Ang felkoder

chacha
11 juli 2022 · 7 Inlägg

Hej. Köpte nyss en ny bil och efter en dag började motorlampan lysa och bilen blev svårstartad gick också dåligt på tomgång vid start. Gjorde felsökning och dessa koder kom upp. Ringde då upp bilfirman och dom har nu bilen och håller på laga den. Dom påstår att dom bytt vattenpump, tändspole och nu säger dom att även trycksensoren till bensinen måste bytas. Då jag känner att jag inte litat fullt på denna bilfirma undrar jag om det kan stämma att dessa är felen utifrån felkoderna. Då jag absolut inte kan något om bilar vänder jag mig hit och hoppas kunna få någon klarhet i det.



https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191511/191511-51dfcb569fdacfa4207cff8d9158b5d1.jpg

Xebers76
11 juli 2022 · 2 284 Inlägg

Och där har vi ytterligare en tråd där det inte framkommer vad för typ av bil det gäller tongue

chacha
11 juli 2022 · 7 Inlägg

Det gäller en peugeot rcz smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juli 2022 · 14 084 Inlägg

chacha skrev:
Hej. Köpte nyss en ny bil och efter en dag började motorlampan lysa och bilen blev svårstartad gick också dåligt på tomgång vid start. Gjorde felsökning och dessa koder kom upp. Ringde då upp bilfirman och dom har nu bilen och håller på laga den. Dom påstår att dom bytt vattenpump, tändspole och nu säger dom att även trycksensoren till bensinen måste bytas. Då jag känner att jag inte litat fullt på denna bilfirma undrar jag om det kan stämma att dessa är felen utifrån felkoderna. Då jag absolut inte kan något om bilar vänder jag mig hit och hoppas kunna få någon klarhet i det.



https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191511/191511-51dfcb569fdacfa4207cff8d9158b5d1.jpg

Ny bil eller begagnad bil?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
chacha
11 juli 2022 · 7 Inlägg

En begagnade

Presidento Of World
12 juli 2022 · 3 335 Inlägg

Dom där är inget kul, inte ovanligt att kamkedjan sträckt sig och diverse felkoder som pekar på massa annat dyker upp.

Men oftast om motorlampan kommer så är det kamkedjan, kan givetvis vara något annat också men skall höra med en Peugeot tekniker under dagen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
12 juli 2022 · 6 593 Inlägg

P2685 - 5V matning

Denna felkod tyder på att det är kortslutning genom kommunikations nätverket, fungerar inte detta så slutar flera givare att fungera/läser fel

Lite beroende på hur kopplingsschemat ser ut så behöver det inte vara fel på allt som står utan en enskild komponent kan också slå ut systemet

Alla komponenter som går på det specifika nätverket ( 3ans? ) behöver kontrolleras

De/Dem
chacha
12 juli 2022 · 7 Inlägg

Presidento skrev:
Dom där är inget kul, inte ovanligt att kamkedjan sträckt sig och diverse felkoder som pekar på massa annat dyker upp.

Men oftast om motorlampan kommer så är det kamkedjan, kan givetvis vara något annat också men skall höra med en Peugeot tekniker under dagen.

Åh nej hoppas det inte är det då☹️

chacha
12 juli 2022 · 7 Inlägg

xXSammy skrev:
P2685 - 5V matning

Denna felkod tyder på att det är kortslutning genom kommunikations nätverket, fungerar inte detta så slutar flera givare att fungera/läser fel

Lite beroende på hur kopplingsschemat ser ut så behöver det inte vara fel på allt som står utan en enskild komponent kan också slå ut systemet

Alla komponenter som går på det specifika nätverket ( 3ans? ) behöver kontrolleras

Okej, kan det även göra att bilen blir svårstartad?

krambriw
12 juli 2022 · 435 Inlägg

Förardörrmodul - kan vara kabelbrott på g, vanligt på en rejält begagnad bil där förardörren öppnats många många gånger, särskilt i kallt väder då kabelstammens ledare är stela pga av kyla/frost. Har själv bytt sådana stammar på två "kvalitetsfordon" dvs Audi

Presidento Of World
12 juli 2022 · 3 335 Inlägg

chacha skrev:

Presidento skrev:
Dom där är inget kul, inte ovanligt att kamkedjan sträckt sig och diverse felkoder som pekar på massa annat dyker upp.

Men oftast om motorlampan kommer så är det kamkedjan, kan givetvis vara något annat också men skall höra med en Peugeot tekniker under dagen.

Åh nej hoppas det inte är det då☹️

Fick svar "90% av fallen betyder den felkoden att kamkedjan är rökt, kan även vara själva givaren"

Får hoppas att det är givaren själv!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
chacha
12 juli 2022 · 7 Inlägg

Presidento skrev:

chacha skrev:

Presidento skrev:
Dom där är inget kul, inte ovanligt att kamkedjan sträckt sig och diverse felkoder som pekar på massa annat dyker upp.

Men oftast om motorlampan kommer så är det kamkedjan, kan givetvis vara något annat också men skall höra med en Peugeot tekniker under dagen.

Åh nej hoppas det inte är det då☹️

Fick svar "90% av fallen betyder den felkoden att kamkedjan är rökt, kan även vara själva givaren"

Får hoppas att det är givaren själv!

Vilken utav felkoderna pekar på kamjedjan?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang