4073
Sök

Hjullager bmw e91 2006

8 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
Tjena! Behöver lite hjälp o tankar kring min Bmw Alpina D3 e91.
Bytta hjullager höger bak då det blev dåligt.
Utan vetskap av att abs sensorn satt i hjullagret så satt jag lagret åt fel håll.
Fick felkoder på abs höger bak och först antog jag att det kransen blev förstörd men sedan demonterade jag ner drivaxeln och kollade efter mitt abs krans. Insåg då att det ej fanns någon. Började söka omkring och fick då veta att det satt i hjullagret.
Demonterade diverse för att kunna kontrollera hjullagret och insåg de att jag suttit de åt fel håll.

Nu har jag köpt ett nytt, bytt de satt de åt rätt håll men har ännu kvar felkoderna. Bytte även givaren för jag kollade originalen och såg att den var lite misshandlad.
Någon som har tips och va jag kan kolla?

Kopplat upp dator och får 0km/h på högerbak hjul.

877 Inlägg
17 juli 2022
MarkusL_ skrev:
Tjena! Behöver lite hjälp o tankar kring min Bmw Alpina D3 e91.
Bytta hjullager höger bak då det blev dåligt.
Utan vetskap av att abs sensorn satt i hjullagret så satt jag lagret åt fel håll.
Fick felkoder på abs höger bak och först antog jag att det kransen blev förstörd men sedan demonterade jag ner drivaxeln och kollade efter mitt abs krans. Insåg då att det ej fanns någon. Började söka omkring och fick då veta att det satt i hjullagret.
Demonterade diverse för att kunna kontrollera hjullagret och insåg de att jag suttit de åt fel håll.

Nu har jag köpt ett nytt, bytt de satt de åt rätt håll men har ännu kvar felkoderna. Bytte även givaren för jag kollade originalen och såg att den var lite misshandlad.
Någon som har tips och va jag kan kolla?

Kopplat upp dator och får 0km/h på högerbak hjul.

Kolla så inte stiften i kontaktstycket till ABS-givaren böjt sig, brukar vara ganska veka så det har hänt mig nån gång. Visserligen inte på en BMW men det är ungefär samma lika på alla.
Har du kollat så inte magneten/kransen på hjullagret tagit skada? Dom är också ganska ömtåliga, speciellt om man pressar ur/i dom.
Nu menar jag givetvis inte att du varit vårdslös, men det är så lätt att skada grejerna och så extremt lite krävs för att den ska missa att läsa hela varvet.

Que Sera, Sera

4 565 Inlägg
17 juli 2022
TS har köpt ett nytt lager och bytt ut det felmonterade, tycker jag att jag läser mig till!

3 744 Inlägg
17 juli 2022
zzr94092 skrev:
TS har köpt ett nytt lager och bytt ut det felmonterade, tycker jag att jag läser mig till!

Det är lätt att skada saker vid monteringen och ny är inte alltid =hel. Tyvärr.

Givaren är inte ny, samt nu demonterad flera ggr. Kontakten i alla fall.
Där skulle jag också börja.

6 245 Inlägg
17 juli 2022
Man kan förmodligen lossa givaren från hjulnavet och dutta på den med en skruvmejsel eller annat järnföremål och se om det blir någon signal. Helst bör man göra det med en av de andra givarna först så man ser hur det skall se ut när det är ok.

8 Inlägg
17 juli 2022
Trådstartare
Hej alla! Tack för svaren.
Jag har bytt givaren då jag glömde motera av den första gången jag bytte lagret. Vid demonteringen av det första lagret jag satte åt fel håll så tog jag av givaren, den var lite skadad men inte spräckt eller grovt skadad.

Jag bytta lagret en andra gång då jag hade ett liggande från första köpet då jag tänkte byta på bägge sidor men struntade i de då det andra ej är dåligt.
Nu är det nytt lager och även ny givare.

Kan vara så att det är felmonterat eller att jag förstört magnet ringen vid montage, skall kontrollera era tips så återkommer jag:)

Mvh Markus

Sök