Peugeot 307 1,6 2004 kamremsrelaterat

Lelle6
29 juli · 4 Inlägg

Hej
Jag har bytit kamrem och tyckte jag gjorde det efter konstens alla regler(låst kamdreven med borrar och målat märkning på vevdrev) vid start hoppa den i gång lätt och gjick rent ett tag, sedan började den gå orent. Jag tog av kåporna igen och kollade märkningen och den stämmer men motorn går oljämnt. Är det någon kunnig här som skulle kunna hjälpa mig 🙂

Mossan1
29 juli · 1 348 Inlägg

Har den variabla ventiltider, tex i kamdrevet som du inte tagit hänsyn till?

Lelle6
29 juli · 4 Inlägg

Vad betyder det? Hur kan jag se det

Mossan1
29 juli · 1 348 Inlägg

Ofta, men inte alltid, har själva dreven för kamaxlarna möjlighet att tidigarelägga kamaxeln i rotatationen.
Så det öppnar tidigare. Kallas VVT.

Då är ofta drevet ganska klumpigt. Som en navkapsel i mitten.
Med sådan kan man vrida några kugg utan att kamaxeln dras med ÖHT. Man kan då sätta dreven efter markeringar man gjort men ändå ha själva kamaxeln fel.

Normalt är allt ok, så länge man inte drar motorn eller drev åt fel håll någon gång.
Alla biltillverkare har inte samma lösning, så det behöver inte alls vara så i detta fallet.  Jag är dålig på Peugot.

Du har inte bara missat någon kontakt eller slang någonstans. Kanske åkt isär utan att du såg det....

Lelle6
29 juli · 4 Inlägg

Tack för informatinen jag har "vanliga" kammar och jag hade lyckats med att få remmen ett kugg fel på veven, nu är det åtgärdat och bilen går som den ska igen🙂

mallesoft
29 juli · 38 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ofta, men inte alltid, har själva dreven för kamaxlarna möjlighet att tidigarelägga kamaxeln i rotatationen.
Så det öppnar tidigare. Kallas VVT.

Då är ofta drevet ganska klumpigt. Som en navkapsel i mitten.
Med sådan kan man vrida några kugg utan att kamaxeln dras med ÖHT. Man kan då sätta dreven efter markeringar man gjort men ändå ha själva kamaxeln fel.

Normalt är allt ok, så länge man inte drar motorn eller drev åt fel håll någon gång.
Alla biltillverkare har inte samma lösning, så det behöver inte alls vara så i detta fallet.  Jag är dålig på Peugot.

Du har inte bara missat någon kontakt eller slang någonstans. Kanske åkt isär utan att du såg det....

Korkad fråga från mig, ger bra svar tillbaka smile
Det är inte aktuellt än på ett tag men iaf inom 2 år om mitt lik håller så länge, säg nu jag behöver byta vattenpump/kamrem/Tryckrulle på min Pegga 206 1,6
Jag stannar bilen, plockar av de kåpor som behövs ta bort, släpper på tryckrulle utan att div drev rör på sig, el heller låser med bult/borr o hål, är det inte bara att sätta dit rem igen? oavsett vilken kugg den ligger på, blev lite rörig fråga kanske, alltså alla "driv" hjul sitter där de sitter......blev ju mer rörigt....nåja jag hoppas att fråga var ok.

Lelle6
29 juli · 4 Inlägg

Min är en 307a 1,6
Den gick att låsa kandreven med borrar, sen fans det ett märke på vevdrevet men inget på blocket så jag gjorde ett eget märke. Men sen lyckades jag i alla fall få vevdrevet ett kugg fel, så jag rekommenderar att du är jättenoga med märkningen då funkar det👍

mallesoft
29 juli · 38 Inlägg

Lelle6 skrev:
Min är en 307a 1,6
Den gick att låsa kandreven med borrar, sen fans det ett märke på vevdrevet men inget på blocket så jag gjorde ett eget märke. Men sen lyckades jag i alla fall få vevdrevet ett kugg fel, så jag rekommenderar att du är jättenoga med märkningen då funkar det👍

Hej
Jag vet att min frågeställning var otydlig, vet inte hur jag ska ställa den? Säg en cirkel=kamrem har 4st spik i sig, dessa spik ska driva kam och vev i sync, det finns märkning för var spik 1 ska sitta, men då det är lika långt mellan varje spik så kan det väl inte spel roll var spik 1 sitter så länge allt syncar, blev ju mer rörigt för mig och säkert de som läser.....Får bli att invenstera i en Haynesbok hehe

Mossan1
29 juli · 1 348 Inlägg

mallesoft skrev:
Säg en cirkel=kamrem har 4st spik i sig, dessa spik ska driva kam och vev i sync, det finns märkning för var spik 1 ska sitta, men då det är lika långt mellan varje spik så kan det väl inte spel roll var spik 1 sitter så länge allt syncar

Det är alla axlar som ska synca exakt med varandra. Remmen kan sitta hursomhelst egentligen, så länge alla drev/axlar är rätt.
Om det var så frågsn var...

mallesoft
30 juli · 38 Inlägg

Mossan1 skrev:

mallesoft skrev:
Säg en cirkel=kamrem har 4st spik i sig, dessa spik ska driva kam och vev i sync, det finns märkning för var spik 1 ska sitta, men då det är lika långt mellan varje spik så kan det väl inte spel roll var spik 1 sitter så länge allt syncar

Det är alla axlar som ska synca exakt med varandra. Remmen kan sitta hursomhelst egentligen, så länge alla drev/axlar är rätt.
Om det var så frågsn var...

Tack smile

EDIT då igen, om jag då stannat bil stängt av motor, så ligger ju alla "kugg" rätt på övre under hjul ink ventiler kolvar, så om jag inte rör div hjul/kugg så är det "bara" att kränga tillbaka rem igen.

Senast redigerat av mallesoft (30 juli )

Jesper328
30 juli · 1 009 Inlägg

mallesoft skrev:

Mossan1 skrev:

mallesoft skrev:
Säg en cirkel=kamrem har 4st spik i sig, dessa spik ska driva kam och vev i sync, det finns märkning för var spik 1 ska sitta, men då det är lika långt mellan varje spik så kan det väl inte spel roll var spik 1 sitter så länge allt syncar

Det är alla axlar som ska synca exakt med varandra. Remmen kan sitta hursomhelst egentligen, så länge alla drev/axlar är rätt.
Om det var så frågsn var...

Tack smile

EDIT då igen, om jag då stannat bil stängt av motor, så ligger ju alla "kugg" rätt på övre under hjul ink ventiler kolvar, så om jag inte rör div hjul/kugg så är det "bara" att kränga tillbaka rem igen.

Svar: Ja, och nej.
Det kan finnas märkningar på samtliga drev.
Ibland så kan man låsa vevaxeln med en skruv genom ett hål i blocket, och kamaxlar kan det finnas jiggar att låsa med.

Antagligen så är det endast märkningar på din motor.
När du byter remmen så skall du ställa motorn i övre dödläge efter märkningarna först och främst, och den ska stå kvar på samma grad när du är klar.

Vill du fuska så kan du skära av hälften av den gamla remmen på bredden, och sedan skjuta på den nya.
När den nya är på så knipsar man den gamla och skjuter på nya remmen helt.
Däremot så blir det jobbigt om man tänkt byta vattenpump och spännare också. 😁

Mossan1
30 juli · 1 348 Inlägg

Det finns dom som ritar på gamla kamremmen över över på kamdreven.
Så det syns tydligt.
Därefter överförs strecken till nya remmen MYCKET noga. Man får räkna tänder på remmen. Måste vara exakt.

Sedan sätta nya remmen med ritade strecken exakt matchande dom man ritade över på remhjulen.
Då ska det vara lika som innan bytet.

Även om.jag starkt rekomenderar att följa proceduren för motorn i fråga med alla verktyg som rekomenderas.
Tappar man bort sig är man helt körd annars.

mallesoft
30 juli · 38 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det finns dom som ritar på gamla kamremmen över över på kamdreven.
Så det syns tydligt.
Därefter överförs strecken till nya remmen MYCKET noga. Man får räkna tänder på remmen. Måste vara exakt.

Sedan sätta nya remmen med ritade strecken exakt matchande dom man ritade över på remhjulen.
Då ska det vara lika som innan bytet.

Även om.jag starkt rekomenderar att följa proceduren för motorn i fråga med alla verktyg som rekomenderas.
Tappar man bort sig är man helt körd annars.

Tack, det får bli en Haynesbok, när om det blir dax, annars har man ( jag ) ju alltid kollat youtube klipp om jag inte vet hur man gör något ingrepp, brukar kolla kanske 5-10ggr och memorera, sedan ut och skruva, kamremsbyte kommer att bli premiär för mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang