Garanti ärende: måste välja bland Meca, Mekonomen eller AD. Vilken är bäst?

souljabel
12 maj 2022 · 4 Inlägg

Jag har medium garanti för min bil genom Solid Försäkring och fick välja mellan Meca, Mekonomen och AD för felsökning och eventuellt åtgärda felet. Ville till Bilmetro men Solid har inte avtal med dem. Vilken tycker ni är bäst bland de tre verkstadskedjor? Jag har bara erfarenhet med Mekonomen men det är för vanliga service, inga reparationer.

För att kort beskriva felet handlar det om en manuell s3 2012 med 8500 mil som jag har ägt i ett år. Under vintern märkte jag att växling från 1 till 2 kändes hårda och inte lika smidig som förut. typ att den inte glider till tvåan, utan hoppar för en bit och gör en "grinding noise". Gjorde lite research på nätet och såg att det är ganska vanligt för manuell bilar på vintern men nu när det är 10+ grader kvarstår känslan.

Tänkte att jag kan lika gärna utnyttja garantin och se om de kan åtminstone hitta felet, om felet inte täcks av garantin. Har ni tankar eller erfarenhet kring problemet får ni gärna kommentera om vad det kan vara.

Tack på förhand

Utmarks-Loke
12 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Det är nog hugget som stucket. Mekonomen har haft en del dåligt rykte om sig men verkstäderna är ju självstående och vissa är bra och andra mindre bra.

torsen
12 maj 2022 · 7 233 Inlägg

Har ingen erfarenhet av AD och MECA - men MYCKET dålig erfarenhet av Mekonomen.
Mekonomen har, enligt min erfarenhet och kunskap, stor andel anställda från Arbetsförmedlingen och med bidrag för nyanlända och personer med funktionsnedsättning.
Jag och flera andra har råkat ut för att bilar fått transporterats till annan verkstad efter att Mekonomenverkstäder p g a okunnighet förstört bilar.
Så Mekonomen skulle jag välja bort.

Mossan1
12 maj 2022 · 2 796 Inlägg

Verkstäderna är fristående, så det är individuellt vilka som är bra eller mindre bra.  Sitter i lokala personalen till 95%.

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2022 · 10 276 Inlägg

Personligen hade jag valt AD -> Meca (-> Mekonomen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
12 maj 2022 · 2 156 Inlägg

Mossan1 skrev:
Verkstäderna är fristående, så det är individuellt vilka som är bra eller mindre bra.  Sitter i lokala personalen till 95%.

Så är det ja. Vet en hel del skräckexempel från en viss mekonomenverkstad, men de två närmaste Menonomenverkstäder till mig nu är båda väldigt bra. Antar att de andra kedjorna har likande variationer. Så det är svårt att rekommendera något bara utifrån det. Smidigaste är att höra sig för lokalt, kanske i någon facebookgrupp eller liknande. smile

souljabel
12 maj 2022 · 4 Inlägg

Bor i Gävle, om det hjälper.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 17 466 Inlägg

TS: Du har pratat med SOLID antar jag? Har de gett dig klartecken?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
12 maj 2022 · 8 864 Inlägg

Får du välja Mekonomen i Uppsala Kungsängsvägen 4 så är ju det garanterat bästa allternativet.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 17 466 Inlägg

Eftersom bilen fungerar så har SOLID en punkt de kallar för skönhetsfel, av ringa betydelse. Tror inte de kommer att ta på sig ansvar. Sålunda kan TS välja vilken verkstad som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
souljabel
12 maj 2022 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
TS: Du har pratat med SOLID antar jag? Har de gett dig klartecken?

Hybrid_ skrev:
Eftersom bilen fungerar så har SOLID en punkt de kallar för skönhetsfel, av ringa betydelse. Tror inte de kommer att ta på sig ansvar. Sålunda kan TS välja vilken verkstad som helst.

De öppnade ärendet och hänvisa mig till de tre verkstäder för felsökning. Bilen fungerar utan problem, men något måste ju vara fel såsom det känns.  Vi får se vad de kommer med.

Stefankarlsson
3 juni 2022 · 4 Inlägg

Kan de verkligen tvinga en välja mellan olika verkstäder? har ingen bra erfarenhet av mekonomen bland annat.

Mew
3 juni 2022 · 2 156 Inlägg

Stefankarlsson skrev:
Kan de verkligen tvinga en välja mellan olika verkstäder? har ingen bra erfarenhet av mekonomen bland annat.

De har ju ett samarbete med vissa specifika verkstäder. Det är din bil, du får lämna in den precis var du vill, men inte om du vill att de ska stå för kostnaderna. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang