Oljud och kraftförlust från motorn, bil: LIGIER IXO DCI 2011, motor: Lombardini DCI Tronic

FelixStj
3 juni 2022 · 5 Inlägg

Hej,
Jag har en Ligier IXO DCI 2011 ”Team 26” (mopedbil), motor: Lombardini DCI Tronic som förlorar kraft i uppförsbackar med ett oljud som kan beskrivas som en blandning mellan metall som skrapas och däck som slirar. (Vet dock att det inte är däcken som slirar).

I början så kom oljudet och enbart lite kraftförlust när jag gasade för mycket direkt efter att ha saktat ner för att åka upp i en uppförsbacke. Exempel: där jag bor så leder en raksträcka till en kurva som direkt leder till en brant uppförsbacke. Jag saktar ner i kurvan och trycker sedan gaspedalen lite för mycket vilket därmed leder till oljudet från motorn och kraftförlusten.

Det här har sedan utvecklats till att oljudet kommer mycket oftare och det räcker med att jag saktar ner lite i en uppförsbacke eller innan en uppförsbacke och sedan gasar (behöver inte längre vara maxgas) för att oljudet och kraftförlusten ska komma. Kraftförlusten är mycket större nu men oljudet låter likadant som alltid.

För ett tag sedan fick jag ett rosthål i avgasröret som Mekonomen lagade, då försvann oljuden och kraftförlusten ett tag. Det lät mindre i mopedbilen också när man körde, nu låter det lika mycket igen som innan men jag kan inte se några hål på avgasröret igen. Oljuden och kraftförlusten är alltså tillbaka värre än någonsin igen också.

Igår så behövde jag väja för en buss genom att köra in på en privatpersons infart då vägarna där jag bor är lite smala. När jag skulle åka så körde jag ner i diket med det främre högerhjulet. Jag gasade och kom upp ur diket men då när jag skulle fortsätta upp för backen så kom det värsta oljudet jag har hört. Det lät som att motorn skrek och jag kom ingen vart. Jag rullade in på infarten igen, prövade igen och upplevde samma horribla oljud igen. Jag stängde av bilen i några minuter och prövade sedan igen; då funkade den precis som vanligt…

Det känns inte heller som att oljudet kommer ifrån avgasröret heller, det låter mer som att det kommer ifrån motorn…
Jag bifogar en bild på bilen, motorn och avgasröret.https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243442/243442-45a0484118bb59105ab51ddaee61f132.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243442/243442-cd0ebc90754ec170c07f30af730985c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243442/243442-4e3880ebe31d3ffa2d4f4cc9ddc7608e.jpg

Är det någon som har någon aning vad för problem detta är och hur jag kan åtgärda det? Uppskattar all hjälp och kunskap jag kan få! Tack så mycket på förhand, //Felix

Jesper328
3 juni 2022 · 2 371 Inlägg

I och med det låter lite som däckskrik så skulle jag nog undersöka variatorn och dess komponenter.

Varvar motorn mycket medans ljudet kommer, eller tappar själva motorn varvtal?

Up the RA
Utmarks-Loke
3 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Ja, variatorn var min första tanke också men svårt att gissa utan att vara på plats och höra ljudet

FelixStj
3 juni 2022 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
I och med det låter lite som däckskrik så skulle jag nog undersöka variatorn och dess komponenter.

Varvar motorn mycket medans ljudet kommer, eller tappar själva motorn varvtal?

Näe jag skulle nog säga att motorn tappar varvtal och inte att den varvar för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang