Hej
Jag felsöker tändningen på en Nissan primera -99
Eftersom jag inte får gnistor från tändstift har jag steg för steg demonterat tändningen och är nu inne vid tändspolen. Tändspolen ger inga gnistor , men är uppmätt enligt värden i Haynes och verkar funka.
Ett fynd var att det var kortis i kondensatorn, så jag har bytt ut den mot en liknande från mekonomen. Fortfarande ingen gnista.
Kondensatorn är eventuellt av fel värde, jag har en som ska vara kompatibel på väg i posten, ska testa den så snart den är här.
Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsöka ”innanför” tändspolen, Haynes föreslår att man ska lämna in bilen om man kommit så långt.
Jag är amatör vad det gäller bilar, men jobbar proffesionellt med elektronik, så bara jag kan förstå hur styrningen av tändningen funkar , så kan jag antagligen felsöka.
Tändningen är av typen med en optisk läsare med en skiva med skåror i.
Jag har kollat alla säkringar jag har hittat (bredvid batteriet och under ratten) och alla är ok. Finns det något relä i kedjan som kan spöka?
Genereras vågformen till tändspolen i distributorn (heter det så?) , eller behöver den också stimuli från ECU ’n? Det sitter en kontakt med fem pinnar som ska gå till ECU’n , finns det nåt där att undersöka?
Tacksam för en putt åt rätt håll…
Ska försöka få in en bild också