp i luftningen fram till kolkanistern så kan det kanske sakta byggas upp tryck som via avluftningen i påfyllningsröret med övertrycket trycker ut bränslet genom luftningen?

Avstängd
301 Inlägg
29 mars 2022
#8
Inte en chans att 20 liter bränsle kan tryckas ur tanken utan vidare. Har någon skämtat aprillo med dig och lagt någon slags ballong i din tank? Hur som helst så skulle jag undersöka innehållet i tanken med en kamera via smal kabel. Att det dessutom skulle ha med spridarna att göra är ju enbart bluff från verkstan. Det kan du veta eftersom fenomenet inträffar även när motorn inte är igång.

(alternativt så skämtar du aprillo med oss smile

3 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#9
För att börja uppifrån- ja det är sanerat med hjälp av räddningstjänsten. Ingen brunn i närheten.

Vidare: bärgningsman på plats körde ner slang och fick det att sluta rinna över. Trodde därefter att problemet var utrett och tyckte att jag kunde köra bilen. Körde den två km, (den har innan dess stått still över natten) öppnade tanklocket och allt var lugnt. Bilen stod still och avstängd i 2-3 h och när jag öppnade igen då så rann det över på nytt, vi är nere på ungefär halvfull tank när detta händer nu.

Är det värt att ta bilen till annan verkstad för en second opinion kanske?

1 Inlägg
16 juli 2022
#10
Haam skrev:
Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! 🙈

Kom ni fram till en lösning på detta problem, har nämligen en a klass från 2013 som beter sig lika dant

Mvh

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
16 juli 2022
#11
Fredin1340 skrev:
Haam skrev:
Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! &#128584;

Kom ni fram till en lösning på detta problem, har nämligen en a klass från 2013 som beter sig lika dant

Mvh

Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 987 Inlägg
16 juli 2022
#12
Lustigt nog råkade en släkting till mig ut för detta på sin Seat Toledo -99 för nå´n månad sedan. Så fort han startade så rann det ur tanklocket. Han lämnade in den och "dom gjorde någonting med slangarna till returen till tanken" om han minns rätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 679 Inlägg
16 juli 2022
#13
Detta låter långsökt, men är enda möjliga förklaringen jag kan komma på om det trycks ut bränsle genom påfyllningen.

Det är två ventiler (minst) i EVAP systemet. En sätter vakuum och andra öppnar för att inte tanken ska sugas ihop.
Ska jag gissa så öppnar inte utjämningsventilen så tanken sugs ihop och pressar likt en klämd festis ut genom påfyllningen. Tanken kan ju kollapsa efter några minuter.

Om du öppnar locket för tryckutjämning efter varje färd borde inte fenomenet uppstå.  Heller inte med lite bränsle i tanken.

859 Inlägg
16 juli 2022
#14
Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Que Sera, Sera

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
16 juli 2022
#15
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
301 Inlägg
16 juli 2022
#16
Vettemannen skrev:
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.
/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.
/Benny

Jo då, nästa gång ett problem uppkommer så kommer ett inlägg med frågan "Vilken knapp ska jag trycka på för att slippa felsöka och lösa mitt problem omedelbart?"

859 Inlägg
17 juli 2022
#17
Vettemannen skrev:
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.

/Benny

Ja, tyvärr. Har blivit en kolossal ökning senaste 1-2 åren på sådana, nästan varje uppdaterad/ny tråd är nån mupp som ska ha och ha men inte ge tillbaka till forumet. Bättre om alla delade med sig av vad man kan, och speciellt om man får en lösning på ett problem man själv frågade efter.

Que Sera, Sera

Avstängd
301 Inlägg
17 juli 2022
#18
MrHyde skrev:
Ja, tyvärr. Har blivit en kolossal ökning senaste 1-2 åren på sådana, nästan varje uppdaterad/ny tråd är nån mupp som ska ha och ha men inte ge tillbaka till forumet. Bättre om alla delade med sig av vad man kan, och speciellt om man får en lösning på ett problem man själv frågade efter.

Det syns tydligt att de flesta frågeställare som är av typ "mupp" som du skrev, vill bara veta vilken knapp man ska trycka på och samtidigt vägra felsökning.
Jag anser att alla motorforum ska trycka mer på felsökning och felsökningstekniker istället för att byta det mesta på chans.
Insistera på inköp av en multimeter till att börja med. Sedan kanske ett inlägg om hur man använder en sådan. Tona ner alla tokbyten och be någon kompis om hjälp med det fysiska om man inte själv kan.


Sök