Köpråd Volvo v50 2.4

Addeman97
22 maj · 19 Inlägg

Tjena, såg en v50 2.4 bensin ute på blocket för 27tusen. Den har dock gått 24tusen mil, är det nåt att ha eller borde man leta vidare? Mvh Adrian smile

Mack Forum- och sitemoderator
22 maj · 25 383 Inlägg

Årsmodell?
Allmänt skick?

Bara miltal säger inte så mycket. Men V50, framförallt tidiga årgångar, är väl inte direkt kända för att vara de allra pålitligaste. Mycket barnsjukdomar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mossan1
22 maj · 1 208 Inlägg

2.4 motorn är samma som V70N har och är pålitlig.
Har den 5vxl manuell är det vanlig M56 också.
För 27kkr bör det vara en 2007-2008.
Annars är den dyr.

24k mil är för övrigt ingenting, och på så gammal bil som även nyaste V50 är, så är individuella skicket avsevärt viktigare än milen.

Runt 60k mil börjar manuella M56'or bli trötta, om dom fått åtminstone ett oljebyte.
(ingår ej i ordinarie service)

5cyl 2.4 finns åtskilliga med över 60k mil som rullar på helt oöppnade, bara dom servas.

Aisin automaterna blir trötta runt 40k, men kan spöka redan innan 30k om dom inte fått något oljebyte.
Ingår inte heller i ordinarie service.

V50 i övrigt är inte Volvos hållbarhet, men heller inte direkt dåliga. Mycket gemensamt med Ford Focus, som är en av dom bättre Europa Ford'arna.

ABS enheten var en sjuka på tidiga V50.

Addeman97
22 maj · 19 Inlägg

Mossan1 skrev:
2.4 motorn är samma som V70N har och är pålitlig.
Har den 5vxl manuell är det vanlig M56 också.
För 27kkr bör det vara en 2007-2008.
Annars är den dyr.

24k mil är för övrigt ingenting, och på så gammal bil som även nyaste V50 är, så är individuella skicket avsevärt viktigare än milen.

Runt 60k mil börjar manuella M56'or bli trötta, om dom fått åtminstone ett oljebyte.
(ingår ej i ordinarie service)

5cyl 2.4 finns åtskilliga med över 60k mil som rullar på helt oöppnade, bara dom servas.

Aisin automaterna blir trötta runt 40k, men kan spöka redan innan 30k om dom inte fått något oljebyte.
Ingår inte heller i ordinarie service.

V50 i övrigt är inte Volvos hållbarhet, men heller inte direkt dåliga. Mycket gemensamt med Ford Focus, som är en av dom bättre Europa Ford'arna.

ABS enheten var en sjuka på tidiga V50.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /100973715
här är den, en 2006a

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj · 15 193 Inlägg

Tändningslåset är en felkälla med. En vacker dag kan det bara ge upp och låsa fast nyckeln. Kolla så AC kyler. Och acceptera inget "Den behöver bara fyllas på"

Mossan1
23 maj · 1 208 Inlägg

Du får bilda dig en uppfattning om bilarna själv.

Men servicehistorik, aktuellt skick och vad den har för utrustning osv är viktigare än milen.
Kolla så allt funkar.  Ac är ofta dyrt att laga. "Behöver fyllas" är nästan alltid större fel man håller tyst om, men, att man får kompetteringsfylla efter 10-15 år är inte ovanligt.

En uppsättning säsongshjul är dyrt.
Lätt att glömma.  Dåliga däck är åtskilliga tusen, och kamremmen har både mil OCH tidsintervall. Det som inträffar först.
Dvs skall bytas efter viss tid om så endast körd 10mil.
Karemsbyte är säkert 6000kr'ish.

Brådhis * Voff voff *
23 maj · 8 590 Inlägg

Tändningslås, generator och AC-kondensor skulle jag säga är "typfel" på C30/S40N/V50/C70N.

Som Mossan1 skriver så är det inte "Volvo-kvalitet", men ändå en rätt vettig bil för pengarna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang