Varningslampa för öppen dörr lyser, trots stängda dörrar.

torsen
27 april 2022 · 7 202 Inlägg

Som rubriken har jag problem med att varningslampan för öppen dörr lyser hela tiden på min Suzuki Jimny.
Fenomenet uppstod i s m a jag monterade "eldosa" för drag.
Har kollat alla dörrkontaker - dioden lyser även med samtliga 3 kontakter demonterade.
Egentligen är problemet inte så stort, men jag undrar hur mycket ström en sådan liten lysdiod kan dra.
Går inte att mäta med multimeter.
Förmodligen drar klockan och "backup:en" för stereon mer.
Någon som VET vad en sådan liten diod kan dra?

Brådhis * Voff voff *
27 april 2022 · 10 245 Inlägg

Problemet är väl mer om bilen så att säga är aktiv och inte somnar för att den tror att dörren är öppen, då drar du ju ur batteriet tämligen kvickt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
28 april 2022 · 2 152 Inlägg

Försvinner problemet om du kopplar ur eldosan? Annars skulle jag tippa på en skadad kabel som ligger och jordar mot karossen, kanske kabeln till bakluckans kontakt/brytare. Kanske lade sig lite dumt under tiden du var där bak och pillade på elen?
De kontakterna bryter väl jordkretsen, så blir ju inte mer symtom än det du har. På t ex 240 är det inte ovanligt med skavda kablar eller brytare som felar invändigt, vilket leder till att innerbelysningen lyser konstant i "dörrläget" (de har ju ingen varningslampa för öppen dörr).

Senast redigerat av Mew (28 april 2022)

torsen
28 april 2022 · 7 202 Inlägg

Med skammens rodnad tindrande på mina kinder måste jag berätta följande.
När innerbelysningens 3-läges strömställare ställes i läge mitten = belysningen tänds vid öppen dörr, slocknar indikeringslampan.
I 3-lägesbrytarens vänstra och högra läge lyser indikeringslampan konstant.
Har ju bara ägt bilen i 6 år och aldrig, vad jag vet, pillat på strömställaren i taket.
Måste ha kommit åt strömställaren med förarstolens nackskydd när jag lyfte ut stolen för att komma åt kabelstammen under stolen.
Någon annan förklaring har jag inte.

Tack för förslagen/råden!

B t w - hur mycket kan den lilla indikeringsdioden dra?

Jesper328
28 april 2022 · 2 333 Inlägg

torsen skrev:
Med skammens rodnad tindrande på mina kinder måste jag berätta följande.
När innerbelysningens 3-läges strömställare ställes i läge mitten = belysningen tänds vid öppen dörr, slocknar indikeringslampan.
I 3-lägesbrytarens vänstra och högra läge lyser indikeringslampan konstant.
Har ju bara ägt bilen i 6 år och aldrig, vad jag vet, pillat på strömställaren i taket.
Måste ha kommit åt strömställaren med förarstolens nackskydd när jag lyfte ut stolen för att komma åt kabelstammen under stolen.
Någon annan förklaring har jag inte.

Tack för förslagen/råden!

B t w - hur mycket kan den lilla indikeringsdioden dra?

Ström = effekt / spänning.
Så säger vi att lampan ligger på 2 watt (troligen mindre), och vilospänningen på 12v så får vi 2 / 12 = 0,16A.

Tror jag. 😂

Up the RA
trubbelturbo
28 april 2022 · 1 442 Inlägg

Är det dessa lampor du syftar på, som inte fungerar?

https://static-cdn.sr.se/images/93/ce527a80-05d5-495b-a558-ef120eb3520d.jpg?preset=512x288

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang