Kan en polsko "gå sönder"? Är det svårt att byta?

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2022 · 10 244 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Lite som om någon här skulle visa ett punkterat däck, då skulle halva klungan skriva att han inte ska utgå från att det är punktering utan att han borde kolla så inte det är lokal landhöjning

Jag ger mig igen! Om däcket är tomt ska man absolut köpa 4 nya däck. Varför pumpa när man har pengar?

Jag har ingenstans i tråden förespråkat något annat än en ny batteripolsko. Den är billig, mycket billigare än batteri som du föreslog att det kunde vara, lätt att byta och det finns som sagt en bild på den defekta här i tråden. Därför förstår jag inte riktigt vad du vill uppnå med att påstå att jag skulle förespråka byte av en massa delar, vilket jag inte gjort. Snarare tvärtom... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
31 mars 2022 · 4 378 Inlägg

Men va fan,byt polskon!!

Robban_F Avstängd
1 april 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har ingenstans i tråden förespråkat något annat än en ny batteripolsko. Den är billig, mycket billigare än batteri som du föreslog att det kunde vara, lätt att byta och det finns som sagt en bild på den defekta här i tråden. Därför förstår jag inte riktigt vad du vill uppnå med att påstå att jag skulle förespråka byte av en massa delar, vilket jag inte gjort. Snarare tvärtom... smile

Du läser vad du vill läsa! Sedan tolkar du det helt uppåt väggarna. Eller som du vill ha det.

Senast redigerat av Robban_F (1 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
1 april 2022 · 10 244 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Jag har ingenstans i tråden förespråkat något annat än en ny batteripolsko. Den är billig, mycket billigare än batteri som du föreslog att det kunde vara, lätt att byta och det finns som sagt en bild på den defekta här i tråden. Därför förstår jag inte riktigt vad du vill uppnå med att påstå att jag skulle förespråka byte av en massa delar, vilket jag inte gjort. Snarare tvärtom... smile

Du läser vad du vill läsa! Sedan tolkar du det helt uppåt väggarna. Eller som du vill ha det.

Som sagt, du föreslår att det kan vara batteriet och ifrågasätter varför trådskaparen inte vill felsöka (trots att han gjort det fullt tillräckligt). Vi andra skriver att han ska byta batteripolskon. Sedan klagar du på att folk byter dyra saker i onödan...

(Och ja, jag ser ditt redigerade inlägg där du också skriver att han ska byta batteripolskon)

Senast redigerat av Brådhis (1 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
1 april 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Jag har ingenstans i tråden förespråkat något annat än en ny batteripolsko. Den är billig, mycket billigare än batteri som du föreslog att det kunde vara, lätt att byta och det finns som sagt en bild på den defekta här i tråden. Därför förstår jag inte riktigt vad du vill uppnå med att påstå att jag skulle förespråka byte av en massa delar, vilket jag inte gjort. Snarare tvärtom... smile

Du läser vad du vill läsa! Sedan tolkar du det helt uppåt väggarna. Eller som du vill ha det.

Som sagt, du föreslår att det kan vara batteriet och ifrågasätter varför trådskaparen inte vill felsöka (trots att han gjort det fullt tillräckligt). Vi andra skriver att han ska byta batteripolskon. Sedan klagar du på att folk byter dyra saker i onödan...

(Och ja, jag ser ditt redigerade inlägg där du också skriver att han ska byta batteripolskon)

Som sagt ...

Brådhis * Voff voff *
1 april 2022 · 10 244 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:

Robban_F skrev:

Du läser vad du vill läsa! Sedan tolkar du det helt uppåt väggarna. Eller som du vill ha det.

Som sagt, du föreslår att det kan vara batteriet och ifrågasätter varför trådskaparen inte vill felsöka (trots att han gjort det fullt tillräckligt). Vi andra skriver att han ska byta batteripolskon. Sedan klagar du på att folk byter dyra saker i onödan...

(Och ja, jag ser ditt redigerade inlägg där du också skriver att han ska byta batteripolskon)

Som sagt ...

Ja jo? Jag vet fortfarande inte vad du vill uppnå med detta? Jag vidhåller bara, vilket jag gjort genom hela tråden, att det räcker med att byta batteripolskon och att trådskaparen behöver inte felsöka mer eftersom orsaken är uppenbar (på bilden och genom symptomen). Det är sedan du som skriver "Byt allt! Felsök inte! 100% säker!"... Jag har aldrig skrivit att han ska "byta allt". Det är nå´t korståg du får föra på egen hand om det stör dig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
1 april 2022 · 301 Inlägg

Som sagt ...

d-b
5 april 2022 · 504 Inlägg

torsen skrev:
Om du har dragit muttern på skruven i batteripolskon "i botten"?
Går det då ändå att "jucka" på batteripolskon så att den lossar?
Batteripolerna är koniska.
Är svaret "JA" på frågan så kan du köpa tunna "blykors" och träda över batteriets pol och sedan dra åt så polskon sitter fast.

Vad är ett "blykors"? Har du en länk?

Tack.

zzr94092
5 april 2022 · 4 378 Inlägg

Håll inte på o trassla,köp en ny batterisko/kabelsko....

torsen
6 april 2022 · 7 198 Inlägg

d-b skrev:

torsen skrev:
Om du har dragit muttern på skruven i batteripolskon "i botten"?
Går det då ändå att "jucka" på batteripolskon så att den lossar?
Batteripolerna är koniska.
Är svaret "JA" på frågan så kan du köpa tunna "blykors" och träda över batteriets pol och sedan dra åt så polskon sitter fast.

Vad är ett "blykors"? Har du en länk?

Tack.

"Blykors" är ett kors cirka 3 x 3 cm av tunn bly, cirka ½ mm tjockt, som man placerar på batteripolen och "viken ner".
På så sätt kompenserar man för att batterikabelskons hål blivit för stort och kabelskon inte går att "dra fast".

Robban_F Avstängd
6 april 2022 · 301 Inlägg

Många gånger är inte polskorna påskjutna fullt på batteripolerna utan man drar åt muttern på bulten ändå vilket kan göra att polskon bottnar och inte kan dras åt mer.
Lösningen i detta fall är att lossa fullt på bulten och bända isär polskon så mycket att den helt kan omringa batteripolen.

Senast redigerat av Robban_F (6 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
6 april 2022 · 10 244 Inlägg

Robban_F skrev:
Många gånger är inte polskorna påskjutna fullt på batteripolerna utan man drar åt muttern på bulten ändå vilket kan göra att polskon bottnar och inte kan dras åt mer.
Lösningen i detta fall är att lossa fullt på bulten och bända isär polskon så mycket att den helt kan omringa batteripolen.

Ja, det är påfallande vanligt. Folk lossar polskon tills den går att lirka loss och försöker sedan vålda på den utan att öppna den mer och då blir den snabbt förstörd. Avslutas dessutom ofta med att folk "bankar" på den sista biten...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang