Säkring går direkt

hej12333333
5 april 2022 · 3 Inlägg

Min säkring till cigarettändaren går slut sekunden jag sätter den i och det kommer en blixt alla andra säkringar funkar fint att byta bara den som ör sönder och går ej att byta ut fast samma som jag hade förut, vad kan de bero på och hur löser man det?

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2022 · 26 136 Inlägg

Kortslutning någonstans?
Har du kopplat några kablar på sistone?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Utmarks-Loke
5 april 2022 · 5 833 Inlägg

På många bilar går säkringen till tändaruttaget till mer grejer så börja med att reda ut exakt vad den går till. Sedan är det bara att börja beta av de funktionerna. Det enklaste är att hänga dit en multimeter inställd på resistensmätning så man slipper bränna säkringar, det blir ju dyrt till slut. Koppla ur en efter en av de grejer som matas av säkringen och se när felet försvinner. Har du kopplat in något eget på samma ledning bör du börja med att koppla bort den grejer, eftersom det mest sannolikt är där felet finns.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2022 · 10 276 Inlägg

Kolla så det inte ligger något i cigguttaget. En tiokrona tex vet jag passar perfekt i hålet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
5 april 2022 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:
Kolla så det inte ligger något i cigguttaget. En tiokrona tex vet jag passar perfekt i hålet...

hahaha har faktiskt mig att tappat ner en kabelsko en gång smile POFF smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
hej12333333
6 april 2022 · 3 Inlägg

Det som hände när den slutade fungera var att jag hade i en laddare och laddade telefonen samtidigt som jag hade i mina leds i bilen och de höll i typ 1 dag och sedan dagen efter så va säkringen slut och när ja skulle  byta så blixtrade de till och säkringen for slut direkt

Brådhis * Voff voff *
6 april 2022 · 10 276 Inlägg

hej12333333 skrev:
Det som hände när den slutade fungera var att jag hade i en laddare och laddade telefonen samtidigt som jag hade i mina leds i bilen och de höll i typ 1 dag och sedan dagen efter så va säkringen slut och när ja skulle  byta så blixtrade de till och säkringen for slut direkt

Inget som lossnat från cigg-kontakten och hamnat i uttaget? Hur är dina LED inkopplade?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hej12333333
6 april 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

hej12333333 skrev:
Det som hände när den slutade fungera var att jag hade i en laddare och laddade telefonen samtidigt som jag hade i mina leds i bilen och de höll i typ 1 dag och sedan dagen efter så va säkringen slut och när ja skulle  byta så blixtrade de till och säkringen for slut direkt

Inget som lossnat från cigg-kontakten och hamnat i uttaget? Hur är dina LED inkopplade?

LEDsen är kopplade med usb så så hade en ladd sak man sätter i cigg-kontakten som hade 2 usb hål ett med LED och en jag laddade mobilen med. Det ända som jag hade tänkt på vad att själv ciggkontakten satt lite löst och när jag sku ta ut dendär man sätter i kablarna i så åkte cigg kontakten med en liten bit kan va nått med det att göra

torsen
7 april 2022 · 7 233 Inlägg

hej12333333 skrev:

Brådhis skrev:

hej12333333 skrev:
Det som hände när den slutade fungera var att jag hade i en laddare och laddade telefonen samtidigt som jag hade i mina leds i bilen och de höll i typ 1 dag och sedan dagen efter så va säkringen slut och när ja skulle  byta så blixtrade de till och säkringen for slut direkt

Inget som lossnat från cigg-kontakten och hamnat i uttaget? Hur är dina LED inkopplade?

LEDsen är kopplade med usb så så hade en ladd sak man sätter i cigg-kontakten som hade 2 usb hål ett med LED och en jag laddade mobilen med. Det ända som jag hade tänkt på vad att själv ciggkontakten satt lite löst och när jag sku ta ut dendär man sätter i kablarna i så åkte cigg kontakten med en liten bit kan va nått med det att göra

Kan det vara så att elledningen från ciggtänduttaget "hoppade av" från stiftet när "ciggkontakten" "åkte ut en liten bit", p g a att elledningen sträcktes, och nu ligger och "jordar"?

B t w, vad är "LEDsen"?

Mack Forum- och sitemoderator
7 april 2022 · 26 136 Inlägg

torsen skrev:

hej12333333 skrev:

Brådhis skrev:

Inget som lossnat från cigg-kontakten och hamnat i uttaget? Hur är dina LED inkopplade?

LEDsen är kopplade med usb så så hade en ladd sak man sätter i cigg-kontakten som hade 2 usb hål ett med LED och en jag laddade mobilen med. Det ända som jag hade tänkt på vad att själv ciggkontakten satt lite löst och när jag sku ta ut dendär man sätter i kablarna i så åkte cigg kontakten med en liten bit kan va nått med det att göra

Kan det vara så att elledningen från ciggtänduttaget "hoppade av" från stiftet när "ciggkontakten" "åkte ut en liten bit", p g a att elledningen sträcktes, och nu ligger och "jordar"?

B t w, vad är "LEDsen"?

En typ av lampa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
torsen
7 april 2022 · 7 233 Inlägg

Mack skrev:

torsen skrev:

hej12333333 skrev:
LEDsen är kopplade med usb så så hade en ladd sak man sätter i cigg-kontakten som hade 2 usb hål ett med LED och en jag laddade mobilen med. Det ända som jag hade tänkt på vad att själv ciggkontakten satt lite löst och när jag sku ta ut dendär man sätter i kablarna i så åkte cigg kontakten med en liten bit kan va nått med det att göra

Kan det vara så att elledningen från ciggtänduttaget "hoppade av" från stiftet när "ciggkontakten" "åkte ut en liten bit", p g a att elledningen sträcktes, och nu ligger och "jordar"?

B t w, vad är "LEDsen"?

En typ av lampa.

Tack Mack!
Ledsen är för mig en synonym med sorglig, bedrövlig, trist m m haha!

Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 276 Inlägg

Mack skrev:

torsen skrev:

hej12333333 skrev:

LEDsen är kopplade med usb så så hade en ladd sak man sätter i cigg-kontakten som hade 2 usb hål ett med LED och en jag laddade mobilen med. Det ända som jag hade tänkt på vad att själv ciggkontakten satt lite löst och när jag sku ta ut dendär man sätter i kablarna i så åkte cigg kontakten med en liten bit kan va nått med det att göra

Kan det vara så att elledningen från ciggtänduttaget "hoppade av" från stiftet när "ciggkontakten" "åkte ut en liten bit", p g a att elledningen sträcktes, och nu ligger och "jordar"?

B t w, vad är "LEDsen"?

En typ av lampa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 april 2022 · 7 233 Inlägg

Är det fråga om en A-traktor med "julgransbelysning" runt vindrutan?
Har du kollat om inte strömkabeln till ciggtänduttaget lossnat och ligger och jordar?

Mossan1
8 april 2022 · 2 796 Inlägg

Brådhis skrev:
Kolla så det inte ligger något i cigguttaget. En tiokrona tex vet jag passar perfekt i hålet...

Japp!
Precis detta har hänt mig på en nyköpt gammal bil där uttaget inte funkade och säkring gick omedelbart.  Något barn som gjort det troligen.

Demonterade en del av instrumentpanelen helt i onödan.

Men i detta fallet handlar det nog om det lösa uttaget.

Senast redigerat av Mossan1 (8 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang