Positionsljus på släpvagn ur funktion

vanilj10
10 maj 2022 · 102 Inlägg

Höger positionsljus på släpvagn ur funktion. Testat med ny glödlampa och ny lykta men felet kvarstår. Tips på vad jag ska göra?

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 293 Inlägg

Kommer det ström från dragbilen? Börja att mäta i kontaktstycket och leta dig sedan bakåt tills du kommer till lyktan. Någonstans längs vägen upphör strömmen... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
vanilj10
10 maj 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:
Kommer det ström från dragbilen? Börja att mäta i kontaktstycket och leta dig sedan bakåt tills du kommer till lyktan. Någonstans längs vägen upphör strömmen... smile

Bra fråga 👍. Allt annat lyser och fungerar som det ska.

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 293 Inlägg

vanilj10 skrev:

Brådhis skrev:
Kommer det ström från dragbilen? Börja att mäta i kontaktstycket och leta dig sedan bakåt tills du kommer till lyktan. Någonstans längs vägen upphör strömmen... smile

Bra fråga 👍. Allt annat lyser och fungerar som det ska.

På sambons V50 -10 så lyste inte ena sidans positionsljus på släpet. Jag kröp under och kunde konstatera att en kabel var av till släpvagnskontakten på bilen. Skarvade ihop den och nu lyser allt som det ska. Så en funktion = en kabel. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
11 maj 2022 · 1 026 Inlägg

På en del lite billigare släpvagnar jag har sett så har tillverkaren av någon anledning hämtat strömmen till positionsljusen på sidorna med en "strömtjuv" på kabelstammen istället för en riktig förgrening hmm
En riktig tattarlösning för strömtjuvarna brukar ärga sönder ganska fort...

vanilj10
11 maj 2022 · 102 Inlägg

Steff240 skrev:
På en del lite billigare släpvagnar jag har sett så har tillverkaren av någon anledning hämtat strömmen till positionsljusen på sidorna med en "strömtjuv" på kabelstammen istället för en riktig förgrening hmm
En riktig tattarlösning för strömtjuvarna brukar ärga sönder ganska fort...

Låter onekligen taffligt… Detta är ett Fogelstasläp iaf ☺️

vanilj10
11 maj 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:

vanilj10 skrev:

Brådhis skrev:
Kommer det ström från dragbilen? Börja att mäta i kontaktstycket och leta dig sedan bakåt tills du kommer till lyktan. Någonstans längs vägen upphör strömmen... smile

Bra fråga 👍. Allt annat lyser och fungerar som det ska.

På sambons V50 -10 så lyste inte ena sidans positionsljus på släpet. Jag kröp under och kunde konstatera att en kabel var av till släpvagnskontakten på bilen. Skarvade ihop den och nu lyser allt som det ska. Så en funktion = en kabel. smile

Blir till att försöka hitta eventuella brott på kabeln 🙈👍

zemet
11 maj 2022 · 4 047 Inlägg

Innan du lägger för mycket tid så försök felsöka vad det är som felar, är det din släpvangskontakt på bilen elle släpets kontakt som är trasig.

Fungerar belysningen på en annan kärra om du kopplar din bil med den?
Fungerar kärrans belysning om du kopplar den på en annan bil?

Spontan gissning så har kontakten på din bil gått sönder, det gör dem med tiden.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
11 maj 2022 · 7 264 Inlägg

Jordfel är, enligt min erfarenhet, inte ovanligt på släpvagnar.

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 293 Inlägg

torsen skrev:
Jordfel är, enligt min erfarenhet, inte ovanligt på släpvagnar.

Jordfel brukar sällan bara släcka en lampa utan snarare skapa discobelysning på alltihop. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
vanilj10
11 maj 2022 · 102 Inlägg

zemet skrev:
Innan du lägger för mycket tid så försök felsöka vad det är som felar, är det din släpvangskontakt på bilen elle släpets kontakt som är trasig.

Fungerar belysningen på en annan kärra om du kopplar din bil med den?
Fungerar kärrans belysning om du kopplar den på en annan bil?

Spontan gissning så har kontakten på din bil gått sönder, det gör dem med tiden.

Sant! Kollar det först.

vanilj10
11 maj 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Jordfel är, enligt min erfarenhet, inte ovanligt på släpvagnar.

Jordfel brukar sällan bara släcka en lampa utan snarare skapa discobelysning på alltihop. smile

Än så länge inget disco 💃 🕺🏼 iaf ☺️.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang