Saab 99 -72 värme i kupé går ej att stänga av.

Temujin
13 augusti 2022 · 3 Inlägg

Har en ny-införskaffad Saab 99 som, när reglagen är nedställda- även på sommarläge och då alltså inte ska blåsa varmt - efter en stunds körning blåser varmt så man nästan bränner sig om benen, känns som att det kommer från baksätet. Någon som varit med om något liknande?

Hittar ingen info på webben varken gällande dylikt problem eller någon närmare beskrivning av ventilationen som man hade kunnat ha till hjälp vid felsökning.

Tacksam för all hjälp!

T


Rubrik redigerad så det framgår att kupé är problemet och inte motortemp /Mod

Senast redigerat av Temujin (13 augusti 2022)

Mossan1
13 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

En Saab 99 har väl ett vred för värmen.
Vill minnas att läge rakt ner på mittre vredet var värme av, och högre ju mer man vred medurs.

Hades själv en 1975, 1978 och en 1983 Saab 99 förr.

Vredet styr en vire som går till en vattenkran ute i motorrummet.
Vill minnas det var på passagerarsidan, men kan minnas det fel.  Slangarna borde synas väl.
Kranen har ett litet rör som går i i värmepaketet som inte har vatten i sig.
Det är en termostatledning. Utan den är det helt hopplöst att hålla lagom värme i bilen. Hett eller kallt.
Som ung klantskalle klippte jag den för den var "besvärlig och onödigt ivägen" när jag jäklades med den kranen.
Misstag....

Vore jag du, skulle jag FÖRST kolla så viren får kranen att stänga helt.
Annars justering. Ev dålig kran.
Fick byta själv, inte bara för misstaget.

Du har munstucken under framsätena för fotutrymmet bak.  Vill minnas att man justerade det med spak mellan säterna. Bakom nyckeln. Vissa Saab 99 har också luftmunstucken för bakrutan, lika som framrutan.  Styrs också med spak mellan stolarna.

Om något sådant rör hoppat isär.

Men det är samma temp på den som golv,sida och defroster.
Mitten panelmunstycke kommer raka spåret utifrån och passerar aldrig värmeelementet.

Anekdot:
Helt idiotiskt är neråt på för reglaget till just det munstucket. Skramlade alltid ner på vintern och blåste kallt. Fick sätta trästicka som höll fast "armen".

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti 2022)

Temujin
13 augusti 2022 · 3 Inlägg

Vilket fantastiskt svar Mossan1!

Ska kika de saker du tipsat ang - gällande vredet tror jag inte att det är problemet dock - det kommer kall-luft i all övrig ventilation fram.

Den står även som sagt på sommarläge (under huven)  och av vad jag förstår ska den då inte ens ta in luft som gått via värmepaketet? - kanske går en annan väg till defroster, golv och bakruta? (Edit - såg nu att du visst skrivit detta)

Kommer även olika mycket luft per utblås trots att alla står på fullt och även fläkten är på fullt.

Körde kring 70 mil då jag precis köpt bilen och fick stanna titt som tätt då jag på riktigt trodde jag höll på att ackumulera grava brännskador om benen mina, haha.. 

T

Senast redigerat av Temujin (13 augusti 2022)

Mossan1
13 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Nu har du en 1972, så det kan skilja.
Något "sommarläge" för ventilationen hade ingen av mina 99'or.
Äldsta var en 1975 Saab 99L.

Jag har haft nån Saab 96 (V4) också, men minns inget "sommarläge" på dom heller. Bara vanliga värmereglaget och friskluftintaget i mitten.

Visst har du 2.0 B-motorn i en 1972?
Inte 1.7 Triumph?

Med Triumph-motorn tror jag det skiljer en hel del.

Hittade faktiskt en gammal bild av motorrummet av en 99'a och värmekranen sitter på förarsidan.
Mellan värmepaketet och bromsservon.
Inte på passagerarsidan.

Temujin
15 augusti 2022 · 3 Inlägg

Ursäkta sent svar.

Okej!

Jo det är den engelska motorn i.

Har inte hunnit felsöka något vidare men det känns som att då jag har spakarna vid handbromsen avstängda - dvs - framåt - Verkar det bli varmare under framsätena. Så läcka vid framsätena eller något spjäll som inte stänger som det ska, blir olidligt varmt bara på en 20-min tur. Går det alltid varmluft i dessa ledningar? Eller kan det vara sommar - vinter reglaget som inte hänger med? - har dock ingen varmluft i övrigt.

Förvirrad minst sagt, haha...

T

zzr94092
15 augusti 2022 · 4 388 Inlägg

Sommar/ vinter reglaget som TS skriver om,
kan det vara för ",tempen" för insugningsluften till förgasaren/sprutet??

Mossan1
16 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Temujin skrev:
Ursäkta sent svar.

Okej!

Jo det är den engelska motorn i.

Eller kan det vara sommar - vinter reglaget som inte hänger med? - har dock ingen varmluft i övrigt.

Förvirrad minst sagt, haha...

T

Detta sommar/vinterreglage, var sitter det?
Kan du mena förvärmningen för motorns insugsluft, som föregående menar?
Har i så fall INGET med kupeluften att göra. 

Det som reglerar värmen för kupeluften är vattenkranen jag nämnt tidigare.  När den stänger kommer ingen varm kylvätska till kupeelementet och luften värms inte.
Alla kupeluftmunstyckens luft passerar elementet, utom, friskluftintaget i mitten.

Så nej, det går inte alltid varmluft i dom rören. Inte på nån av dom 99'or och 96'or jag hade iaf.
Då är nog något fel. Troligen vattenkranen, eller dess reglering.
Men då skulle du få varmluft tex mot rutan också.

Senast redigerat av Mossan1 (16 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang