Spänningsfall

Joelssss
11 april 2022 · 10 Inlägg

Varför har jag 14 volt när jag startar bilen och spelar jag fullt så går de ner till 13.3 ungefär och sen när jag vrider ner volymen så brukar volten inte gå upp igen och ju längre tid jag spelar ju mer går volten ner tills den är vid 13.0 ungefär då går de Inge lägre

zzr94092
11 april 2022 · 4 385 Inlägg

För klent batteri,generator...

Joelssss
11 april 2022 · 10 Inlägg

tack för svar men undar mer om någon är kunnig och kan försöka hjälpa mig ta reda på något mer specifikt big_smile

Joelssss
11 april 2022 · 10 Inlägg

Mitt batteri är ett 95 ah agm med 12.7 vilo spänning så de är nog friskt skulle jag tro och generatorn är 100 ampere med nytt kol men laddar konstigt den laddar som mest vid låga varv som tomgång och blir mindre ju mer jag varvar någon som vart med om liknande?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2022 · 17 466 Inlägg

Batteriet är i sin konstruktion gjort för att ligga på 12,7-12,8 volt. Allt annat är "överspänning". Om jag skulle koppla ur mina batterier hemma som laddas av solceller på exakt 14,4v fortfarande så sjunker de rätt snart under 13 volt. Trots batteribank på 220Ah.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelssss
12 april 2022 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Batteriet är i sin konstruktion gjort för att ligga på 12,7-12,8 volt. Allt annat är "överspänning". Om jag skulle koppla ur mina batterier hemma som laddas av solceller på exakt 14,4v fortfarande så sjunker de rätt snart under 13 volt. Trots batteribank på 220Ah.

Och då menar du att de troligtvis är min generator som är problemet?

Brådhis * Voff voff *
12 april 2022 · 10 277 Inlägg

Joelssss skrev:

Hybrid_ skrev:
Batteriet är i sin konstruktion gjort för att ligga på 12,7-12,8 volt. Allt annat är "överspänning". Om jag skulle koppla ur mina batterier hemma som laddas av solceller på exakt 14,4v fortfarande så sjunker de rätt snart under 13 volt. Trots batteribank på 220Ah.

Och då menar du att de troligtvis är min generator som är problemet?

Väldigt förenklat kan man säga att ett batteri kan egentligen bara hålla max 12,9V ungefär, allt däröver är egentligen "direkt från generatorn".

Lite som att fylla bränsletanken ända upp i röret och sedan bara mäta nivån. Då står rörets höjd för 13-14V medan själva tanken står för 0-12,9V.

Så jag skulle säga att om det sjunker till "runt 13V" så orkar inte generatorn med, men batteriet gör sitt jobb. Således, generatorn är antingen klen eller trött...

Senast redigerat av Brådhis (12 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
12 april 2022 · 5 719 Inlägg

Lyssnar bara på P1 och har aldrig råkat ut för det du säger!
-Har du laddat batteriet?

zzr94092
13 april 2022 · 4 385 Inlägg

Haha,P1..den var kul...

Senast redigerat av zzr94092 (13 april 2022)

Joelssss
13 april 2022 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Lyssnar bara på P1 och har aldrig råkat ut för det du säger!
-Har du laddat batteriet?

Jag har alltså då två basar och 6 högtalare som drivs på slutsteg och det drar mycket ström men inte så mycket så att en 100 ah generator inte kan hänga med

Joelssss
13 april 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Joelssss skrev:

Hybrid_ skrev:
Batteriet är i sin konstruktion gjort för att ligga på 12,7-12,8 volt. Allt annat är "överspänning". Om jag skulle koppla ur mina batterier hemma som laddas av solceller på exakt 14,4v fortfarande så sjunker de rätt snart under 13 volt. Trots batteribank på 220Ah.

Och då menar du att de troligtvis är min generator som är problemet?

Väldigt förenklat kan man säga att ett batteri kan egentligen bara hålla max 12,9V ungefär, allt däröver är egentligen "direkt från generatorn".

Lite som att fylla bränsletanken ända upp i röret och sedan bara mäta nivån. Då står rörets höjd för 13-14V medan själva tanken står för 0-12,9V.

Så jag skulle säga att om det sjunker till "runt 13V" så orkar inte generatorn med, men batteriet gör sitt jobb. Således, generatorn är antingen klen eller trött...

Okej tack för hjälpen men jag har provat 3 olika generatorer en 65 ah en 80ah och den jag har nu men det är inte stor skillnad med hur mycke dom laddar och för mig känns de som att från 65 till 100 ah borde de väl ha hänt något?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2022 · 17 466 Inlägg

Om volt stabiliserar sig vid 13 som lägst så ser jag inte problemet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelssss
13 april 2022 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om volt stabiliserar sig vid 13 som lägst så ser jag inte problemet?

Det är inte att det stannar vid 13 det är vid 13 om jag inte har någon volym på, Vrider jag på fullt efter den har gått ner till 13 så ligger de närmare 12.3 - 12.5 och jag ser inte att det kan vara nå bra? Jag menar om jag har 14 volt när jag startar och den stannar där så länge jag inte spelar musik så borde det väl vara något fel? Min kompis har ganska likt ljudsystem och har en 80 ah generator men stannar vid 14 volt hela tiden. inga extra batterin eller så

granadadr
13 april 2022 · 7 286 Inlägg

testat att ej ha på stereon å köra?? vad händer då ?? man bör alltid göra en jämförelse,, min scorpio ligger på 13,7 volt på tomgång,, mina mondeo 14,5 volt,,  men laddar sämre när det är riktigt varmt,, ex vid 30 plus laddade min mongo ,ca 13 volt,, var lite orolig,, men morgonen därpå  så laddade den 14,0 å sjönk under dagen,,  då fläktar mm mm fick gå för fullt för att hålla värme borta från coupe å motor,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2022 · 17 466 Inlägg

Tjocklek på kablage bör ses över. Även jordpunkters skick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelssss
13 april 2022 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tjocklek på kablage bör ses över. Även jordpunkters skick.

Okej tack det var lite de jag ville höra smile det är trotsallt en bil från 94 så kanske är likabra att byta ut de små kablarna till grövre kabel.

Joelssss
14 april 2022 · 10 Inlägg

Hej! Har nu på ren slump sett att när jag slår av bilen och startar den så laddar den upp sig till 14 volt igen och kan göra så när den går ner så där lågt men varför vill den inte ladda upp sig när jag bara åker?

Joelssss
14 april 2022 · 10 Inlägg

Joelssss skrev:
Hej! Har nu på ren slump sett att när jag slår av bilen och startar den så laddar den upp sig till 14 volt igen och kan göra så när den går ner så där lågt men varför vill den inte ladda upp sig när jag bara åker?

Det är en Volvo 940 1994 med b230fd ifall de skulle säga nåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang