Nivåreglering

pellenurr
15 juni 2022 · 5 Inlägg

Hej och tack för forument finns till.
Nu till min fråga har en MERCEDES BENZ 230 TE 1991 som har helt tappat fjädringen bak hoppar som en kanin samt när jag var på besiktingen fanns det inga bromsar bak kan det vara fel på tryckackumulator eller har nivåreglering  exploderat. Har försökt att lufta bromsen bak men inget resutat. jag såg att det sitter två ackumulatorer är båda för fjädringen snälla hur fungerar det. PELLENURR.

mb_pucken
15 juni 2022 · 5 087 Inlägg

När den blir hård i fjädringen så brukar gasklockorna vara dåliga. Är den extramt ljud så kolla nivån på vätskan till fjädringen. Sitter vänster fram, är det slut på vätskan så brukar det bero på lekage. Antingen i dämpare eller rören.
Det systemet sitter inte ihop med bromsarna så brist på bromsar hör inte ihop.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pellenurr
16 juni 2022 · 5 Inlägg

OK det finns inget läckage men om man kör i ett gupp så hoppar den som en kanin. Men varför är det två ackumulatorer och är inte nivårgleringen ihop kopplat med bromsen har jag för mig och är båda ackumulatorerna för dämpningen.

Steff240
16 juni 2022 · 1 016 Inlägg

Nivåregleringen och bromsarna är 2 separata system, men det finns en lastkännande ventil bak som känner av hur mycket last du har, och doserar bromsverkan efter det.

granadadr
16 juni 2022 · 7 286 Inlägg

Steff240 skrev:
Nivåregleringen och bromsarna är 2 separata system, men det finns en lastkännande ventil bak som känner av hur mycket last du har, och doserar bromsverkan efter det.

då borde den ju ha MER bromsar bak,, ju lägre, ju tyngre borde den ju tro den är wink och ju mer bromsar bak, smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
pellenurr
16 juni 2022 · 5 Inlägg

OK tack för svaren kan nämna att jag har tagit bort staget på lastkännande ventilen för att testa men jag tror att är det läckage i gasklockorna så slutar funktionen för ventilen och bromsen att fungera det måste nog vara tryck för att den skall fungera. Men är det en gasklocka för vänster och en för höger eller skall båda fungera för båda sidor hej.

Steff240
16 juni 2022 · 1 016 Inlägg

granadadr skrev:

Steff240 skrev:
Nivåregleringen och bromsarna är 2 separata system, men det finns en lastkännande ventil bak som känner av hur mycket last du har, och doserar bromsverkan efter det.

då borde den ju ha MER bromsar bak,, ju lägre, ju tyngre borde den ju tro den är wink och ju mer bromsar bak, smile

Jag borde kanske förtydligat mig lite och sagt att den ventilen nog inte hör ihop med hans problem, men det glömde jag lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang