Få diesel att gå bättre

Tacticalnuke
9 maj 2022 · 3 Inlägg

Hej!
Har precis köpt min första diesel, en 2.0TDI A3 från 2010. Har inte haft med diesel att göra innan så har inte så bra koll. Jag har köpt ett chip till bilen och byggt ett eget avgassystem.

Men nu till frågan, det jag undrar är hur man kan få motorn att gå bättre eller ”renare”. Det är inget fel på bilen. Men det jag syftar på är ifall man kan göra rent eller byta ut speciella delar i motorn eller på bilen som tex blivit dåliga iom körning eller som på annat sätt sänker prestandan. Tänker inte på sportluftfilter eller de självklara ”prestandaökande” sakerna utan mer på de saker som man i vanliga ifall inte tänker på.

Hoppas ni förstår frågan, det ska gå att göra hemma i ett garage och ett + ifall det inte kostar något.
Tacksam för svar smile

Utmarks-Loke
9 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Om bilen har partikelfilter kan du göra en regenerering av det kanske, för att få bättre flöde, men det kommer förmodligen inte ge något. Spridarna kan rengöras i ultraljudstvätt men det är massor med jobb, potentiell risk att förstöra något, och förmodligen inget att tjäna på saken. Man kanske kan rengöra insug och ventiler från sot som EGR-ventilen släppt in. Men det är egentligen inte så mycket man kan göra på en modern dieselbil.

uhlin
9 maj 2022 · 2 834 Inlägg

Funkar bilen som den ska så låt bli och skruva är mitt råd.... Har aldrig riktigt förstått det där med och skruva på saker som bevisligen funkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang