Toyota avensis -05 AC bekymmer

Niklas_J
9 juli 2022 · 152 Inlägg

Har en vän som har en avensis årsmodell runt 05.
De fick problem med att AC inte kylde när första värmen kom.

En verkstad gav diagnosen "elfel på kompressorn" (känns som en vag felbeskrivning) och vill byta den.

Eftersom jag inte kan just denna modell hade jag velat kolla kompressorn och ev schimsa om den som första steg istället för att de ska lägga 10k på att byta kompressorn.
Ingen panik då de är på semester nu så jag kan inte heller kontrollera.

Är det någon som har bra kännedom om denna modell och om kompressorn sitter någorlunda åtkomligt och om det är möjligt att schimsa om denna?

Mossan1
9 juli 2022 · 2 934 Inlägg

Startar AC med kall motor, men lägger av efter en stund? I synnerhet i varmt väder när den jobbar hårt?
Om ja kan det vara för stort spel i magnetkopplingen som du själv är inne på.  Startar den inte alls, kan man (med förnuft) ta ett kvastskaft eller liknande och försöka hjälpa magneten. Slår den då till och går en stund kan man misstänka samma sak.

Slår den aldrig till öht är det snarare brott i magneten eller liknande.
(Eftersom felet redan är inringat till kompressorn)

MrHyde
9 juli 2022 · 675 Inlägg

Niklas_J skrev:
Har en vän som har en avensis årsmodell runt 05.
De fick problem med att AC inte kylde när första värmen kom.

En verkstad gav diagnosen "elfel på kompressorn" (känns som en vag felbeskrivning) och vill byta den.

Eftersom jag inte kan just denna modell hade jag velat kolla kompressorn och ev schimsa om den som första steg istället för att de ska lägga 10k på att byta kompressorn.
Ingen panik då de är på semester nu så jag kan inte heller kontrollera.

Är det någon som har bra kännedom om denna modell och om kompressorn sitter någorlunda åtkomligt och om det är möjligt att schimsa om denna?

Vi kan väl börja med det uppenbara först; Är du en certifierad att röra ett AC-system? Om inte, gör det inte. Då har du inte tillräckligt med kunskap för att göra det och får inte enligt lag.

Live long, and prosper.
husseman
9 juli 2022 · 1 620 Inlägg

Hehe- mkt. man inte får göra enligt lag. Här vill ju en verkstad ha in dig -för de har köpt en fin maskin för 50k..men märker att det blir inga jobb. Alla vet att det finns "fulgas" för nån hundring flaskan. Elfel kompressor är magnetkopplingen eller kabelbrott. Byt magnetkoppling komplett, så har du förmodligen löst problemet. Sen fyller du din gas hos Mekonomenverkstad för 2k eller för 100:- om du väljer detta alternativ. Kommer bli samma slutresultat. mvh/husse

MrHyde
10 juli 2022 · 675 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- mkt. man inte får göra enligt lag. Här vill ju en verkstad ha in dig -för de har köpt en fin maskin för 50k..men märker att det blir inga jobb. Alla vet att det finns "fulgas" för nån hundring flaskan. Elfel kompressor är magnetkopplingen eller kabelbrott. Byt magnetkoppling komplett, så har du förmodligen löst problemet. Sen fyller du din gas hos Mekonomenverkstad för 2k eller för 100:- om du väljer detta alternativ. Kommer bli samma slutresultat. mvh/husse

Där bevisar du bara att du inte kan speciellt mycket om AC, det blir definitivt inte samma resultat med en dålig gasolblandning jämfört med R134a. Försök inte lura på folk nåt du inte vet nåt om. Eller tycker du kanske att det är bra att folk rullar runt med potentiella brandbomber?

Live long, and prosper.
zzr94092
10 juli 2022 · 4 415 Inlägg

Har en gammal bil som -05 R134a gas?

spillolja
10 juli 2022 · 4 066 Inlägg

had en golf från 00 det var R134a i denna
vissa nyare bilar har inte magnetkoppling är i städigt ingrepp och en bypass ventil stänger (eller delvis) när man vill ha AC

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
10 juli 2022 · 10 330 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har en gammal bil som -05 R134a gas?

R12 försvann väl redan på 90-talet från bilindustrin om jag minns rätt, så det bör vara R134 i en 05:a.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
10 juli 2022 · 2 934 Inlägg

Göra en omshimsning av en magnerkoppling behöver man inga certifikat för. Då öppnas inte systemet över huvudtaget.
Finns inte plats med komoressorn monterad kan man väldigt ofta bara lossa den och flytta fram så man når utan att lossa slangarna alls.

Har man tomt system, eller, ens ska fylla på SKA MAN VETA VAD MAN GÖR.
Man kan göra allt sämre.

Ac branschen vill gärna komma med att den blir en brandbomb med gasolinblandningen, men det vete katten om jag köper rakt av.
Spolarvätskan är inte att leka med heller.  I oskyddad plastbehållare nästan längst fram...
Hmmm.
Visst kan man hävda att det blir ännu en brandparameter men jag tycker det luktar lobbyverksamhet.

Men man ska veta vad man gör oavsett om man fyller AC system. Så man inte kvaddar det, om bortser från allt annat.

MrHyde
10 juli 2022 · 675 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ac branschen vill gärna komma med att den blir en brandbomb med gasolinblandningen, men det vete katten om jag köper rakt av.
Spolarvätskan är inte att leka med heller.  I oskyddad plastbehållare nästan längst fram...
Hmmm.
Visst kan man hävda att det blir ännu en brandparameter men jag tycker det luktar lobbyverksamhet.

Spolarvätska har man inte inne i kupén sist jag kollade roll

Sen kan man ju se miljöaspekten i det hela, R134a har en CO2e på 1430 så det kanske inte är så jävla dumt att det finns certifikat så att kunniga människor kan hålla på med så pass miljöfarliga gaser.
R12 ligger för övrigt på ca 11000 CO2e...

Live long, and prosper.
xXSammy
10 juli 2022 · 6 595 Inlägg

R134a kan inte explodera till skillnad mot gasol.

Men den "lilla" detaljen är ju ointressant. /s

Senast redigerat av xXSammy (12 juli 2022)

De/Dem
Niklas_J
10 juli 2022 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Göra en omshimsning av en magnerkoppling behöver man inga certifikat för. Då öppnas inte systemet över huvudtaget.
Finns inte plats med komoressorn monterad kan man väldigt ofta bara lossa den och flytta fram så man når utan att lossa slangarna alls.

Har man tomt system, eller, ens ska fylla på SKA MAN VETA VAD MAN GÖR.
Man kan göra allt sämre.

Ac branschen vill gärna komma med att den blir en brandbomb med gasolinblandningen, men det vete katten om jag köper rakt av.
Spolarvätskan är inte att leka med heller.  I oskyddad plastbehållare nästan längst fram...
Hmmm.
Visst kan man hävda att det blir ännu en brandparameter men jag tycker det luktar lobbyverksamhet.

Men man ska veta vad man gör oavsett om man fyller AC system. Så man inte kvaddar det, om bortser från allt annat.

Precis så.

Har ingen tanke på att kladda med att fylla skiten själv heller.
De relativt små pengarna en gasfyllning kostar på verkstad betalar på de och jag de få tillfällena det behövs.

Så tillbaka till frågan.

Någon som har jobbat med avensis och vet hur illa/bra det sitter?

MrHyde
11 juli 2022 · 675 Inlägg

xXSammy skrev:
R134a är också brandfarligt men den kan inte explodera till skillnad mot gasol.

Men den "lilla" detaljen är ju ointressant. /s

"5.1 Släckmedel
Lämpliga släckmedel: Materialet brinner ej. Vid brand i omgivningen: Använd lämpligt släckmedel.
Olämpliga släckmedel: Inga. "

Källa: https://www.linde-gas.se/sv/images/R134 … 443621.pdf

Nepp, inte brandfarligt.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang