Köpa billig bil till pank man

Kallekunnig
26 juli 2022 · 7 Inlägg

Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2022 · 14 058 Inlägg

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Du kan inte få den gratis så den måste väl kosta nånting i inköp? Det tillkommer försäkring och reparationer också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
26 juli 2022 · 2 215 Inlägg

En valfri billig bil 1992 eller äldre... Skattefri, bes. var 48e månad, osv.

mallesoft
26 juli 2022 · 56 Inlägg

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Måste tyvärr göra dig besviken billig bil = mer skruva = Kostnader, talar av erfarenhet.
Men ska du ha en billig bil i drift iaf, en Pegga 206 1,4i, skatt 1263kr/år är du snäll på högerfoten så ligger du på ca 0,5/mil

Detta svar blev ju dubbelmoral för mig, då jag svurit må fan ta min Pegga 206 1,6 smile
Hoppas allt löser sig för dig.....pengar är bara papper, som man ständigt har för lite av hehe...

EDIT
Såg att du ville ha drag till, nja den Peggan har bara 75häst, man fick verkligen planera sina omkörningar.

Senast redigerat av mallesoft (26 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2022 · 17 483 Inlägg

Aygo (C1/107). men man får bara ha draget som cykelhållare... Vad ska du ha draget till om det är så viktigt?

Annars Yaris. Billiga och erkänt bra, pålitliga bilar även om de rullat över 25k mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
26 juli 2022 · 7 289 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Aygo (C1/107). men man får bara ha draget som cykelhållare... Vad ska du ha draget till om det är så viktigt?

Annars Yaris. Billiga och erkänt bra, pålitliga bilar även om de rullat över 25k mil.

han vill nog ha det till att dra släpkärra,, ganska många vill ha det för att ha släp till soptippen, stugan etc,,  smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
26 juli 2022 · 4 025 Inlägg

Om den ska vara billig i drift så kanske en diesel
eller en direktinsprutad bensin   (ecoboost, tsi, fsi, gdi, tfsi, fdti, ide ) etc
vil man ha ovanstående för en billig peng så får man räkna med bottenskrapet

annar kika på renault clio 1.2  58 gnägg, går billigt under 0.6 på landsväg
kan vara svårt att hitta med dragkrok

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
26 juli 2022 · 2 215 Inlägg

... Hur kan man föreslå diesel som "billig i drift", med dagens diesel priser? o.O

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2022 · 17 483 Inlägg

Ja, lite av intresse hur TS körning ser ut. Långa/korta körningar? Hänga på en släpkärra med skräp eller dra husvagn? Bor i norra eller södra delen av landet? Ensamkörning eller fru & barn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
26 juli 2022 · 2 828 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Hur kan man föreslå diesel som "billig i drift", med dagens diesel priser? o.O

Tja, en diesel går minst 2dl billigare per mil. Större skillnader under vissa förhållanden. Tex mycket släp eller tung bil slår fördel diesel.
Småbil = mindre vinst.

Men (ex) med pris bensin 20kr/lit och Diesel 25kr/lit går det på ett ut.
1lit/mil bensin = 20kr/mil
0.8 lit/mil diesel =20kr/mil.

Äldre dieslar dras också med tråkig skatt att räkna med.
Så man får mycket riktigt svårt att räkna hem en småbilsdiesel med dyra skatten.
Riktigt svårt.

En större SUV blir det enklare på.

Men vips kan föehållandet vara det omvända prismässigt.
Man vet fan ingenting var det tar vägen nu med varken bensin, diesel eller el.

zzr94092
26 juli 2022 · 4 391 Inlägg

Har en bekant som köpte en Cittra Berlingo -04, har för mig han gav knappt 5 Tusen för den,  för tre år sedan,bytt bara olja när han köpte den,inte gjort ett skit med den sedan....

torsen
27 juli 2022 · 7 238 Inlägg

Om du vill undvika:
*  verkstadsräkningar - köp en japansk bil
* vägtrafikskatt - köp en bil av 1992 års modell eller äldre
* dyr besiktningsavgift - köp en bil av 1992 års modell eller äldre = besiktning vartannat år
* att betala för mycket - välj en bil med lågt andrahandsvärde

Att i dagens läge köpa en dieselbil tror jag inte lönar sig, eftersom diesel kostar så mycket mer än bensin.

Nissan Almera eller Nissan Primera föreslår jag.

Lycka till och berätta vad du fastnade för.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2022 · 17 483 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har en bekant som köpte en Cittra Berlingo -04, har för mig han gav knappt 5 Tusen för den,  för tre år sedan,bytt bara olja när han köpte den,inte gjort ett skit med den sedan....

Du är inne på något här. Berlingo multispace/family kan man få billigt. De var katastroftråkiga redan som nya (fick en ny demobil 2005 och hatade den) men praktiska och pålitliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
27 juli 2022 · 652 Inlägg

mallesoft skrev:

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Måste tyvärr göra dig besviken billig bil = mer skruva = Kostnader, talar av erfarenhet.
Men ska du ha en billig bil i drift iaf, en Pegga 206 1,4i, skatt 1263kr/år är du snäll på högerfoten så ligger du på ca 0,5/mil

Detta svar blev ju dubbelmoral för mig, då jag svurit må fan ta min Pegga 206 1,6 smile
Hoppas allt löser sig för dig.....pengar är bara papper, som man ständigt har för lite av hehe...

EDIT
Såg att du ville ha drag till, nja den Peggan har bara 75häst, man fick verkligen planera sina omkörningar.

Ähh, min 68hk monster kan då dra om de flesta, men varför försöka? Haha...

Nissan micra såklart!

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Kallekunnig
28 juli 2022 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Aygo (C1/107). men man får bara ha draget som cykelhållare... Vad ska du ha draget till om det är så viktigt?

Annars Yaris. Billiga och erkänt bra, pålitliga bilar även om de rullat över 25k mil.

Hybrid_ skrev:
Ja, lite av intresse hur TS körning ser ut. Långa/korta körningar? Hänga på en släpkärra med skräp eller dra husvagn? Bor i norra eller södra delen av landet? Ensamkörning eller fru & barn?

Kör inte så långa sträckor. Bor i Uppland och vill dra släpkärra för virke osv när jag snickrar. Främst ensamkörning.
Mvh!

spillolja
28 juli 2022 · 4 025 Inlägg

Så bra, ge oss lite mer parametrar så ska vi hjälpa er:
Släpkärrans total resp tomvikt (regnummer)
finns BE-kort ?
max inköpspris ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mallesoft
28 juli 2022 · 56 Inlägg

Kallekunnig skrev:

Hybrid_ skrev:
Aygo (C1/107). men man får bara ha draget som cykelhållare... Vad ska du ha draget till om det är så viktigt?

Annars Yaris. Billiga och erkänt bra, pålitliga bilar även om de rullat över 25k mil.

Hybrid_ skrev:
Ja, lite av intresse hur TS körning ser ut. Långa/korta körningar? Hänga på en släpkärra med skräp eller dra husvagn? Bor i norra eller södra delen av landet? Ensamkörning eller fru & barn?

Kör inte så långa sträckor. Bor i Uppland och vill dra släpkärra för virke osv när jag snickrar. Främst ensamkörning.
Mvh!

Ja då är det någon typ av arbetsbil du behöver, inte en pegga 1,4i, gjorde snabbsökning på blocket prisklass 5-20k ( billigt?)
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … il&f=p

Driftkostnader inte en aning....

EDIT
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /102233438

Senast redigerat av mallesoft (28 juli 2022)

Jesper328
28 juli 2022 · 2 372 Inlägg

Så ensamkörning, släp, och billig.
Skippa kroken och köp en Renault Kangoo eller liknande?
Nu kommer ju även dessa med krok, men om inte så kan man för längre virke ta upp ett litet hål i skiljeväggen, eller köra med bakdörrarna på glänt.

Up the RA
Eleeb90
28 juli 2022 · 345 Inlägg

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Försök hitta en skattefri bil som besiktas varanatt år med drag. Allt beror ju också på om du ska ha den flera år eller bara ett halv år? Om du tänkt behålla den ett tag kolla att den är i någorlunda skick.  Kolla rost, motor, låda m. m.

Vilken budget tänkte du? Du kan nog lätt hitta en japansk bil för en billig slant att besikta. Annars en hederlig gammal Volvo men dom e ju eftertraktade.

Gratis e ju svårt men har du en 5-10000 är nog inget omöjligt.

Tänkte du bara ha en bil några månader köp vilket skrot som helst å hoppas på att de håller. För typ 3-5000 kan man ibland hitta nån bil med ett par månader kvar på bess.

Senast redigerat av Eleeb90 (28 juli 2022)

mallesoft
28 juli 2022 · 56 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Försök hitta en skattefri bil som besiktas varanatt år med drag. Allt beror ju också på om du ska ha den flera år eller bara ett halv år? Om du tänkt behålla den ett tag kolla att den är i någorlunda skick.  Kolla rost, motor, låda m. m.

Vilken budget tänkte du? Du kan nog lätt hitta en japansk bil för en billig slant att besikta. Annars en hederlig gammal Volvo men dom e ju eftertraktade.

Gratis e ju svårt men har du en 5-10000 är nog inget omöjligt.

Tänkte du bara ha en bil några månader köp vilket skrot som helst å hoppas på att de håller. För typ 3-5000 kan man ibland hitta nån bil med ett par månader kvar på bess.

Helt OT och risk för varning av mod/admin
Hade en SAAB 9000 en gång i tiden, fick den nästan gratis nybessad, fick 10st 2or vid nästkommande bes, tittade på 2or, körde bilen till närmsta skrot, på den tiden fick man 1500kr i cash vi skrot, tog taxi till närmsta pub och drack upp "vinsten" HAHAHA......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang