Lyckades inte få liv i min bil med dött batteri.

Vansterfilen
3 maj 2022 · 95 Inlägg

Hej,

Glömde lamporna på i min Peugeot 107 som den slarv jag är. En kompis kom till undsättning i hennes äldre Peugeot. Minuspoolen på hennes batteri var helt otillkomlig på grund av något plastskydd som satt över, så vi körde den svarta sladden mellan plåten på båda bilarna. Men min bil vägrade starta trots upprepade försök. Måste den svarta sladden sitta i minuspoolen på den hjälpandes bilen för att det ska funka med startkablar?

Efter detta prövade vi att putta bilen. Jag puttade på och hon hade tändningen på och tredje växeln i. (Då jag hörde i ngn Youtube-video att det var tredje växeln som gällde.) Fick säkert upp bilen i 10 km/h eller så, hon släppte kopplingen och jag såg hur bakljusen började lysa dovt och bilen hoppade till, men motorn kom inte riktigt igång. Efter detta prövade vi med första växeln men nu lös verkligen ingenting i bilen. Inte ens varningssymbolerna när jag slår igång tändningen, så vi fick inte igång bilen då heller.

Ska det inte funka att putta igång bilen om man rullar med tändningen i, foten på kopplingen och växel i och sedan långsamt dra upp kopplingen? Går det inte om batteriet är helt dött?

Eleeb90
3 maj 2022 · 345 Inlägg

Hej! Den svarta minus kabeln bör sitta på den hjälpande bilens minuspol för att det ska funka.
På den mottagande bilen kan man dock jorda kabeln i någon metalldel. Så brukar man göra.

Om bilen som ska hjälp startas har helt dött batteri alltså helt slut. (dvs alltför låg spänning) Då funkar det inte att rulla igång den. Antingen tar man in och laddar batteriet med laddare.
Det enklaste är dock att koppla hjälp start kablar och låta den hjälpande bilen stå igång ett tag 5-10 minuter då laddas batteriet upp tillräckligt på den "mottagande" bilen.
Sen är det bara vrida om nyckeln och köra.
Låt dock hjälpstartskablarna sitta kvar tills den andre bilen är igång. Sen är det bara koppla bort kablarna. Så laddar bilens generator för egen maskin

Btw rull starta kan man göra med allt från tvåan till trean. Springer man igång den kör jag oftast 2an annars om det är utförsbacke eller man blir bogserad tar man 3e växeln mvh

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (3 maj 2022)

Mossan1
3 maj 2022 · 2 823 Inlägg

Minus i motorns metall är hur bra som helst.  På lackerad plåt är det inte bra.

Får man ingen bra kontakt går det att köra direkt från batteri till batteri.
Men, då ska det först vara väl ventilerat, eller, vetskap om att ingen strömrusning skett nyligen.
I sådant fall kan gas ligga runt batteriet och en gnista få batteriet ifråga att explodera.
Därför bör man ansluta på strömgivarbatteriet sist så ev gnista blir så långt bort från tomma batteriet som möjligt.

Rullstart fungerar bara om det finns tillräckligt med batteri för bränslepumpar och databoxar.
Moderna bilar kräver ganska mycket ström bara där.

Sätt startkablar enl ovan och låt givarbilen gå och ladda mottagarbatteriet ca 5min och prova sen att starta.
Få sedan batteriet fulladdat.

Senast redigerat av Mossan1 (3 maj 2022)

Vansterfilen
5 maj 2022 · 95 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Den svarta minus kabeln bör sitta på den hjälpande bilens minuspol för att det ska funka.
På den mottagande bilen kan man dock jorda kabeln i någon metalldel. Så brukar man göra.

Om bilen som ska hjälp startas har helt dött batteri alltså helt slut. (dvs alltför låg spänning) Då funkar det inte att rulla igång den. Antingen tar man in och laddar batteriet med laddare.
Det enklaste är dock att koppla hjälp start kablar och låta den hjälpande bilen stå igång ett tag 5-10 minuter då laddas batteriet upp tillräckligt på den "mottagande" bilen.
Sen är det bara vrida om nyckeln och köra.
Låt dock hjälpstartskablarna sitta kvar tills den andre bilen är igång. Sen är det bara koppla bort kablarna. Så laddar bilens generator för egen maskin

Btw rull starta kan man göra med allt från tvåan till trean. Springer man igång den kör jag oftast 2an annars om det är utförsbacke eller man blir bogserad tar man 3e växeln mvh

Mvh

Mossan1 skrev:
Minus i motorns metall är hur bra som helst.  På lackerad plåt är det inte bra.

Får man ingen bra kontakt går det att köra direkt från batteri till batteri.
Men, då ska det först vara väl ventilerat, eller, vetskap om att ingen strömrusning skett nyligen.
I sådant fall kan gas ligga runt batteriet och en gnista få batteriet ifråga att explodera.
Därför bör man ansluta på strömgivarbatteriet sist så ev gnista blir så långt bort från tomma batteriet som möjligt.

Rullstart fungerar bara om det finns tillräckligt med batteri för bränslepumpar och databoxar.
Moderna bilar kräver ganska mycket ström bara där.

Sätt startkablar enl ovan och låt givarbilen gå och ladda mottagarbatteriet ca 5min och prova sen att starta.
Få sedan batteriet fulladdat.

Tack för era svar! Har fortfarande inte lyckats få liv i bilen. Innan vi prövade med att rulla igång bilen så lös vissa interiörslampor och varningslampor svagt, men efter det är allt stendött. Prövade med startkablar idag igen, på en bil vars minuspol var lättillgänglig, men trots att jag lät den stå i fem minuter så visade bilen inget tecken på liv. Inga lampor etc fungerar.

Har nu köpt en nödstartare. En billig variant (https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ … 700.13728/) Men om det inte funkar vet jag inte vad jag ska göra. Kanske testa något sånt här? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-608201/

Vill helst slippa ta ut batteriet/byta ut det då jag har tummen mitt i handen och relativt fattig at the moment.

Utmarks-Loke
5 maj 2022 · 5 836 Inlägg

Ja, batterilddaren i länken hade nog gjort gott. Om nu inte batteriet är förstört av att ha blivit så fullständigt tömt, det brukar dom inte riktigt tycka om

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2022 · 10 279 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Den svarta minus kabeln bör sitta på den hjälpande bilens minuspol för att det ska funka.
På den mottagande bilen kan man dock jorda kabeln i någon metalldel. Så brukar man göra.

Om bilen som ska hjälp startas har helt dött batteri alltså helt slut. (dvs alltför låg spänning) Då funkar det inte att rulla igång den. Antingen tar man in och laddar batteriet med laddare.
Det enklaste är dock att koppla hjälp start kablar och låta den hjälpande bilen stå igång ett tag 5-10 minuter då laddas batteriet upp tillräckligt på den "mottagande" bilen.
Sen är det bara vrida om nyckeln och köra.
Låt dock hjälpstartskablarna sitta kvar tills den andre bilen är igång. Sen är det bara koppla bort kablarna. Så laddar bilens generator för egen maskin

Btw rull starta kan man göra med allt från tvåan till trean. Springer man igång den kör jag oftast 2an annars om det är utförsbacke eller man blir bogserad tar man 3e växeln mvh

Mvh

Mossan1 skrev:
Minus i motorns metall är hur bra som helst.  På lackerad plåt är det inte bra.

Får man ingen bra kontakt går det att köra direkt från batteri till batteri.
Men, då ska det först vara väl ventilerat, eller, vetskap om att ingen strömrusning skett nyligen.
I sådant fall kan gas ligga runt batteriet och en gnista få batteriet ifråga att explodera.
Därför bör man ansluta på strömgivarbatteriet sist så ev gnista blir så långt bort från tomma batteriet som möjligt.

Rullstart fungerar bara om det finns tillräckligt med batteri för bränslepumpar och databoxar.
Moderna bilar kräver ganska mycket ström bara där.

Sätt startkablar enl ovan och låt givarbilen gå och ladda mottagarbatteriet ca 5min och prova sen att starta.
Få sedan batteriet fulladdat.

Tack för era svar! Har fortfarande inte lyckats få liv i bilen. Innan vi prövade med att rulla igång bilen så lös vissa interiörslampor och varningslampor svagt, men efter det är allt stendött. Prövade med startkablar idag igen, på en bil vars minuspol var lättillgänglig, men trots att jag lät den stå i fem minuter så visade bilen inget tecken på liv. Inga lampor etc fungerar.

Har nu köpt en nödstartare. En billig variant (https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ … 700.13728/) Men om det inte funkar vet jag inte vad jag ska göra. Kanske testa något sånt här? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-608201/

Vill helst slippa ta ut batteriet/byta ut det då jag har tummen mitt i handen och relativt fattig at the moment.

Batteriladdaren och "Powerbanken" du köpt kostar tillsammans troligen mer än (eller iaf lika mycket som) ett nytt batteri.

Dock tror jag att du kan ladda upp det du har, det är mer sannolikt att ni inte lyckats få kontakt ordentligt vid starthjälpsförsöken än att batteriet gett upp. Det är dock inte omöjligt att djupurladdningen tagit knäcken på batteriet om det redan var lite till åren...

Se till att få igång bilen genom starthjälp, kör en halvtimme, startar bilen efter det så är allt frid och fröjd. Startar den inte så byter du batteriet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
5 maj 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
När man meckar med bilar så är en batteriladdare ett måste , samt en multimeter. De här sakerna kostar runt 500:- på ex Biltema.

Vad du ska göra är att först ladda ditt batteri!! Efter några timmars laddning ska batteriet visa 12,6V  eller över (du mäter med multimetern inställd på likspänning/ 20V.

Senast redigerat av jaka54 (5 maj 2022)

uhlin
5 maj 2022 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När man meckar med bilar så är en batteriladdare ett måste , samt en multimeter. De här sakerna kostar runt 500:- på ex Biltema.

Vad du ska göra är att först ladda ditt batteri!! Efter några timmars laddning ska batteriet visa 12,6V  eller över (du mäter med multimetern inställd på likspänning/ 20V.

En multimeter säger tyvärr inget om batteriets skick. Till det behövs en riktig batteritestare

Vansterfilen
5 maj 2022 · 95 Inlägg

Tack för samtliga svar! Nödstartaren/Powerbanken jag köpte startade bilen galant, trots ett stendött batteri som inte visade något tecken på liv överhuvudtaget! Rekommenderas om någon också har en mindre bil som behöver lite starthjälp. Körde runt ett tag och nu startar bilen utan problem som tidigare.

Sabang
5 maj 2022 · 170 Inlägg

Kontrollera att batteripolerna verkligen sitt åt ordentligt på polerna på batteriet., Annars händer dessa problem..

MickeEng
5 maj 2022 · 480 Inlägg

Hallå!
Härligt att det löste sig. Ta nu bilen ut på en roadtrip så att batteriet hinner ladda upp till full laddning. Tror inte att batteriet har tagit skada om det tar imot laddning efter en kortare tur.
Ta en multimeter och kolla vad generatorn laddar när bilen står på tomgång borde vara minst 13,5 volt. Kolla typ nästa dag att batteriet håller laddningen så ska det inte vara några problem.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
jaka54
5 maj 2022 · 5 731 Inlägg

Att mäta batterispänningen säger inte allt men det är en början! 
Egentligen  ska man mäta batterispänningen samtidigt som man belastar batteriet (startar motorn t.ex)...men det är lite överkurs om man är nybörjare...

MickeEng
6 maj 2022 · 480 Inlägg

jaka54 skrev:
Att mäta batterispänningen säger inte allt men det är en början! 
Egentligen  ska man mäta batterispänningen samtidigt som man belastar batteriet (startar motorn t.ex)...men det är lite överkurs om man är nybörjare...

Ja visst är det efter 42år i branschen, men som sagt alltid en början.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang