VW Amarok 2013. Kylarproblem. Hjälp!

Marli781
3 augusti 2022 · 1 Inlägg

Bilmodell: VW AMAROK, 2013, Diesel, 15000 mil. Inga modifikationer gjorda på bilen.

Hej alla kunniga! Jag har problem med min Amarok sedan ett år tillbaka. Det försvinner kylarvätska. Har fyllt på flera liter sedan debuten av problemet.
Haft bilen inlämnad på 2 st verkstäder som ej kunnat hitta felet.

Kylarsystemet är provtryckt utan tryckminskning. Inga yttre tecken till läckage eller gamla läckage vid visuell kontroll av motor och kylarsystem.
Inga felkoder finns att hitta. Kylfläkten är provkörd med dator u.a.

Det jag uppmärksammat är att kylarvätskenivån minskar inte när bilen står oanvänd. Vid längre konstanta körsträckor minskar nivån långsamt. Vid kortare körsträckor när motorn stängs av och startas flertalet gånger minskar nivån snabbt. Ingen konstighet med temperaturmätaren, håller ca 90 grader vid drift.

Upplever att kylarfläkten går långsamt. Går att stanna den med handen. Den varvar inte heller längre för kylning när man stängt av motorn som den tidigare gjort.

Om någon har några kloka idéer vore dom varmt välkomna!!!!

xXSammy
3 augusti 2022 · 6 569 Inlägg

Långskott utan att kunna VW, men om en EGR kylare (Om den ens har det) går läck så syns det inte utvändigt.

Förbrukar glykolen istället då.

De/Dem
Mossan1
3 augusti 2022 · 2 805 Inlägg

xXSammy skrev:
Långskott utan att kunna VW, men om en EGR kylare (Om den ens har det) går läck så syns det inte utvändigt.

Förbrukar glykolen istället då.

Jag håller med.
Det skulle inte nödvändigtvis ge spår av CO i kylvätskan heller, vilket man sannolikt kemiskt testat för att utesluta toppackningen.

Men jag vet inte heller om det är en vattenkyld EGR i en Amarok eller inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 augusti 2022 · 13 736 Inlägg

egr är helt klart ett ställe felet kan sitta men skulle även kolla filterhållaren/oljekylaren den brukar spricka och läcka när den känner för vid speciella tillfällen.  hade nämligen liknande problem på min polo 6r med 1.6tdi som har samma filterhållare..  den läckte bara ibland.  helt ologiskt när den läckte.. vissa perioder läckte den inte alls medans andra gånger verkade den läcka ganska ordenkligt.     tillslut en dag började den pissa glykol och då visade sig det att filterhållaren var trasig där den sitter mot blocket.. någon timme i garaget och 500kr så har bilen fungerat fin fint efter bytet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
nucken
4 augusti 2022 · 94 Inlägg

Haft liknade problem två gånger, på en Volvo 945 och en L200. Båda drog ca 1l glykol/100mil.

Volvo vet jag inte vad det berodde på men hade gått 35kmil så kan ju varit rätt mycket.
L200:n var internt i EGR-kylaren.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
simlar
4 augusti 2022 · 5 524 Inlägg

Prova koppla förbi EGR-kykarens kylvätska med t.ex ett kopparrör.
På detta sätt utesluter du om det är egr-kylaren som läcker eller ej.

Inte helt ovanligt med internt läckage i egr på Amarok om du läser på Amarok-klubben på Facebook
Läckage i EGR-kylaren blir då endast läckage vid körning då sprickan internt i kylaren utvidgas av värmen.
Och läckaget lämnar inga synliga fläckar då vätskan kokar bort.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang