Audi TT 05 bilen varnar att batteriet inte laddar

Snarlos
8 maj 2022 · 10 Inlägg

Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2022 · 14 047 Inlägg

Snarlos skrev:
Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Är batteriet fräscht?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Snarlos
8 maj 2022 · 10 Inlägg

Vettemannen skrev:

Snarlos skrev:
Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Är batteriet fräscht?

/Benny

Batteriet är inte nytt men de håller ström

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2022 · 14 047 Inlägg

Snarlos skrev:
Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Först skriver du att generatorn laddar batteriet och längre ner så ska du köpa ny generator. Jag förstår inte detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj 2022 · 17 475 Inlägg

Vettemannen skrev:

Snarlos skrev:
Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Först skriver du att generatorn laddar batteriet och längre ner så ska du köpa ny generator. Jag förstår inte detta.

/Benny

Problemet är att den larmar. Gissningsvis pga för låg spänning eller elektronikfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Snarlos
8 maj 2022 · 10 Inlägg

Vettemannen skrev:

Snarlos skrev:
Hej. Ska sälja bilen nu till sommarn men måste fixa detta problem först. Bilen varnar för att batteriet inte laddas och tjuter lite då och då väldigt irreguljärt.
Saken är den att generatorn laddar visst batteriet. Har testat att byta kontakter till generatorn som skulle kunna glappa men de fungerar inte. Nästa steg anser jag är att köpa en ny generator och testa de men vill kolla om någon hade någon idé först.

Alla svar uppskattas!

Först skriver du att generatorn laddar batteriet och längre ner så ska du köpa ny generator. Jag förstår inte detta.

/Benny

Funderar om de är någon kontakt i generatorn som är glapp. Jag har ingen annan idé.

Generatorn fungerar, batteriet fungerar. Bilen varnar för att det inte fungerar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj 2022 · 17 475 Inlägg

Har du kollat hur mycket den laddar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Steff240
8 maj 2022 · 1 017 Inlägg

Ibland går det ju att enbart byta kolen/laddningsregulatorn i generatorn, klart billigare än byte till en ny generator.
Även att renovera generatorn kan vara billigare än en ny.

Snarlos
8 maj 2022 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du kollat hur mycket den laddar?

Ja den laddar som den ska. 13,9 volt

Snarlos
8 maj 2022 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
Ibland går det ju att enbart byta kolen/laddningsregulatorn i generatorn, klart billigare än byte till en ny generator.
Även att renovera generatorn kan vara billigare än en ny.

Ja det går men symptomen känns konstiga för att de ska vara just kolen men jag ska undersöka det också. Tack

xXSammy
8 maj 2022 · 6 569 Inlägg

Om bilen laddar men ändå tänder varningslampan så är det antingen fel på kabeln mellan motorstyrningen och generator eller så är "smart charge" i generatorn som gått sönder

Moderna bilar laddar efter behov, visserligen ett äldre påhitt som t.ex. Ford började med när Focus 98 lanserades.

Haft en bil som hade dålig jordkabel, har du startkablar i närheten kan du prova jorda mellan motor och batteri
Edit: Antar bilen är för gammal för att ha batteriövervakning?

Senast redigerat av xXSammy (8 maj 2022)

De/Dem
zzr94092
8 maj 2022 · 4 387 Inlägg

Vad laddar den om du drar på alla förbrukare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang