Volvo S70 1998 A traktor bygge.

victor001
3 maj · 2 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo s70 årsmodell 1998 med växellåda m56. jag och en polare håller på att bygga om denna till en a-traktor. Vi är klara med allt och nu är det endast växelspärr kvar.

VI beställde en bricka online som skulle stoppa 3,4 och 5an. Men tyvärr så passade den inte. Vi har sedan dess försökt fabricera våran egen växelspärr genom att försöka fästa metall vid växelspakens bas. Men som ni ser på bilderna så gick det inte så bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243187/243187-87ceba44b9d0a945f3b6762ae1db9999.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243187/243187-beb6c627c582dac906a44e8b5e33367f.jpg

Vet någon ett bra sätt att spärra växlarna på där man inte behöver ta ut växellådan? Finns det färdiggjorda växelspärrar att köpa?
Mvh Victor

Steff240
3 maj · 695 Inlägg

Varför passade inte den köpta spärrplattan? Går det inte att modifiera den eller tillverka en ny som passar bättre?

victor001
3 maj · 2 Inlägg

Steff240 skrev:
Varför passade inte den köpta spärrplattan? Går det inte att modifiera den eller tillverka en ny som passar bättre?

Den vi köpt hade hål där det var tänkt att skruva på metallplattan med skruv. Men det fanns inga skruv hål på växelspaken och växelspärren passade inte alls. Vi försökte sedan att modifiera den genom att såga och borra men som man kan se på en av bilderna så gick det inte att skruva ner skruvarna i plasten vid växelspakens fot.

Steff240
3 maj · 695 Inlägg

Någon form av spärrplatta är nog ändå bäst lösning... Hur ser det ut där växellänkaget går in i lådan? Kanske går att sätta nånting där, eller för den delen ta bort, för att hindra de höga växlarna att gå i.

Jag har dålig koll på de här bilarna och det är svårt att ge handfasta tips över nätet roll

iameskimoe
27 maj · 14 Inlägg

Fick du fram nån lösning på denna spärr?. Har samma bekymmer nämligen.

Volvo 855 "Familjebilen" (1996)
Bragus
måndag 09:03 · 1 Inlägg

Hej.
Spärrplattan som finns att köpa till nyare V70 är gjord för kortare slagläge mellan t.ex. 1-2 eftersom den ska sitta längre ner närmare växellådan och den ska, som ni upptäckt skruvas fast vilket inte går på V70 -97-99.
Modifiera topp och bottenläge på den inköpta spärrplattan så att den klarar lite längre växellägen (topp-botten).
Använd dom 4:a bultarna som håller i hela "huset" för växelföraren och tillverka "ben" från varje bult som svetsas fast i den modifierade spärrplattan ovanpå plastlocket ni borrat sönder.

Var fick ni ut varvsignalen?  . . . om det var från generatorn . . . . vilken lindning lödde ni på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang