Köpt ett projekt som börjar kosta på.. Ägaren innan hade oljetrycks problem och rev ner oljepump kollade glapp skador osv, han upptäckte att balansaxeldrevet var demonterat bortkopplat.. Han bytte kolvkylningsmunstycken och monterade en reglerventil från Wasamotor som ska hålla bättre än original. Han rev kedjehus och kollade Camkedjespännare, bytte k rem. Sedan köpte jag bilen som då ej va ihopmonterad på ovansidan motorn. Jag monterade ihop kedjehus och högtryckspump, både camföljare och camshaftsringarna såg bra ut. Bytte även oljefilterhus, vevhusvent, oljetrycksgivare. Motorn hade blivit spolad och ny olja med Bosch oljefilter monterades. När jag startade bilen så gick den fint och höll trycket”” ingen oilpressure lampa. Men vid körning med varm motor och låga varv under 2000 kunde oilpressure tändas och bilen började blåryka kraftigt, hade även onormalt sug i motorn när jag lyfte på oljelocket dog nästan bilen helt..
kollade vevhusvent men såg bra ut och provad byta till en annan utan resultat, kollade turbon och kände att den hade rejält axialt glapp så den har jag nu bytt. Problem med blåröken och över drivna suget i motorn när jag lyfte på oljelocket har försvunnit helt, MEN oilpressure kan tändas vid körning varm motor och låga varv! Ger man lite gas slocknar den direkt, det händer inte när bilen står på tomgång eller har varv över 2000.. Har läst i timmar om detta fel men det finns en uppsjö av problem så nu börjar jag bli förvirrad.. Jag tror inte på dåliga kolvringar eller ramlager men jag har heller inte kollat. Bilen har några år på nacken så kommer inte vara aktuellt med motorrenovering osv, har ev en motor som jag kan köpa men känns synd och onödigt när motorn jag har i blivit påkostad och går fint i övrigt, Kör 5w40 olja just nu. Vart ska jag börja kolla nu 🤥 Är intresserad av få några enkla råd och knep hur jag ska få ett godkänt oljetryck igen. fick felkod camshaft slow respons vid ett tillfälle..