Passat 1.8t -03 läcker olja och ryker

sst22
16 april 2022 · 5 Inlägg

Hej,

Är inte så kunnig och skulle behöva hjälp med att lokalisera orsaken till varför min passat 1.8t -03 läcker olja. Se bilder.

Det som händer några minuter efter att motorn startat är att olja sakta börjar droppa ner från baksidan/passagerarsidan av motorn på vad jag antar är avgassystemet. Det resulterar i att oljan bränns och det börjar ryka och lukta illa.

Är bilen stående så bildas oljefläckar på backen efter ett tag. Har försökt se vart ifrån oljan kommer men det är inte lätt.

Har tagit lite bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243034/243034-af4437b6c05fa5259a5cf5c5c6faa606.jpg

Under den här skruven samlas en del olja:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243034/243034-93be687c2e6768aaf25f822bae60f08c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243034/243034-04e4d348d436b1e11464342b948394d3.jpg

Oljan landar här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243034/243034-dee648fd8d464222aec5fd0c8d9fb043.jpg

Kan det vara ventilkåpspackningen? Bilen har rullat 22k och olja byttes nyligen, problemet uppstod ca 2 veckor efter.

Senast redigerat av sst22 (16 april 2022)

jaka54
16 april 2022 · 5 680 Inlägg

Ser onekligen ut som om oljan kom från ventilkåpspackningen.

Daspassatz
18 april 2022 · 33 Inlägg

Ja, hade samma läck på min 1.8T, dem är enkla att byta själv på den motorn. smile

sst22
18 april 2022 · 5 Inlägg

Hittade felet, det är 2 sprickor i ventilkåpan... Någon som vet om det funkar att laga tillfälligt med tex kemisk metall?
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243034/243034-9d32a99bcf842f6ccc57373cbe8a84a8.jpg

zzr94092
18 april 2022 · 4 378 Inlägg

Kamkedjan som är sträckt och skaver mot kåpan! Blir ras om du kör mera...kolla på "Stefan Bergmans" forum,, jag vet inte hur man länkar...tyvärr..

jaka54
18 april 2022 · 5 680 Inlägg

Du verkar ha en kamkedja/sträckare som är på väg att ge upp! -Skulle byta direkt om jag vore du

mb_pucken
18 april 2022 · 5 083 Inlägg

Oh det där känner man igen sedan man jobbade på vag.. har för mig att oljereturen sätts igen i spännaren som gör att kedjan sträcks som bara fan. Frågan är hur resten av motorn mår. Laggerbanor till kammarna brukar ta ordentligt med stryk när det där händer. Inte ovanligt att oljetrycksröret till turbon sätts igen samtidigt när det blir oljekoks.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
18 april 2022 · 5 813 Inlägg

De där motorerna är ju kända för oil sludge om man slarvat med oljebytena. Förmodligen behöver hela motorn tvättas invändigt, förutom att man byter kamkedja och spännare. Och sedan är det som sagt frågan hur lagren till kammarna mår... Det är tyvärr ett betydligt större och dyrare problem än bara ett litet oljeläckage.

sst22
18 april 2022 · 5 Inlägg

Helvete... Får ringa runt imorgon och höra vad det kan kosta, verkar iallafall kunna bli en dyr historia.

Isåfall kanske det är lika bra att bara köra på tills det rasar eller vad säger ni? Köpte bilen för 10k och mer än så är den nog inte värd..

krambriw
19 april 2022 · 424 Inlägg

Att fixa det på verkstad kommer kosta betydligt mer än 10k, inte mycket man får på verkstad för 10k
Tråkigt för 1.8T motorn är annars en trevlig o pigg motor särskilt när den är trimmad även om soppaförbrukningen är något hög med dagens mått mätt då allt ska gå på ingenting

Senast redigerat av krambriw (19 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang