Volkswagen Polo 2005 skakig motor vid tomgång

NoobMechanic69
21 juni 2022 · 71 Inlägg

Var ute och körde och motorn tappade effekt och blev svårkörd vid låg hastighet, tex när man ska fickparkera så dör motorn lätt. Något ostabil tomgång också och det kändes som motorn inte gick på alla cylindrar. Jag lyfte på huven och såg att ena tändstiftet var något ur position, dvs hade krupit uppåt ur sin plats. Tändstiftet på bilden med en röd pil på ---->https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-e9c64999368c5a20d82b985c85ae09a1.jpg

Så jag tryckte ner den igen och då gick motorn bättre igen. Inte lika skakig. Men det är många faktorer här som gör att det är svårt för mig att peka ut exakt vad felet är. Förstår att det är svårt för er också bara genom att kolla på lite bilder och läsa min tråkiga beskrivning. smile

Frågan är varför tändstiftet har krypit uppåt?
Motorn skakar en del (se klipp https://youtu.be/NtZeyMc0oO4) vilket kanske påverkar tändstiftet och att vibrationerna gjort att den börjat krypa uppåt? Är det normalt för en motorn att skaka så här mycket?
Dessutom ser det ut som att det läcker en del olja från motorn (se klipp https://youtu.be/OPJ-Svs2eaU) vilket också bidragit till att tändstiftet "smorts" och har krupit uppåt lättare?

Hur som helst nu när tändstiftet är på plats igen så går den bättre men man får ge den lite gas när man precis startat motorn. Se klipp https://www.youtube.com/shorts/0O0FCN1embw

Jag skulle behöva en liten förklaring på hur detta funkar och sambanden mellan problemen med oljeläckaget och vibrationerna.
Oljan ska ju inte finnas där tändstiften är och kan det vara pga det som gör att den är lite ostabil vid start och efter att man har gasat på lite så "bränner" viss del olja bort och det är lättare för tändstiftet att tända? Skulle det hjälpa att ut och köra med den ordentligt för att få bort oljan från tändstiften, dvs att man kan bränna bort oljan i hålen till tändstiften?

Jag är först och främt ute efter lite tip och trix för quick fix! Jag förstår att det är värre saker i grunden till problemet och det spekulerar jag gärna på men jag är inte sugen i första skedet på att göra en motorrenovering smile

Senast redigerat av Turbolaxxx (21 juni 2022)

simlar
21 juni 2022 · 5 525 Inlägg

Det är tändspolen du ser inte tändstiftet.

Varför tändspolen krupit upp är svårt att veta.

Motorn skakar för att den inte går på alla cylindrar.
Inte helt ovanligt att tändspolarna går sönder på dessa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
21 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Oljan i tändstiftsbrunnen kan komma från en läckande ventilkåpspackning. Brukar vara lätt att byta men jag vet inte hur de tär på de motorerna. Men försök att torka bort så mycket olja du kan med papper, och försök suga upp det som ligger nere vid tändstiftet. När det är rent ser du enklare vart läckaget är för att det kommer ny olja där

NoobMechanic69
27 juni 2022 · 71 Inlägg

simlar skrev:
Det är tändspolen du ser inte tändstiftet.

Varför tändspolen krupit upp är svårt att veta.

Motorn skakar för att den inte går på alla cylindrar.
Inte helt ovanligt att tändspolarna går sönder på dessa.

Utmarks-Loke skrev:
Oljan i tändstiftsbrunnen kan komma från en läckande ventilkåpspackning. Brukar vara lätt att byta men jag vet inte hur de tär på de motorerna. Men försök att torka bort så mycket olja du kan med papper, och försök suga upp det som ligger nere vid tändstiftet. När det är rent ser du enklare vart läckaget är för att det kommer ny olja där

Har nu rengjort och tagit bort så mycket olja jag kan. Fortfarande går motorn inte helt friskt. Rengjorde tändstiften och den ena var riktigt grisig. Alla var blöta av olja dessutom. Är det en idé att prova byta tändstift? Ägaren till bilen har ingen koll på när tändstiften senast byttes. Förmodligen har samma tändstift suttit där riktigt länge.

Senast redigerat av Turbolaxxx (27 juni 2022)

Utmarks-Loke
27 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Tändstift är billiga så man kan ju byta bara för att prova men min erfarenhet är att det sällan är fel på dom om de inte är så utbrända att det syns tydligt

NoobMechanic69
27 juni 2022 · 71 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tändstift är billiga så man kan ju byta bara för att prova men min erfarenhet är att det sällan är fel på dom om de inte är så utbrända att det syns tydligt

Vet inte hur det ska se ut när de är dåliga men de var rätt skitiga här är en bild efter jag rengjorde det ena tändstiften. Man ser (där det ska uppstå en gnista) att den varit rätt skitig och att jag ”skrapat” bort en del skit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-38a3b48595383d1d32a3e7d38987907d.jpg

Utmarks-Loke
27 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Det där såg inget vidare ut, om tändstiften är så skitiga nere på elektroden är det något som inte står rätt till. Det där kanske är rengjort men man ser ju att det finns rester av en ganska tjock beläggning. Har motorn möjligtvis börjat dra mycket olja?

NoobMechanic69
27 juni 2022 · 71 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där såg inget vidare ut, om tändstiften är så skitiga nere på elektroden är det något som inte står rätt till. Det där kanske är rengjort men man ser ju att det finns rester av en ganska tjock beläggning. Har motorn möjligtvis börjat dra mycket olja?

Den drar en del olja ja. Jag misstänker större problem än tändstiften…men just nu kanske man kan byta dem för att överhuvudtaget kunna köra på bilen tillfälligt eller iaf åtminstone till verkstaden. Eller är det en dum strategi?
Ägaren till bilen är less på reparera den och hon vill helst inte lägga ut några större belopp på den just denna månaden 😅

NoobMechanic69
28 juni 2022 · 71 Inlägg

Har upptäckt en ny grej efter jag bytte tändstiften. Den låter bättre nu vid start, och när man trycker på gasen varvar den upp lätt som vanligt men sen så tappar den kraft och hur mycket man än trycker ner gasen så går varvräknaren inte högre än 2000 rpm. Dock låter motorn lite bättre så jag tror inte de nya tändstift är något fel på utan det är mer något underliggande fel i motorn som ni misstänkte. Det är kanske en hel del oljaläckage inne vid kolvarna…

spillolja
28 juni 2022 · 4 024 Inlägg

jag bytte tändstiften på Golfen för någon månad sedan, dom gamla hade hängt med över 8000mil
någon enstaka huggning som fanns upphörde, det är vanligt att gummit runt tändstiftet får sprickor med misstäningar som följd, när man trycker på spolen på tändstiftet så behöver detta gummi smöjas med ett medel tex: https://www.autodoc.se/beru/994899?gshp … gKIxPD_BwE  BERU ZKF01 Fett, använd örontopp
mina tändpolar har hängt med i ca 23.000mil sedan bilen var ny utan symptom

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang