Låsbultar - vilka ska man köpa?

nkvc
17 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej!

Har äntligen köpt min drömbil som kom med oz-fälgar. Har varit med om däck och fälgstöld för ett par år sen när jag körde Golf R med cadiz-fälgar och vill helst undvika detta den här gången. 

Finns det låsbultar som är bättre än andra? T.ex. mcgard? Eller är det egentligen skitsamma vilka man har och den som får för sig att ta fälgarna kommer göra det oavsett?

Isåfall kan jag tänka mig att ha 4 olika låsbultar på varje hjul för att göra det så jävligt som möjligt för eventuella tjuvar, om man nu ens kan ha 4 låsbultar.

Nåja, är väldigt tacksam för alla bra tips.

Mvh smile

Senast redigerat av nkvc (17 juni 2022)

Utmarks-Loke
18 juni 2022 · 5 814 Inlägg

Låsbultar är skräp för om man slinter liten med nyckeln och förstör spåret har man stora problem. Men det finns låsbult som är lite mindre illa, tex. dessa ser ut att ha en relativt robust nyckel/specialhylsa:

https://www.j-spec.se/exterior/spacers/ … ylsa-svart

Den här typen skall du dock undvika som pesten:

https://www.skruvat.se/Lasbultar-P437068.aspx

zemet
18 juni 2022 · 4 030 Inlägg

Jag har ingen erfarenhet själv av rim guard. Och det kanske inte finns så det passar din modell heller. Och 350 dollar är ganska dyrt.

Men det verkar som en bra produkt på pappret iaf, kan ske något för dig att överväga.
https://us.rimgard.com/

torsen
18 juni 2022 · 7 202 Inlägg

Det går inte att skydda hjulen för tjuvar - endast för ärligt folk.
Dessutom, har du aldrig stått i kö för skifta mellan sommar och vinterhjul och vise versa,  hos en "gummigubbe".
Och sett hur de behandlar "stöldskydden" när bilägaren glömt eller tappat bort "låsnyckeln/-hylsan".
Hjultjuvarna är minst lika skickliga som gummigubbarna.

Det enda hjullås som är förtroendeingivande är originallåset för utvändiga reservhjulet på Suzuki Samurai.
Men det har ju du ingen glädje av.
Tyvärr har Suzuki sparat in på det förträffliga låset på nya Jimny.

Förslagsvis fälgar med så trånga "brunnar" att ingen hylsa går att slå på hjulskruven/-muttern och dessutom invändigt nyckeltag på skruven/muttern.
Har sett detta på en USA-bil.

Svenska_bil
18 juni 2022 · 218 Inlägg

Har sett några tester utav Rimguard och de verkar onekligen jäkligt jobbiga att bryta upp och tar lång tid.
Nackdelen är att dom kommer säkert försöka bryta och bända så fälgarna kommer få märken och skav vid eventuella stöldförsök.

Lucif3r
18 juni 2022 · 2 183 Inlägg

Vill dom ha hjulen så kommer dom ta hjulen. Det enda låsbultar gör är att göra processen lite långsammare, och med stor risk att tjuvarna blir frustrerade och skadar bilen också...

Här är en hyffsad video där olika låsbultar testas, inkl rimguard(eller snarlik, kommer inte ihåg); https://www.youtube.com/watch?v=T846G3bNGgs

torsen
19 juni 2022 · 7 202 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vill dom ha hjulen så kommer dom ta hjulen. Det enda låsbultar gör är att göra processen lite långsammare, och med stor risk att tjuvarna blir frustrerade och skadar bilen också...

Här är en hyffsad video där olika låsbultar testas, inkl rimguard(eller snarlik, kommer inte ihåg); https://www.youtube.com/watch?v=T846G3bNGgs

Så hände med min Plymouth när jag hade svetsat muttrarna på extraljusen.
Ett jättestort kryss på motorhuv och baklucka - förutom insparkade extraljus.
Ursäkta o t.

granadadr
19 juni 2022 · 7 270 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Har sett några tester utav Rimguard och de verkar onekligen jäkligt jobbiga att bryta upp och tar lång tid.
Nackdelen är att dom kommer säkert försöka bryta och bända så fälgarna kommer få märken och skav vid eventuella stöldförsök.

dem suger lika mkt som andra wink

https://www.youtube.com/watch?v=T846G3bNGgs

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
nkvc
19 juni 2022 · 3 Inlägg

Tack till er som tog er tiden att läsa och svara.

Ska kika lite närmare på rimgard och mcgard men annars verkar det väl vara lite som jag misstänkte. Vill någon ta fälgarna, så kommer h*n kunna ta fälgarna oavsett eller i vissa fall skada bilen som hämnd för att man gjort det för svårt.

Blir till att skaffa en säkerhetsmekanism utöver låsbulten som jag har och så är det bara att hoppas på att eventuell tjuv tycker det skulle bli jobbigt eller risken stor att bli påkommen då det tar extra tid att få loss fälgarna.

MrHyde
19 juni 2022 · 635 Inlägg

nkvc skrev:
Tack till er som tog er tiden att läsa och svara.

Ska kika lite närmare på rimgard och mcgard men annars verkar det väl vara lite som jag misstänkte. Vill någon ta fälgarna, så kommer h*n kunna ta fälgarna oavsett eller i vissa fall skada bilen som hämnd för att man gjort det för svårt.

Blir till att skaffa en säkerhetsmekanism utöver låsbulten som jag har och så är det bara att hoppas på att eventuell tjuv tycker det skulle bli jobbigt eller risken stor att bli påkommen då det tar extra tid att få loss fälgarna.

Har för mig att man kan lägga till dyra fälgar och däck på försäkringen så att man blir ersatt (hyfsat) rätt summa om dom blir stulna, kanske inte skadar att slå en signal till försäkringsbolaget och be att få prata med någon kunnig om det?

Live long, and prosper.
torsen
20 juni 2022 · 7 202 Inlägg

MrHyde skrev:

nkvc skrev:
Tack till er som tog er tiden att läsa och svara.

Ska kika lite närmare på rimgard och mcgard men annars verkar det väl vara lite som jag misstänkte. Vill någon ta fälgarna, så kommer h*n kunna ta fälgarna oavsett eller i vissa fall skada bilen som hämnd för att man gjort det för svårt.

Blir till att skaffa en säkerhetsmekanism utöver låsbulten som jag har och så är det bara att hoppas på att eventuell tjuv tycker det skulle bli jobbigt eller risken stor att bli påkommen då det tar extra tid att få loss fälgarna.

Har för mig att man kan lägga till dyra fälgar och däck på försäkringen så att man blir ersatt (hyfsat) rätt summa om dom blir stulna, kanske inte skadar att slå en signal till försäkringsbolaget och be att få prata med någon kunnig om det?

Har hört och läst samma sak.
Försäkringsbolaget ersätter inte för dyrare fälgar - endast originalfälgar och originaldäck - med avdrag för ålder och körsträcka.

zemet
20 juni 2022 · 4 030 Inlägg

granadadr skrev:

Svenska_bil skrev:
Har sett några tester utav Rimguard och de verkar onekligen jäkligt jobbiga att bryta upp och tar lång tid.
Nackdelen är att dom kommer säkert försöka bryta och bända så fälgarna kommer få märken och skav vid eventuella stöldförsök.

dem suger lika mkt som andra wink

https://www.youtube.com/watch?v=T846G3bNGgs

Kul video!
Rimguard var ju nästan sämst av alla tycker jag, speciellt om man fakturerar in priset...

Har man en smal kofot och lägger något mellan fälg och lås så lär man ju få bort den utan att skada fälgen.

Ganska nedslående resultat i videon tyvärr, verkar ju inte finnas något bra sätt att skydda sig mot tjuvar....

Större risk att man ställer till det för sig själv skulle jag gissa.

Senast redigerat av zemet (20 juni 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2022 · 13 674 Inlägg

zemet skrev:

granadadr skrev:

Svenska_bil skrev:
Har sett några tester utav Rimguard och de verkar onekligen jäkligt jobbiga att bryta upp och tar lång tid.
Nackdelen är att dom kommer säkert försöka bryta och bända så fälgarna kommer få märken och skav vid eventuella stöldförsök.

dem suger lika mkt som andra wink

https://www.youtube.com/watch?v=T846G3bNGgs

Kul video!
Rimguard var ju nästan sämst av alla tycker jag, speciellt om man fakturerar in priset...

Har man en smal kofot och lägger något mellan fälg och lås så lär man ju få bort den utan att skada fälgen.

Ganska nedslående resultat i videon tyvärr, verkar ju inte finnas något bra sätt att skydda sig mot tjuvar....

Större risk att man ställer till det för sig själv skulle jag gissa.

ja bryt mot tex en iskrapa i plast och det blir aldrig i hela ett märke i fälgen..  men när man ser hur den sitter fast så är jag inte det minsta förvånad..  just den delen visar dom ju inte i sin egna video.  och man ser ju ganska tydligt att dom bs när dom gör sin reklamfilm. för ingen är så dålig på att bryta med något..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang