Fjäder gick av och in i däck, laga?

trasigbil
23 april 2022 · 115 Inlägg

Antar att detta inte går att laga på däckverkstad eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-1460cc7fa6bd8f925421b9850bbfd66e.jpg

MickeEng
23 april 2022 · 480 Inlägg

Hallå!
Naä är nytt däck som gäller, den skadan går inte att laga tyvärr.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
trasigbil
23 april 2022 · 115 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Naä är nytt däck som gäller, den skadan går inte att laga tyvärr.

Tack för svaret. Misstänkte det!

torsen
23 april 2022 · 7 238 Inlägg

Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

trasigbil
23 april 2022 · 115 Inlägg

torsen skrev:
Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

Oj du har varit med om att däcket går sönder på två bilar? Jag som trodde jag hade otur. Var det när du körde iväg från stillastående också? Förstår inte hur det gick till! Å andra sidan är det inte mycket jag förstår om bilar. En Corolla kör jag.

Senast redigerat av trasigbil (23 april 2022)

Utmarks-Loke
23 april 2022 · 5 836 Inlägg

Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

MickeEng
23 april 2022 · 480 Inlägg

torsen skrev:
Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

Hallå!

Jaha vad är det för bil???
Går fjäder av och bestämmer sig för att gå ut ur fjädersätet och punktera däcket tror att fjäder skiter i vad det är för bil.

Hade en V50 som fjädern brustit bak i bärarmen, visste om det gick igenom besiktningen för att man måste i princip plocka av hjulet för att se uppifrån om fjädern är hel,

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
mb_pucken
23 april 2022 · 5 087 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MickeEng
23 april 2022 · 480 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Är du full eller vilket jobb du har har då smile

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
mb_pucken
23 april 2022 · 5 087 Inlägg

MickeEng skrev:

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Är du full eller vilket jobb du har har då smile

Nejdå jag är helt nykter, skrev lite konstigt såg jag :-p men efter 14år som bilmekaniker så har jag vart med om en del :-) där ibland nästan gjort i byxan när en framfjäder på en bil small när jag gick förbi. Ett par andra har jag hört på håll :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
23 april 2022 · 10 279 Inlägg

Även jag har varit med om att dels få en framfjäder i däcket (BMW 118d -09) under körning,vilket helt klart var en spännande upplevelse, och dels att fjädrar går av när bilen står parkerad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
23 april 2022 · 5 836 Inlägg

Tre av de fyra fjädrarna på min 118d har gått av och jag märkte inte när något hände. Kanske de gick av när bilen stod? När ena framfjädern gick blev bilen väldigt låg, jag fattar inte hur jag skulle ha kunnat köra in på grusvägen utan att ha märkt det, men kanske gick den av medan bilen stod.

Annars tänker jag på en polack jag träffade på en rastplats utanför Strömstad. Han hade råkat ut för samma sak, fjäderbrott och punktering. Han var inte alls glad över det, när han var långt hemifrån och långt från resans mål.

husseman
23 april 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm, farligt med fjädrar som går av på "fel" ställe. Men många går av sista varvet neråt o ligger kvar tryggt o säkert i fjäderbenet. Dessa blir ingen tragedi i bilprovningen.
mvh/husse

Steff240
24 april 2022 · 1 018 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Inga skador på sidan av däcket går att laga.

Jag håller faktiskt inte med här tongue
Jag körde emot en sten med ett av hjulen på lastbilssläpet och fick då ett hål i däcksidan. Inte så stort förvisso, som en 10-krona kanske.

Åkte in till däckverkstaden och trodde väl att det där däcket bara var att kassera. Surt för däcket var i det närmaste helt nytt sad
Men däckgubben sa att "fan, stommen verkar ha klarat sig bra så vi testar att laga det" och limmade en kappa på insidan.

Det har rullat på i 1,5 år nu big_smile

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

Vita_Vargen
25 april 2022 · 1 281 Inlägg

Steff240 skrev:

Vita_Vargen skrev:
Inga skador på sidan av däcket går att laga.

Jag håller faktiskt inte med här tongue
Jag körde emot en sten med ett av hjulen på lastbilssläpet och fick då ett hål i däcksidan. Inte så stort förvisso, som en 10-krona kanske.

Åkte in till däckverkstaden och trodde väl att det där däcket bara var att kassera. Surt för däcket var i det närmaste helt nytt sad
Men däckgubben sa att "fan, stommen verkar ha klarat sig bra så vi testar att laga det" och limmade en kappa på insidan.

Det har rullat på i 1,5 år nu big_smile

Finns alltid undantag till alla regler wink Sen har väl lastbilsdäck lite kraftigare stomme än ett vanligt personbilsdäck samt risken för personskador vid ett däckhaveri på ett släp mot på en personbil är nog också något som bör tas med i kalkylen smile

Mew
25 april 2022 · 2 160 Inlägg

trasigbil skrev:

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

Kanske, kanske inte. Det är ju materialet som blivit "sprött" så det till slut gått av av det konstanta tryck som ligger på fjädern, så om det nu påverkat så var det i så fall bara droppen som fick bägaren att rinna över. Det lär i så fall ha hänt någon gång strax efteråt ändå. Med andra ord är det ingen fara att göra så som du gjort.

Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på, och även de flesta andra bilmärken händer det på titt som tätt tycker jag. Bytte fjäder på svärföräldrarnas Peugeot Partner av den anledningen förra året, där var det dock nedersta varvet som gått av så fjädern inte låg så mycket i spänn längre. Samma sak upptäcktes på vår Civic förra besiktningen, där hade vi däremot inget klonkade som svärföräldrarna hade, utan det märktes först med bilen upphissad och fjädern avlastad. Undrar hur det kommer sig. Annorlunda materialval/tjocklek jämfört med äldre bilar?

Senast redigerat av Mew (25 april 2022)

Utmarks-Loke
25 april 2022 · 5 836 Inlägg

Mew skrev:
Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på...

Är det så? Har börjat misstänka det för nu har som sagt tre av fyra fjädrar gått på min 1-serie. Jag har nog aldrig, under mina över 20 år i gamla bilar, haft fjäderbrott förut. Verkar helt klart vara en svag punkt på de bilarna. Och jag köpte förstås inte original när jag bytte, det blev riktiga Lesjöfors istället. Så kul är det inte att byta fjädrar, även om det är ganska enkelt på 1-serien.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (25 april 2022)

trasigbil
25 april 2022 · 115 Inlägg

Mew skrev:

trasigbil skrev:

mb_pucken skrev:

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

Kanske, kanske inte. Det är ju materialet som blivit "sprött" så det till slut gått av av det konstanta tryck som ligger på fjädern, så om det nu påverkat så var det i så fall bara droppen som fick bägaren att rinna över. Det lär i så fall ha hänt någon gång strax efteråt ändå. Med andra ord är det ingen fara att göra så som du gjort.

Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på, och även de flesta andra bilmärken händer det på titt som tätt tycker jag. Bytte fjäder på svärföräldrarnas Peugeot Partner av den anledningen förra året, där var det dock nedersta varvet som gått av så fjädern inte låg så mycket i spänn längre. Samma sak upptäcktes på vår Civic förra besiktningen, där hade vi däremot inget klonkade som svärföräldrarna hade, utan det märktes först med bilen upphissad och fjädern avlastad. Undrar hur det kommer sig. Annorlunda materialval/tjocklek jämfört med äldre bilar?

Hehe ja till och med jag förstår att man kan spola av en bil utan att fjädrarna ska gå sönder, men jag tyckte det var intressant att tvätten faktiskt kan ha fått bägaren att rinna över för mina gamla fjädrar.

Jag lägger lite extra och köper Lesjöfors istället för nåt billigt skräp. Nu var det dubbdäck som gick sönder, dagen innan jag skulle sätta på sommardäck så det var väl lite tur i oturen, men helst skulle jag slippa ha skitfjädrar för det var sju åtta millimeter kvar på dessa till ingen nytta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang